به گزارش ایرنا، نویسنده مشهدی این اثر در این مراسم گفت: "شهربانو" شرح رقیق شده زندگی مادر یک شهید است که سعی شده با شاخصه بومی گزینی، توجه به هویت مشهدی و لهجه و آدب و سنن، یک اثر کشوری و جهانی خلق شود.
مریم قربان زاده افزود: بومی شدن در کتاب شهربانو حل شده است و هرچند از زبان مادر شهید بیان شده اما تمام وجوه مختلف زندگی این شهید را در بر گرفته است.
 وی اظهار داشت: سفارشی نبودن، دوری از شعار زدگی، عدم سانسور و قلبی بودن نگارش کتاب، از جمله خصوصیات بارز این نوشتار است.
 وی ادامه داد: نام شهربانو هم از نظر تاریخی و اعتقادی برای ما ارزشمند است و در خانواده های ایرانی طی دهه های گذشته زنان دختران بسیار به این نام وجود داشته اند و در لفظ و کلام نیز شهربانو های ایران اسلامی و مادران شهید، بانوها و الگوها و اسوه های شهر هستند. 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: این کتاب روایت دلتنگی های یک مادر شهید را به تحریر درآورده است و نقش مادر در آن جلوه اصلی کتاب است.  
حجت الاسلام علی اکبر سبزیان افزود: هم اندیشی، دورهمی و بزرگداشت های بسیار در باره شهدا برگزار شده است ولی موضوع مادران شهدا که با تربیت صحیح و ایجاد محبت سید الشهدا (ع)، شهادت طلبی، ایمان و ارادت را در دل فرزندان خود بارور کردند، به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.  
معاون فرهنگی سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: ادبیات دفاع مقدس در حوزه ادبیات کشور از بقیه حوزه های ادبی بسیار جلوتر است.
 محمد حسین زاده افزود: گنجینه و معدن دفاع مقدس بعد از سالها کاوش و ثبت آثار فاخر دابی و هنری هنوز هم دست نخورده و بکر است و هزاران الماس دیگر در خود جای داده است که می تواند به آثار هنری و ادبی و خلق کتابها و آثار هنری در مورد شهدا و خانواده های آنان تبدیل شود.
 وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب با تقریظ های خود بر کتاب‌های دفاع مقدس، ادبیات و نگارش در حوزه دفاع مقدس را مدیریت کردند و باعث شکل گرفتن فعالیت های بسیار در ثبت و ضبط خاطرات ایام دفاع مقدس شدند.
 معاون فرهنگی سپاه امام رضا (ع) توجه به هویت مشهد، هویت ایرانی اسلامی و انقلابی بودن را از شاخصه های کتاب یاد شده عنوان کرد و گفت: این کتاب به رغم هویت بومی و مشهدی خود، قابلیت دیده شدن در تمام کشور را دارد.
فرمانده بسیج ادارات خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار داشت: این کتاب ها روح تازه ای در پیکره ادبیات دفاع مقدس است.
سید جواد کمالی افزود: نشر فرهنگ حماسه و ایثار با ترویج فرهنگ کتابخوانی میسر می شود، در حالی که هجمه های فرهنگی شدید در جامعه وجود دارد شهید حججی هایی در دل همین هجمه ها، نفس کشیده اند که این امر با آگاهی و مطالعه تاریخ دفاع مقدس حاصل شده است.
در برشی از کتاب شهربانو می خوانیم: وقتی مادر شدی این دل‌ شوره‌ ها می‌ شوند مثل نفس کشیدنت. اول فکر می‌کنی همین پنج ماه و ۶ ماه و ۲ سال و چهار سال و هفت سال که بگذرد راحت می‌شوی اما راحتی ندارد. خوشی دارد اما راحتی نه. دل‌شوره اول که برای آروق و تب و گرمی و سردی بچه است با خود بچه بزرگ و بزرگ‌ تر می‌شود. راحتت کنم مادر بودن، بدون دل‌ شوره‌ بچه‌ها اصلا صفایی ندارد. البته عبدالله هم چشم انتظار برگشت ابراهیم بود اما مثل من بروز نمی‌ داد. نمی‌ دانم شاید حس می‌کرد پشتش کمی خالی شده شاید هم مثل کسی شده بود که عصایش ترک برداشته. نمی‌ دانم ولی هر چه بود او هم بی‌تاب برگشتن ابراهیم بود. یک بار توی جمع‌ گفت: خدا نگهدار ابراهیم باشد کار خوبی کرد همین سیم‌ های برق را با لوله خرطومی پوشاند و گرنه توی باران امسال حتما می‌پوسیدند.
کتاب "شهربانو" سال ۱۳۹۶ در ۱۵۸ صفحه توسط نشر ستاره‌ها منتشر شده و طی یک سال به چاپ چهارم رسیده است.
۷۵۰۵/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.