مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قوچان ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: دو هزار و ۵۱۹ هکتار از اراضی زراعی، ۵۶۹ هکتار از باغات، چهار هزار متر کانال و چهار  رشته قنات و یک باب استخر خسارت دیده اند که تسهیلات کم بهره برای آنها جذب خواهد شد.

احمد کنعانی ادامه داد: با این حال بارندگی ۴۸۱ میلیمتری در شهرستان قوچان سهم به سزایی در رونق کشت دیم و افزایش آبهای سطحی در سال زراعی کنونی داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان از راه اندازی ۱۵ صندوق خُرد روستایی با تسهیلات کم بهره در این شهرستان خبر داد و گفت: طی برنامه ریزی های انجام شده تسهیلات ۳۰ میلیارد ریالی برای روستاهای علی آباد و قاچکانلو جذب می شود تا با ایجاد اشتغال پایدار این دو روستا به روستاهایی فاقد بیکار تبدیل شود.

کنعانی افزود: به زودی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی قوچان در قالب ۱۰۰ میلیارد ریال سهام اولیه برای نخستین بار در بین شهرستان های خراسان رضوی راه اندازی می شود و بعد از راه اندازی صندوق و تشکیل هیات مؤسس افزایش سهام رخ خواهد داد.

وی هدف از راه اندازی این صندوق را حمایت از بخش کشاورزی و خرید محصولات تضمینی دانست و ادامه داد: ۴۹ درصد سهام این صندوق مربوط به دولت و ۵۱ درصد مابقی آن سهام کشاورزان است.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با یادآوری این که در سال زراعی گذشته ۷۹۵ اشتغال جدید توسط جهاد کشاورزی در این شهرستان ایجاد شده است گفت: ۲۸۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره برای این شغل ها تزریق شد و برای ایجاد و توسعه اشتغال پایدار روستایی نیز ۱۱۰ میلیارد ریال جذب اعتبار صورت گرفته است.

کنعانی افزود: سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در قالب ۳۵ طرح برای مشاغل خانگی همچون دامپروری و صنایع تبدیلی، ۲۱ میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال نیز در قالب ۵۳ طرح مکانیزاسیون به همراه ۱۰ میلیارد ریال لوله گذاری به طول ۱۱۴ کیلومتر جذب اعتبار صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ۳۰ درصد مزارع شهرستان قوچان که حدود چهار هزار و ۷۰۰ هکتار مساحت دارند از آبیاری تحت فشار استفاده می کنند که با برنامه ریزی در سال جاری این میزان به پنج هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش خواهد یافت.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با تأکید بر این که باید ارتباط بین تولید و بازار برقرار و صنایع تبدیلی و تکمیلی در این زمینه وجود داشته باشد گفت: حدود ۷۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت زعفران قرار دارد که متوسط برداشت از هر هکتار حدود پنج کیلوگرم است و باید در زمینه فراوری و صنایع تبدیلی این محصول در شهرستان برنامه ریزی شود.

کنعانی متوسط تولید انگور در قوچان را ۱۶ تن در هکتار دانست و افزود: تولید انگور در این شهرستان به صورت سنتی صورت می گیرد که پنج هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی را شامل می شود و باید برای افزایش بهره برداری به سمت راه هایی همچون داربستی کردن محصول پیش رفت.

 حدود ۱۳ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان واقع در  فاصله ۱۳۷ کیلومتری شمال غرب مشهد فعالیت می کنند.

۷۵۰۱/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.