دکتر اکبر حاجی ابراهیم زرگر روز دوشنبه در " نشست تخصصی حفظ و مرمت معماری حرم مطهر رضوی ضرورت ها و رویکردها " که در محل سالن پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد افزود:  اکثر کشور ها مثل ژاپن و هندوستان منشور ملی مرمت دارند اما در کشور ما جای چنین نهادی خالی است و در مورد جاهایی مثل حرم مطهر رضوی تدوین دستور العمل مربوط به امور حرم ضرورت دارد.

وی ادامه داد: ما در کشور سازمان میراث فرهنگی داریم که  مسوول حفظ و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی است و جایی هم برای انجام وظیفه این نهاد مستثنی نشده است و تشکیلات حریم حرم بایستی یک هسته فرهنگی داشته باشد.

او اضافه کرد: به یک کمیته خبرگان رشته مرمت هم احتیاج داریم که نیروی متبحر آن در کشور و استان فراوان است و برای خدمت به حریم بارگاه رضوی با جان و دل می آیند.

وی گفت: جمع آوری، مستند سازی و انتشارگنج نامه آستان قدس رضوی نیز در قالب کتاب ضروری به نظر می رسد تا در چند جلد کتاب تمام نقشه های ابنیه آستان قدس رضوی منتشر شود و مسئله دوم اینکه برای تمام بنا ها نیاز مند تشکیل شناسنامه مرمتی هستیم که کارشناسان آن وجود دارند و این کار با کمترین هزینه و در زمانی کوتاه انجام شدنی است و فقط پشتیبانی می خواهد.

یک استاد دیگر  دانشگاه نیز در این نشست در سخنانی با عنوان "ملاحظاتی در باب مرمت ابنیه تاریخی اماکن متبرکه رضوی " گفت : پتانسیل دینی حرم رضوی آن را به یک مجموعه ممتاز در جهان اسلام و تشیع تبدیل کرده و به نظر می رسد آستان قدس رضوی بایستی برای پیشگیری بیشتر از آشفتگی های بصری خیابانهای منتهی به حرم رضوی بیشتر تلاش کند.

دکتر محسن طبسی تدوین منشور ملی مرمت ابنیه تاریخی در کشور را ضروری دانست و بعد از آن باید یک ویرایش خاص برای اماکن متبرکه بویژه حرم رضوی تهیه کنیم .

محمد هادی زاهدی مدیر اندیشگاه رضوی نیز گفت : پرداختن به ضرورت مرمت و احیای ابنیه حرم مطهر رضوی به عنوان یک سرمایه ملی و معنوی غیر قابل جایگزین آشکار است  و حضور شبانه روزی زائران در این مکان مقدس کار حفظ و مرمت ابنیه آن را با چالش مواجهه ساخته به نحوی که ناچار به تشکیل کار گروهی شده ایم تا با مطالعه و اطلاعات دقیق و زمان مناسب کار حفظ و ترمیم آثار انجام شود.

مسوول ابنیه متبرکه آستان قدس رضوی نیز گفت : سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر به مشهد مقدس سفر می کنند که بیش از ۳۰۰ میلیون بار تشرف دارند و ما باید تعریف کنیم که اولویت با رفاه زائران است یا اینکه حفظ و مرمت بنا ها باید در اولویت باشد.

خلیل منبتی گفت: کثرت زوار کار ترمیم و مرمت بناها را دچار روزمرگی می کند در حالیکه باید توجه داشت که قبل از بروز اتفاقات نا خواسته و احتمالی بناها باید  حفظ و مقاوم سازی شوند.

دبیر اجرایی این نشست تخصصی نیز گفت : مجموعه حرم مطهر رضوی یکی از زیباترین و جامع ترین ابنیه معماری جهان اسلام به شمار می رود و دایره المعارف کاملی از هنر معماری ، کاشی کاری، آیینه کاری، مقرنس ،گچ کاری و گچ بری های اسلامی است.

حجت حسنی افزود: روضه منوره ، مسجد بالاسر ، ساختمان نقارخانه ، گنبد الله وردی خان ، صحن عتیق ، مسجد گوهر شاد ، مدرسه میرزا جعفر ، مسجد ۷۲ تن و حمام مهدی قلی بیگ نمونه های بی بدیل هنر اصیل معماری اسلامی حریم حرم  مطهر و پیرامونی آن هستند.

وی ادامه داد:حرم مطهر از سده ها و دهه های قبل توسعه یافته و هم اکنون به یک میلیون متر مربع رسیده است که توجه به معماری اصیل ایرانی - اسلامی و ضرورت نگهداری ، حفظ و مرمت آنها ضروری است.

۶۰۷۰/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.