هاشم نقیبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق بررسی‌های انجام شده به صورت میانگین ۲۰ درصد برداشت محصول زعفران امسال بر اثر خسارت ناشی از شرایط آب و هوایی از بین رفته است از این رو این میزان برداشت، تقریبا معادل پارسال است و افزایش چندانی نداشته است.

وی با بیان اینکه امسال سطح برداشت زعفران در این استان در حدود ۹۰ هزار هکتار بوده است ادامه داد: به رغم پیش‌بینی افزایش عملکرد و برداشت ۳۵۰ تن محصول، این میزان برداشت به دلایل مختلف محقق نشد.

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص عوامل موثر در این زمینه گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی پاییز امسال و بارندگی اواخر مهر و اواسط آبان ماه و نیز تجربه دمای زیر صفر درجه طی هفته نخست آبان ماه در مناطق گرمسیر استان مانند مه‌ولات، گناباد، بجستان، رشتخوار و تربت‌حیدریه کشاورزان زعفران کار دچار خسارت ناشی از سرما در مزارع این محصول شدند.

نقیبی افزود: بارندگی‌های شدید اول فصل پاییز در برخی مناطق مانند نیشابور، تربت‌حیدریه و مشهد همزمان با برداشت گل موجب خسارت به محصول شد.

وی ادامه داد: پوسیدگی قارچی در پیاز زعفران که بر اثر بارندگی رخ می‌دهد هم از دیگر عوامل تحت تاثیر قرار گرفتن میزان برداشت زعفران بوده است.

در قالب خرید حمایتی زعفران ۷۰ هزار و ۹۷۴ کیلوگرم محصول زعفران کشتزارهای خراسان رضوی طی این مدت در قالب حمایتی از کشاورزان خریداری شده است.

پارسال سطح زیرکشت زعفران در خراسان رضوی ۸۷ هزار و ۷۵۰ هکتار و حجم محصول برداشت شده از آن سطح ۲۹۸ تن بود.

۱۲۹ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی در حوزه تولید زعفران فعالیت می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.