افزایش سالن های سینما و تئاتر، افزایش تماشاگران فیلم های سینمایی، افزایش موسسات فرهنگی و قرآنی، نگارخانه ها و آموزشگاه های هنر، افزایش جشنواره های استانی و ملی، توسعه زیرساخت ها در حوزه چاپ و نشر و حمایت از هنرمندان را می توان مهمترین دستاوردهای یک ساله دولت در حوزه فرهنگ و هنر خراسان رضوی برشمرد.

خراسان رضوی از بسیاری جهات در حوزه فرهنگ و هنر قطب کشور و استان دوم محسوب می شود به طوری که بسیاری از هنرمندان مطرح کشور و سردمداران فرهنگ و هنر از این خطه برخاسته و به استان های دیگر معرفی شده اند و هم اکنون آوازه آنان علاوه بر داخل کشور به سایر کشورها نیز رسیده و افتخار آفریده اند.

این جایگاه نگاه ویژه و حمایت همه جانبه دولت را در بخش های مختلف می طلبد که طی یک سال گذشته گام های مثبتی در این زمینه برداشته شده است.

حوزه فرهنگ

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در باره مهمترین اقدامات این حوزه طی یک سال گذشته گفت: تشکیل شورای سیاستگذاری و ستاد اجرایی اولین اجلاسیه شورای همکاریهای اقتصادی حوزه صنایع چاپ و نشر استان با هدف کمک به اقتصاد عرصه چاپ و نشر را می توان از جمله این اقدامات دانست. 

افشین تحفه گر افزود: طی یک سال گذشته هفتمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی با حضور ۱۰۰ شرکت در مشهد برگزار شد و همچنین مجوز چاپ و صادرات بیش از پنج میلیون کیلو گرم محصولات چاپی به ارزش بیش از دو هزار میلیارد ریال از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی صادر شد.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی برای راه اندازی سامانه جامع چاپ کشور در این اداره کل در راستای توسعه دولت الکترونیک  و نیز جلب رضایت ارباب رجوع و تسریع امور اداری چاپخانه ها و مراکز وابسته و حذف روند دستی امور اداری مربوطه انجام گرفته که طی هفته آینده به بهره برداری می رسد.

تحفه گر، برگزاری مستمر شب های شعر در ۱۵۵ انجمن ادبی استان، برگزاری عصرانه داستان با حضور نویسندگان کشوری و برگزاری شب های شعر چلچراغ با حضور شاعرانی از سراسر کشور در شهرستان های مختلف استان را از مهمترین رویدادهای حوزه شعر و ادب برشمرد.

وی با اشاره به اجرای طرح های تابستانه و پاییزه کتاب درسال ۹۷ و طرح های بهاره و تابستانه کتاب در سال جاری گفت: در طرح تابستانه کتاب امسال خراسان رضوی بیشترین فروش کتاب را در بین استان های کشور داشته است. 

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب که هر سال در مشهد برگزار می شود افزود: در نمایشگاه کتاب سال ۹۷ طی هفت شب بیش از ۷۰ میلیارد ریال کتاب توسط مردم خریداری شد که رقم قابل توجهی بود.

تحفه گر اظهار داشت: خراسان رضوی دومین استان بعد از تهران بود که در سال جاری از سامانه صدور مجوز چاپ کتاب رونمایی کرد و جلسات توجیهی آن را با حضور بیش از ۳۰۰ ناشر برگزار نمود.

وی با اشاره به شرایط دشوار تامین کاغذ برای اصحاب مطبوعات و جراید طی یک سال گذشته گفت: در این خصوص امسال یک میلیارد و ۵۱۶ میلیون و ۱۲۰ هزار ریال یارانه خرید کاغذ به مطبوعات و جراید استان پرداخت شد.

