اعتقاد به مهدی موعود (عج)، یکی از بدیهی ترین مسایل اندیشه اسلامی و مورد تایید و اعتقاد مسلمانان به خصوص شیعیان است و آیات مختلفی از قرآن و  روایات متعددی به این موضوع با اهمیت پرداخته اند و در بعضی روایات هم جزئیات آن به شکلی دقیق و روشن بیان شده است.

با این وجود، این موضوع هم گاه مورد سوء استفاده افراد یا گروه هایی با انگیزه شخصی یا سیاسی قرار گرفته و می گیرد و همان طور که در طول تاریخ، افرادی ادعای نبوت و رسالت داشتند افرادی هم ادعای امام زمانی یا نیابت آن حضرت را کرده اند.

روشن است که این سوءاستفاده و ادعاها، هرگز به اصل و اصالت این حقایق ضربه نمی زند و کسی نمی تواند با این بهانه که مطالب واقعی و ریشه دار در فطرت و عقل و مدلل به صدها دلیل، مورد سوء استفاده قرار گرفته یا می گیرد آنها را زیر سوال ببرد و یا این که به نحوی در صحت و اصالتشان تردید کند. 
مهدویت حتی در زمان ائمه(ع) و با وجود حیات امامان معصوم(ع) که جزء مبشران و نویددهندگان به آن حضرت بوده اند هم به وسیله برخی افراد به نحوی مورد سوء برداشت قرار می گرفت که با برخورد امامان معصوم رو به رو می شد. و این حرکت پس از ائمه نیز نه تنها در جوامع شیعی بلکه حتی در جوامع سنی نیز ادامه یافت و عده‌ای کوشیدند از اعتقاد و علاقه مسلمانان به این موضوع مهم، حساس و سرنوشت ساز سوءاستفاده کنند.

دشمن بر روی موضوع مهدویت سرمایه گذاری کرده است

رییس اداره فرهنگی و تربیتی نمایندگی جامعه المصطفی در خراسان با اشاره به اهمیت موضوع مهدویت و تلاش برخی اشخاص و فرقه های انحرافی برای سوء استفاده از این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت: مهدویت یک موضوع واضح و در عین حال حساس برای شیعیان است و حساسیت آن پیش از این برای دشمنان هم مشخص شده و دشمن بر روی آن سرمایه گذاری کرده است.
محسن پیشاهنگ با بیان اینکه دشمنان می‌دانند تا پرچم سبز مهدویت و پرچم سرخ حسینی در جامعه وجود داشته باشد آنها به اهداف خود نمی‌رسند افزود: ما شیعیان معتقدیم که امام عصر(عج) ناظر اعمال ما هستند و پرونده ما هر هفته پیش آن حضرت به امضا می‌رسد و این اعتقاد عاملی برای تقرب بیشتر به درگاه الهی و پیشگیری از گناه می‌شود.
وی ادامه داد: امیدی که برای از بین رفتن ظلم و جور و ایجاد عدل و انصاف درجهان وجود دارد شیعیان را امیدوار می‌کند که مقدمات را برای ظهور آن حضرت فراهم کنند. 
رئیس اداره فرهنگی و تربیتی جامعه المصطفی در خراسان گفت: دشمنان، خطر اعتقاد به مهدویت را برای خود متوجه شده اند و برای مقابله با آن به ایجاد فرقه های انحرافی روی آورده اند.
پیشاهنگ افزود: دشمنان نیازهای جامعه را شناسایی کرده اند و بر همان اساس به طراحی های مختلف و ایجاد فرقه های انحرافی پرداخته اند و در جوامع مسلمان برای توسعه این جریان ها کار می کنند تا جوانان مومن را که دل آنها برای ظهور امام زمان(عج) پر می کشد را گمراه کنند.
وی ادامه داد: اگر شناخت و اطلاعات کافی از مهدویت نداشته باشیم به سوی این فرقه ها جذب می شویم و یکی از ادعاهای این فرقه ها ارتباط با امام عصر(عج) و نیابت آن حضرت است و برخی از آنها هم ادعا کرده اند که خود، امام زمان(عج) هستند در حالی که در روایات داریم اگر کسی چنین ادعایی کرد او را تکذیب کنید.

رئیس اداره فرهنگی و تربیتی جامعه المصطفی در خراسان اطلاع رسانی و بصیرت بخشی به منظور مقابله با جریان های انحرافی را وظیفه نهادهای فرهنگی، روحانیت و آموزش و پرورش دانست و گفت: باید سطح آگاهی بخشی و بصیرت افزایی را در جامعه چنان افزایش دهیم که راه برای سو استفاده جریان های انحرافی باقی نماند. 

