دکتر احمد شریعتی روز پنجشنبه به مناسبت "روز ملی دامپزشکی" در جمع خبرنگاران افزود: دو هزار و ۵۰۰ واحد مرغداری گوشتی و مرغ تخمگذار با ظرفیت ۱۰۰ میلیون جوجه‌ریزی  مرغ گوشتی  و ۱۰ میلیون جوجه مرغ تخمگذار در خراسان رضوی فعالیت دارند.
وی ادامه داد: با وجود مشکلات اقتصادی تولید تخم‌مرغ در خراسان رضوی طی پارسال نسبت به سال ماقبل آن تا ۴۰ درصد افزایش یافت و ظرف این مدت  ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در استان تولید شد.  

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: نیمی از حجم تخم‌مرغ تولید این استان به دیگر استانهای کشور و خارج ارسال و صادر می‌شود.
وی در ادامه همچنین اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در راستای پیشگیری و درمان بیماریهای دام و طیور، نظارت بر فعالیت واحدهای دامداری و عرضه فراورده های خام دامی در حوزه گوشت قرمز و سفید، عسل، آبزیان و دیگر فراورده‌های این حوزه به موفقیتهای خوبی طی سالهای اخیر دست یافته است.  
شریعتی افزود: در پی این اقدامات امسال وضعیت بیماریهایی مانند آنفلوانزای فوق حاد و  تب سه روزه دام و طیور در خراسان رضوی به صفر رسیده و در برخی از بیماریها مانند تب برفکی نیز کانونهای بیمار در حد نرمال قرار دارد.  
وی به وجود ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوان اشاره و بیان کرد: بر اساس فعالیتهای دامپزشکی در خراسان رضوی از سال ۱۳۹۶ تاکنون هیچ مورد تلفات انسانی ناشی از بیماری تب خونریزی دهنده و دیگر بیماریهای مشترک انسان و حیوان در سطح این استان گزارش نشده است.  

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: همه ۱۵ کشتارگاه فعال طیور در سطح این استان صنعتی هستند. از مجموع ۳۱ کشتارگاه دام فعال در خراسان رضوی نیز فقط چهار مورد صنعتی بوده و بقیه به صورت سنتی اداره می شوند. ساخت و توسعه کشتارگاههای دام بر عهده شهرداریها قرا دارد.
 

فعالیت ۲۷۰۰  دامپزشک در خراسان رضوی 

رئیس شورای نظام دامپزشکی خراسان رضوی نیز در همین نشست به آغاز فعالیت این شورا از سال ۱۳۷۶ با مصوبه مجلس شورای اسلامی اشاره و بیان کرد: هم‌اینک دو هزار و ۷۰۰ دامپزشک در خراسان رضوی عضو سازمان نظام دامپزشکی هستند.  
دکتر مجید کوشکی افزود: ۵۰۰ نفر از دامپزشکان فعال خراسان رضوی در بخش دولتی و بقیه در بخش خصوصی مشغول کار هستند.
وی همچنین به واگذاری امر صدور پروانه‌های صنفی از سازمان دامپزشکی به سازمان نظام دامپزشکی در سال ۱۳۹۵ اشاره و بیان کرد: بر این اساس در همین مدت تمدید و صدور ۱۸۵ داروخانه دامپزشکی، هشت بیمارستان دامپزشکی، ۳۸ مراکز واکسیناسیون دام و طیور، ۵۵ مورد گواهی اشتغال به امور درمان در این حوزه و شش آزمایشگاه دامپزشکی در خراسان رضوی صورت گرفته است.  

رئیس شورای نظام دامپزشکی خراسان رضوی همچنین وضعیت اشتغالزایی را در حوزه دامپزشکی نسبت به دیگر حوزه‌های کاری مناسب توصیف و بیان کرد: صدور پروانه و مجوز فعالیت دامپزشکان در مناطق کمتر توسعه یافته در اولویت قرار دارد.


۱۴ مهر ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران "روز ملی دامپزشکی" نامیده شده است. بر همین اساس ۱۴ تا  ۱۹ مهر ماه نیز "هفته دامپزشکی" است.
۳۰۲۷/۱۸۵۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.