وی مهمترین رویدادها و فعالیت های فرهنگی در حوزه تبلیغات طی یک سال گذشته را فعال سازی و راه اندازی سامانه سردر اصناف و آموزش به شهرستان ها، راه اندازی سامانه تمدید کانون های آگهی و تبلیغاتی، صدور ۴۰ مجوز کانون آگهی و تبلیغاتی، تمدید اعتبار ۱۳ پروانه فعالیت کانون آگهی و تبلیغاتی، لغو ۱۴۸ پروانه فعالیت کانون آگهی و تبلیغاتی، صدور هزار و ۲۰۰ تاییدیه صادره برای عناوین سردر و ۳۰۰ مجوز برای طرحهای تبلیغاتی برشمرد.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: صدور ۴۴ مجوز برگزاری نمایشگاه کتاب شهرستانی، برگزاری دوره آموزشی مربیان جام باشگاه های کتاب کودک و نوجوان، برگزاری سومین جشنواره جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان و دوشنبه های کتابخوانی در مهد های کودک در ۱۷ شهرستان، برگزاری پنجمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب با شرکت بیش از ۵۰ شهر و روستا از ابتدای سال گذشته تاکنون در حوزه فرهنگی این استان انجام گرفته است.

وی صدور ۳۷ فقره پروانه انتشار، تمدید ۹۰ فقره پروانه نشر، خرید ۱۹۳ عنوان کتاب استانی به مبلغ ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال، انتخاب ۶ عنوان کتاب نمونه سال از استان، صدور ۴۹ فقره پروانه فعالیت موسسه فرهنگی – هنری تک منظوره و چند منظوره، تمدید ۶۸ فقره پروانه فعالیت موسسه فرهنگی – هنری تک منظوره و چند منظوره، چاپ چهار هزار و ۷۴۸ عنوان کتاب به تیراژ ۶ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۷۰۷ جلد را از دیگر اقدامات حوزه فرهنگی استان از ابتدای سال گذشته تاکنون برشمرد.

حوزه قرآن

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مهمترین رویدادهای این حوزه در سال گذشته گفت: در آزمون سراسری قرآن و عترت که سال گذشته در ۳۱ استان برگزار شد، خراسان رضوی با ۲۱ هزار نفر بیشترین آمار شرکت کنندگان در بین استان های دیگر را به دست آورد.

حجت الاسلام محمد تقی کاظمی نسب افزود: برگزاری چهاردهمین دوره از نمایشگاه بین المللی قرآن در مشهد نسبت به دوره های گذشته فاخرتر و کامل تر برگزار شد که در آن ۲۰ ملیت شرکت کردند و قاریان قرآن کریم از ۶ کشور حضور یافتند.

وی اظهار داشت: در سال گذشته تعداد موسسات قرآنی در خراسان رضوی افزایش یافت و ۱۰۳ موسسه مجوز دریافت کردند و ۵۴ موسسه دیگر در نوبت دریافت مجوز هستند.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: پارسال دو اتحادیه قرآنی که یکی مربوط به این اداره کل و دیگری مربوط به اداره کل تبلیغات اسلامی بود، در هم ادغام شد و یک اتحادیه با هیات مدیره جدید مشخص گردید.

وی افزود: این اتحادیه در هم افزایی، ایجاد وحدت رویه در فعالیت های قرآنی و بهبود وضعیت صنفی و معیشتی فعالان قرآنی تاثیر بسزایی داشت.

وی اظهار داشت: پارسال جشنواره بین المللی خوشنویسی آیات در مشهد برگزار شد که ۷۸ اثر در بین هزار و ۱۴ اثر ارائه شده به این جشنواره مربوط به ۱۰ کشور اسلامی بود.

حجت الاسلام کاظمی نسب گفت: ۳۰ درصد از رتبه های استانی، کشوری و بین المللی در حوزه های تلاوت، قرائت و حفظ قرآن مربوط به خراسان رضوی است و این استان در این بخش سرآمد است.

حوزه هنر و سینما

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: طی یک سال گذشته برگزاری جشنواره های هنری در این استان افزایش یافت به طوری که برخی جشنواره ها برای نخستین بار در این استان برگزار شد.

محمد رضا محمدی افزود: جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره فیلم و عکس تسنیم، جشنواره فیلم حقیقت برای نخستین بار در خراسان رضوی برگزار شد.

