مدیرکل امور عشایری استان خراسان رضوی روز یکشنبه در نشستی خبری در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: این افزایش درآمد ناشی از حمایت ها، پرداخت تسهیلات و اجرای طرح پرواربندی دام سبک در استان است. 

محمد نبوی فرد گفت: در پایان برنامه ششم توسعه درآمد ماهیانه عشایر در کشور باید به ۲۲ میلیون ریال برسد و استان خراسان رضوی در نخستین سال‌های اجرای برنامه ششم موفق به تحقق این مهم شده است و همین امر از مهاجرت و یک جانشینی عشایر این استان جلوگیری کرده است.

وی ادامه داد: طبق سرشماری سال ۱۳۸۷ بیش از هفت هزار خانوار عشایری خراسان رضوی با ۳۵ هزار نفر جمعیت در قالب ۳۵ طایفه در این استان فعالیت دارند که ۵۱ صدم درصد جمعیت خراسان رضوی را تشکیل می دهند.

مدیرکل امور عشایری استان خراسان رضوی در خصوص طرح پرواربندی دام سبک نیز گفت: طرح پرواربندی یا زنجیره تولید گوشت قرمز به خاطر مزایای فراوان، صرفه جویی در ابعاد مختلف، سودآوری و اثربخشی سرمایه گذاری در خراسان رضوی اجرا می شود.
نبوی فرد افزود: منظور از پرواربندی، چاق کردن گوسفند و کسب حداکثر اضافه وزن یا تولید لاشه برای تامین گوشت است که دربرگیرنده مزایای فراوان از جمله جلوگیری از کشتار دام قبل از وزن مطلوب و حفظ مراتع با جلوگیری از فشار چرای دام یا کاهش این فشار است.
وی ادامه داد: سال ۱۳۹۷ با اجرای این طرح ۴۲۶ هزار و ۸۰۳ راس دام از این طریق با کنسانتره منحصر به فرد تولیدی در تنها کارگاه تولید استان خراسان رضوی تغذیه و پروار شده اند.

مدیرکل امور عشایری استان خراسان رضوی با بیان این که سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر این استان تولید می شود افزود: تولید سالانه گوشت قرمز توسط عشایر کشور ۲۰۰ هزار تن است و طبق آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران هر نفر از جمعیت عشایر، گوشت مصرفی ۱۶ نفر را در ایران تولید می کند.

نبوی فرد گفت: طی سال گذشته در مجموع ۸۹۶ میلیارد و ۷۰۹ میلیون ریال تسهیلات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، مبارزه با خشکسالی، سامانه کارا و اعتبارات استانی تسهیلات به عشایر استان پرداخت شده است.

عشایر خراسان رضوی با تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۷ هزار تن فراورده های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش به سزایی در اقتصاد خراسان رضوی ایفا می کنند.
با وجود این که جمعیت عشایری خراسان رضوی کمتر از یک درصد جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری این استان است ۱۵ درصد دام منطقه را در اختیار دارند.

۷۴۹۶/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.