سید ابوالقاسم موسوی روز شنبه در جمع تعدادی از تولیدکنندگان بخش کشاورزی کاشمر گفت: در سال ۷۹ میزان مصرف آب در بخش کشاورزی این شهرستان   ۱۸۵.۵ میلیون متر مکعب و سطح زیر کشت ۲۱ هزار هکتار بود اما این میزان مصرف آب در سال ۹۸ به ۸۵.۵ میلیون متر مکعب و سطح زیر کشت به حدود ۲۰ هزار هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: هرچند حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یافته ولی سطح زیر کشت فقط حدود هزار هکتار کاهش یافته است در صورتی که اگر به میزان کاهش مصرف آب از سطح زیر کشت کاسته می شد رقم سطح زیر کشت باید ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار می بود.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: با وجود این که در سال ۷۹ حدود هزار هکتار سطح زیر کشت پنبه و هزار و ۲۰۰  هکتار سطح زیر کشت چغندر قند داشتیم و هر کدام سالیانه حدود هزار و ۲۰۰  متر مکعب در هر هکتار مصرف آب داشتند ولی به مرور از الگوی کشت خارج شدند.

موسوی افزود: در حال حاضر به جای پنبه و چغندر قند در کاشمر سطح زیر کشت زعفران از دو هزار هکتار به هفت هزار و ۳۰۰ هکتار رسیده است  و مقام سوم را در استان به لحاظ سطح زیر کشت این محصول دارا هستیم.

وی ادامه داد: از سال ۷۹ تاکنون حدود  هزار و ۸۰۰  کیلومتر کانال بتنی و لوله گذاری انتقال آب و حدود پنج  هزار هکتار تسطیح علمی در شهرستان انجام شده است و تمامی ۲۲۰ رشته قنات شهرستان یک یا دو بار و حتی بیشتر لایروبی و مرمت شده‌ است  و علاوه بر این، ۱۴ رشته قنات روستاها با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال بازسازی شده‌ است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: فقط طی سال زراعی گذشته حدود ۷۵۰ هکتار آبیاری نوین با اعتبار ۳۷میلیارد ریال و ۸۸ کیلومتر لوله گذاری انتقال آب در روستاهای شهرستان انجام شده است.

موسوی افزود: طی سال گذشته ۱۷ دستگاه تراکتور خریداری و ۳۱ هزار متر مربع به سطح گلخانه‌های شهرستان اضافه و پنج هزار و ۸۰۰ تن  انواع کودهای شیمیایی در بین کشاورزان و هفت هزار و ۲۰۰ تن  نهاده های دامی در بین دامداران توزیع شده است.

کاشمر با ۲۱ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

۷۴۹۷/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.