حسین محمودی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به موج زودرس گرما در سال جاری افزود: این وسایل در ساعت های مشخص یعنی از 11 تا 17 بار زیادی را از شبکه دریافت می کنند.
وی اظهار کرد: در یک بازه زمانی هفت روزه در خرداد ماه بیش از 9 هزار مگاوات برق بیشتر نسبت به مدت مشابه سال قبل در این سه استان مصرف شد که نشان دهنده افزایش گرما است.
وی اظهار کرد: در مدت مذکور میزان مصرف برق در خراسان رضوی 400 مگاوات نسبت به سال قبل افزایش داشت که این مساله ناشی از گرمای هوا و شرایط جوی موجود است.
معاون شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: در ایران مصرف بالای برق مربوط به مشترکین خانگی می شود اما در سایر نقاط دنیا مصرف بالای برق مربوط به مشترکین صنعتی است.
محمودی اظهار کرد: اگر مشترکین از شیوه های مناسب در مدیریت مصرف و نحوه استفاده از تجهیزات سرمایشی بهره گیرند، هم رقم قبض مصرفی آنان و هم میزان بار در شبکه کاهش می یابد.
معاون شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: این شرکت هیچ گاه مشترکان را از استفاده از تجهیزات سرمایشی مطلوب منع نمی کند اما آنان را ترغیب به استفاده از روش هایی به منظور تقلیل فشار به شبکه و کاهش هزینه های مربوط به قبوض برق می نماید.
محمودی افزود: کل مصرف برق روزانه برق در استان های خراسان سه هزار و 400 مگاوات در ساعات پیک مصرف است که از این میزان 75 درصد مربوط به خراسان رضوی است.
وی بیان کرد: روزانه 13 میلیون و 300 هزار کیلووات ساعت برق در خراسان رضوی و 2 میلیون و 200 هزار کیلووات ساعت در دو استان خراسان جنوبی و خراسان شمالی مصرف می شود.
معاون شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: استفاده از کولرهای گازی در منازل، مکان های عمومی و اداری توسعه یافته که این کولرها پنج برابر کولرهای آبی برق مصرف می کنند.
وی اظهار کرد: اگر مردم هنگام استفاده از کولرهای گازی، درجه آن را روی 24 تا 26 تنظیم کنند، به دمای مطلوبی می رسند که به افراد، احساس آرامش می دهد در عین حال که مصرف برق مشترکین کاهش می یابد و بار اضافی نیز به شبکه برق تحمیل نمی شود.
وی افزود: مردم سعی کنند کولرهای گازی که خریداری می کنند استاندارد و مطابق با فناوری روز باشد زیرا مصرف انرژی کولرهای گازی قدیمی حدود 30 تا 40 درصد نسبت به مدل های پیشرفته بالاتر است.
وی بیان کرد: کولرهای سلولزی نیز وارد بازار شده اند که مصرف برق آنها 30 درصد کمتر از مصرف برق کولرهای آبی است و از تجهیزات بهتری برخوردارند.
معاون شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: مردم با خرید کولرهای سلولزی و تعویض کولرهای قدیمی یا خرید کولرهای گازی جدید و تنظیم آن روی درجه مطلوب می توانند در مصرف برق صرفه جویی نمایند و از حجم بار در شبکه بکاهند.
وی استفاده از یخچال یا فریزرهای قدیمی را از دیگر عوامل افزایش مصرف بار در شبکه دانست و گفت: به ازای تعویض هر یخچال یا فریزر قدیمی یا نمونه جدید آن، مصرف برق حدود 400 وات کاهش می یابد.
محمودی اظهار کرد: لامپ های هالوژن مهتابی استهلاک بالایی دارند و هر کدام 50 وات برق مصرف می کنند در حالی که تعویض آنها با لامپ های ال.ای.دی مصرف برق هر مهتابی را به 15 وات می رساند
وی افزود: استفاده از برچسب های حرارتی روی شیشه های ساختمان ها نیز به میزان زیادی منجر به تعادل حرارتی (سرمایشی و گرمایشی ) می شود که موجبات آسایش خانواده را فراهم کرده و مصرف برق را کم می کند.
معاون شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: استفاده از مبدل های انرژی خورشیدی نیز شیوه مناسبی برای کاهش مصرف برق و عوارض زیست محیطی است زیرا هر کیلووات مبدل خورشیدی کمتر از 6 مترمربع فضا اشغال می کند و در محل برق تولید می نماید.
معاون شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: برای کاهش مصرف برق در حوزه صنعت نیز طرح ذخیره عملیاتی از سوی این شرکت پیشنهاد شده تا در قالب انعقاد یک تفاهم نامه مشترک با صنایع،‌زمانو پیک بار مصرف مدیریت شود.
وی بیان کرد: زمان اجرای طرح مزبور برای مدیریت مصرف برق در حوزه مشترکان صنعتی از 15 خرداد ماه تا 15 مرداد ماه می باشد که اگر این مشترکان در این طرحها به شرکت برق منطقه ای کمک کنند، در واقع به کاهش اوج بار و اوج مصرف یاری رسانده اند و از تخفیف هایی نیز برخوردار خواهند شد.
معاون شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: برخی از مشترکان صنعتی دارای مولد اضطراری مانند دیزل های گازوئیل سوز هستند و می توانند در ساعات اوج مصرف برق و پیک این مولدها را روشن کنند و از این طریق از بار شبکه بکاهند.
شرکت برق منطقه ای خراسان تامین برق استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی را برعهده دارد.
7489/ 6012 خبرنگار: میترا عبداللهی **‌انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.