مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی روز دوشنبه در نشستی خبری در جمع خبرنگاران گفت: قبل از خرید محصول زعفران از کشاورزان محصول دریافتی مورد آزمایش تخصصی و رده‌بندی قرار می‌گیرد تا از کیفیت و درجه سلامت و پاکی لازم برخوردار باشد که این امر در آزمایشگاه های استاندارد و آکرودیته (تحت ارزیابی و تائید منظم عملیات در مقایسه با استانداردهای روز) انجام می‌شود.

مهدی ناصری مقدم افزود: ظرف ۱۱ روز اخیر افزون بر هشت تُن محصول زعفران در قالب طرح خرید حمایتی توسط شبکه تعاون روستایی خراسان رضوی از کشاورزان در سطح این استان خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه آخرین سال خرید حمایتی زعفران در کشور سال ۱۳۹۶ بود ادامه داد: امسال با توجه به تلاش دلالان برای پایین آوردن قیمت محصول زعفران و سوء استفاده از این وضع، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی با پیگیری های مختلف، خرید حمایتی زعفران را مورد موافقت و اجرا قرار دادند.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: خرید حمایتی زعفران در استان‌های سه گانه خراسان اجرا می شود که تاکنون خراسان رضوی با خرید بیش از هشت تُن، رتبه نخست را دارد.

ناصری افزود: خرید حمایتی زعفران با هدف ایجاد تعادل قیمت این محصول و جلوگیری از کاهش غیر منطقی آن در بازار انجام می‌شود و در حال حاضر در اغلب شهرستان‌های استان زعفران کشت می‌شود اما خرید حمایتی محصول از کشاورزان در  ۱۸ مرکز خرید که در شهرستان‌های دارای بالاترین سطح زیرکشت هستند صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: مبالغ خرید زعفران در نخستین فرصت پرداخت می‌شود و طبق اعلام قبلی خرید در این قالب تا پایان آذر ماه ادامه دارد.

خرید حمایتی محصول زعفران با چهار عنوان نگین زعفران، شبه‌ نگین، پوشال درجه یک و پوشال معمولی و سطح‌ بندی نهایی آن پس از آزمایش صورت می‌گیرد و  بر این اساس هر کیلوگرم نگین زعفران به قیمت ۱۰۵ میلیون ریال، شبه‌ نگین به قیمت ۹۵ میلیون ریال، پوشال درجه یک به قیمت ۹۰ میلیون ریال و پوشال معمولی زعفران به قیمت ۸۲ میلیون ریال از کشاورزان خریداری می‌شود. 

سطح زیرکشت زعفران در خراسان رضوی طی سال گذشته ۸۷ هزار و ۷۵۰ هکتار بود که از این سطح ۲۹۸ تن محصول برداشت شد.

امسال نیز ۹۰ هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص یافت که میزان برداشت آن وابسته به شرایط آب و هوایی است و ۱۲۹ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی در حوزه تولید زعفران فعالیت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.