آموزش و ارتقای اندیشه فرهنگ مهدویت، باعث رسوا شدن مدعیان دروغین می شود
کارشناس ادیان و فرق سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی هم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: امروز اندیشه مهدویت یکی از اندیشه‌هایی است که در تمام ادیان و مذاهب وجود دارد و هر کسی در واقع معتقد به یک منجی آخر الزمانی است چنانکه در دین زرتشت، سوشیانت به عنوان منجی ذکر شده است و مسیحیان معتقدند مسیح ظهور می کند و مسلمانان هم معتقدند منجی آخرالزمان فرزند پیامبر(ص) است اما اختلاف شیعه و سنی در این است که شیعیان معتقدند امام عصر(عج) متولد شده و حضور دارد اما اهل سنت معتقدند هنوز متولد نشده است.
حجت الاسلام محمد باقر غلامی جامی افزود: روایات زیادی در قرآن دلالت می‌کند که امام زمان(عج) و اندیشه مهدویت واقعیت دارد اما برخی از این اندیشه سوء استفاده می‌کنند که به مدعیان دروغین مشهور هستند و در طول تاریخ اسلام هم فرقه هایی ایجاد کرده اند.
وی ادامه داد: مدعیان دروغین و جریان های انحرافی، سراغ مذهبی ها می روند و از مذهب به عنوان یک عنصر استفاده می‌کنند به خاطر اینکه افراد مذهبی قلب پاک و اندیشه زلالی دارند و به مهدویت اعتقاد دارند اما ممکن است اطلاعات دینی آنها ناقص باشد بنابراین مجذوب شیادان شوند.
کارشناس ادیان و فرق سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: آموزش و ارتقای اندیشه فرهنگ مهدویت و تربیت مربیان اندیشه مهدوی، باعث کمرنگ شدن و رسوا شدن مدعیان دروغین می شود.

غلامی افزود: جریان های انحرافی، خرافات را گسترش می‌دهند و معلمان، اساتید دانشگاه و روحانیون باید با بصیرت جا را برای افراد خرافه پرست تنگ کنند و در این مسیر باید از زبان هنر هم استفاده کرد همچنین در کتاب‌های درسی اندیشه مهدوی را به زبان ساده بیان نمود تا بصیرت و آگاهی جامعه و به خصوص نسل جوان افزایش یابد و راه نفوذ جریان های انحرافی بسته شود.

فرقه های انحرافی مانند قرص مسکن هستند اما درمان نمی کنند
یک استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر کارگروه فرق و ادیان آستان قدس رضوی نیز گفت: فرقه های انحرافی بر جهل مردم سوارند و از روزنه فقر فرهنگی، اقتصادی و اعتقادی و اعتقادات غیر مبین نفوذ می کنند.
حجت الاسلام مهدی سالاری افزود: اعتقادات غیر مبین اعتقاداتی است که روشن نیست مثلا بسیاری از مردم نمی دانند چرا شیعه و مسلمان هستند چون حقیقت را کامل نمی شناسند و اعتقادات درست ندارند به راحتی گرفتار خرافات و در بعضی موارد جریان های انحرافی می شوند.
وی ادامه داد: اگر اعتقادات غیر مبین در حوزه معنویت همراه با فقر فرهنگی افراد باشد آنها راحت‌تر جذب فرقه های دروغین می شوند و فرقه های انحرافی هم مانند قرص مسکن عمل می کنند اما درمان نمی کنند و درد را از جایی به جای دیگر منتقل می کنند.
پژوهشگر کارگروه فرق و ادیان آستان قدس رضوی گفت: مهمترین راه برای مقابله با اعتقادات غیر مبین، تبیین مسایل و مبادی دینی به صورت روشن برای مردم و ارائه راهکار از درون دین و برملا کردن اهداف پلید این جریان ها و رفع نیازهای مردم از لحاظ معنوی است. 
سالاری افزود: هم اکنون در تبیین مسائل در وضعیت خوبی قرار نداریم و می‌توان گفت خرافه ها و رفتارهایی که مبنای شرعی و عقلی ندارند در جامعه وجود دارد و  همه این مسایل به این خاطر است که اهل تحقیق و جست و جو و مطالعه نیستیم و تنبل شده ایم.
وی ادامه داد: حوزه های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و فعالان عرصه دین موظفند مسایل را تبیین کنند و از سوی دیگر کوتاهی و عدم مطالبه گری مردم باعث می شود که موضوعات به خوبی تبیین نشود.

پژوهشگر کارگروه فرق و ادیان آستان قدس رضوی گفت: در حوزه دین و مسائل معنوی و تبلیغ آن، بودجه، نقش نخست را ندارد و به تنهایی نمی تواند کاری کند زیرا این برنامه‌ها را به صورت مردمی می توان اداره کرد هر چند بودجه تاثیرگذاری خود را به نحوی دارد و طرح‌های فراوانی در حوزه تبیین و توسعه اعتقادات درست می توان اجرا کرد.

سالاری تاکید کرد: در مجموع راه مقابله با اشخاص و جریان های انحرافی در هر موضوعی به خصوص موضوع مهدویت، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.