وی برگزاری جشنواره تئاتر کودک رضوی، جشنواره و نمایشگاه مد و لباس فجر، جشنواره نمایش مطهر و جشنواره نمایش میثاق را از دیگر رویدادهای هنری طی یک سال گذشته در خراسان رضوی برشمرد.

محمدی افزایش نگارخانه ها و آموزشگاه های هنری، برگزاری نمایشگاهی با نام "گذر فرهنگ و هنر" به عنوان مکانی برای ارایه تولیدات هنری و فرهنگی هنرمندان به شهروندان با اتخاذ رویکرد ثروت آفرینی از طریق فرهنگ و هنر را مهمترین دستاوردهای یک ساله این حوزه در خراسان رضوی برشمرد.

رئیس اداره سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: استاندارد جهانی برای سینما به ازای هر ۱۰۰ نفر یک صندلی است که با توجه به جمعیت ۳.۵ میلیون نفری شهر مشهد، هشت سینما با ۳۴ سالن و ۶ هزار و ۶۰۰ صندلی در آن وجود دارد.

سید حجت طباطبایی با تاکید بر بومی سازی استاندارد سینما در مشهد افزود: طی دو سال گذشته سینماهای اطلس، گلشن و ویلاژتوریست در این شهر افتتاح شد و با ساخت ۲ سینمای دیگر، این شهر به استانداردهای لازم در این زمینه نزدیک خواهد شد.

وی اظهار داشت: پراکندگی یا توزیع سالن های سینما در مشهد تقریبا مناسب است و ساکنین مناطق کم برخوردار شهر به سینما دسترسی دارند، با این حال امسال ۲ سینمای دیگر به مجموعه سینماهای مشهد افزوده می شود تا دسترسی به آن در این شهر کامل شود.

طباطبایی گفت: امسال درصدد تعریف پیوست های فرهنگی برای سینما هستیم که به عنوان مثال در کنار اکران فیلم های سینمایی، کارگاه های نقد و بررسی فیلم یا کارگاه های آموزشی در حوزه مخاطب شناسی توسط موسسات برگزار شود.

وی با اشاره به وجود ۹ سینما با ۲۱ سالن و چهار هزار و ۱۰۰ صندلی در سایر شهرستان های خراسان رضوی افزود: به زودی کارگروه سینماداران خراسان رضوی متشکل از مدیران سینماهای استان تشکیل می شود که این مهم به پیوست فرهنگی برای سینما کمک می کند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: توسعه سالن های سینما در مشهد با جلب مشارکت بخش خصوصی میسر است و در این راستا سرمایه گذاران بخش خصوصی تلاش می کنند کیفیت سالن های سینما را افزایش دهند که این مهم منجر به رقابت سالم در این عرصه و توسعه کمی و کیفی سینما می شود.

محمد جواد استادی افزود: فروش بلیت سینما طی سال گذشته بویژه نوروز ۹۷ در مشهد از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بود، حتی در روزهایی که پخش مستقیم فوتبال بین تیم های مطرح کشور وجود داشت، باز هم سالن های سینما در این شهر مملو از جمعیت تماشاگر بود.

وی اظهار داشت: امسال مجوز ساخت برای دو سالن سینما در مناطق کم برخوردار مشهد صادر می شود تا بهره برداری از این سالن ها به عدالت در توزیع آنها کمک کند.

استادی ادامه داد: مشهد در اکران فیلم های سینمایی تابع تولیدات در سطح ملی است و همه نوع فیلم در این شهر مخاطب خود را دارد.

وی گفت: طی دو سال اخیر تحولی در ذائقه مخاطب فیلم های سینمایی در این شهر به وجود آمد به طوری که پیش از این مردم بیشتر به سوی فیلم هایی که جنبه سرگرمی داشت سوق یافته بودند اما سال گذشته مخاطبان فیلم های محتوایی افزایش قابل توجهی یافت.

وی افزود: با توسعه و تجهیز سالن های سینما در مشهد ، مطالبه دوستداران سینما نسبت به تماشای فیلم های خوب در ژانرهای مختلف افزایش یافته است که باید در این زمینه برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

۷۴۸۹/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.