محمد علایی روز چهارشنبه در نشست شورای حفاظت آب شهرستان سبزوار به انسداد  ۷۰۰ حلقه چاه غیرمجاز از ابتدای امسال تاکنون در سطح خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: "برنامه طرح نجات آب و همیاران" به منظور حفظ و پایداری منابع آبی برای اجرا در این استان تدوین و مصوب شده که با اجرای آن سالانه از اضافه برداشت دو و یک دهم میلیارد مترمکعبی آب جلوگیری خواهد شد.  

وی افزود: ممانعت از ۵۹۸ میلیون مترمکعب از این میزان اضافه برداشت بر عهده شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی است. این اقدام مورد موافقت کشاورزان و تشکلهای فعال در بخش کشاورزی استان قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: ۱۸۰ میلیون مترمکعب از مجموع ۵۹۸ میلیون مترمکعب اضافه برداشت آب در استان از طریق هفت هزار و ۲۰۰ حاقه چاه غیرمجاز صورت می گیرد.  

فرماندار ویژه سبزوار نیز در این نشست گفت: به سبب استفاده بی رویه از آبهای زیرزمینی هم اکنون بیلان آب دشت سبزوار منفی است اما با گسترش اجرای طرحهای آبیاری نوین، بیلان آبهای زیرزمینی در این شهرستان مثبت می شود.

احمد برادران افزود: طرحهای آبیاری کم فشار و تحت فشار امسال در سه هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای سبزوار با هزینه ۲۷۰ میلیارد ریال اجرا شد.  همچنین جهت استفاده بهینه منابع آبی، سطح زیرگشت گلخانه ها در این شهرستان از  ۲۰ هزار مترمربع سال ۱۳۹۳ هم اینک به ۱۲۰ هزار مترمربع افزایش یافته است.  

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه نشست شورای حفاظت آب این شهرستان گفت: با توجه به بارشهای فصلی باران و بروز سیلابها،  مطالعات ساخت "سدهای معیشتی" با هدف ذخیره منابع آبی برای قناتها و چاههای آب کشاورزی صورت گرفته است. دخیره منابع آب در "سدهای معیشتی" کاهش خسارت سیل را در پی دارد و کشاورزان نیز از آن استفاده  می کنند.

رمضانعلی سبحانی فر افزود: "سدهای معیشتی" در روستاهای "صدخرو و مهر" شهرستان داورزن، روستاهای "شهرستانک و کهنه" شهرستان جغتای، روستای "دهنه شور" در شهرستان خوشاب و نیز بخش روداب شهرستان سبزوار با پایان طرح مطالعاتی آن ساخته می شوند.  

وی محل تامین منابع مالی مورد نیاز برای ساخت سدهای معیشتی را اعتبارات صندوق توسعه ملی و تنش آبی اعلام کرد.

سبزوار در فاصله  ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

فعالیت در بخش کشاورزی تنها منبع تامین معیشت بیش از نیمی از جمعیت روستایی خراسان رضوی است. ۳۶۳ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند. حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی هشت میلیون تن است. سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت ۸۳ نوع محصول می رود.  ۹۰۰ هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و ۳۰۰ هزار هکتار آن باغ است. بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی این استان را به خود اختصاص داده است.  

بر اساس مطالعات انجام شده، کسری آب در خراسان رضوی در افق سال ۱۴۲۰ افزون بر شش هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه خواهد بود. حجم تولید سالانه آب در این استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری به میزان ۱۴۰ میلیون مترمکعب و میزان مصرف آن ۱۱۰ میلیون مترمکعب است.  شش هزار و ۸۶۸ رشته قنات با آبدهی ۵۶۵ میلیون مترمکعب در این استان وجود دارد.

۸۱۴۵/۷۴۹۵/۱۸۵۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.