مدیر جهاد کشاورزی بردسکن جوانگرایی در بخش کشاورزی و دامپروری را یکی از برنامه های مدیریت جهادکشاورزی در سال جاری برشمرد.

حسین محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در بردسکن گفت: با توجه به اینکه محصول قالب شهرستان بردسکن پسته است و از آن طرف این محصول به لحاظ اقتصادی درآمد بالایی دارد، خوشبختانه قشر جوان به بخش کشاورزی به ویژه باغات پسته روی آورده اند. 

وی عنوان کرد: جوانان با شرکت در همایش‌ها و دروه های آموزشی خودشان را به علم روز مجهز و گرایش خوبی پیدا کرده اند. 

وی از برگزاری 85 دوره آموزشی در بخش های مختلف  با شرکت هزار و 700 نفر از بهره برداران در سال گذشته در این شهرستان اشاره کرد و گفت: برگزاری این دوره ها در بهره وری آب و استفاده از بذر مناسب و مبارزه با آفات نقش بسزایی در زمان داشت ، کاشت و برداشت داشته است.

وی از اجرای طرح آموزش در  مزرعه با حضور کشاورزان و دامپروران  خبرداد و گفت: در اجرای این طرح کشاورزانی که در کاشت محصولات خود موفق عمل کرده اند، بهره برداران برای استفاده از تجربیات و موفقیت آنها به باغ و مزرعه آنها عزیمت می کنند و نظرات و پیشنهادات آنها را در کشاورزی خود بکار می‌بندند.

مدیرجهادکشاورزی بردسکن تعداد بهره برداران بخش کشاورزی این شهرستان را 12 هزار نفر اعلام کرد و گفت:  در شهرستان بردسکن بیش از 50 نوع محصول زراعی و باغی تولید می شود که  سهم محصولات زراعی 8 هزار و 363 هکتار است و سطح زیرکشت محصولات باغی 19 هزار و 264 هکتار است.

محمدی عنوان کرد:خوشبختانه  شهرستان بردسکن در اکثر محصولات باغی و زراعی از جمله انار،  انجیر، پسته، زیره سبز، انگور و زعفران رتبه های اول تا سوم استان را به خود اختصاص داده است. 

وی ارزش ناخالص اقتصادی سالانه محصولات باغی و زراعی این شهرستان را 487 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:این درآمد معادل 3/44 درصد تولید استان است و از این لحاظ شهرستان بردسکن  در جایگاه نهم استان قرار دارد.

محمدی با بیان اینکه شهرستان بردسکن دارای 363 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 159 رشته قنات می باشد گفت:سالانه ازاین منابع 151 میلیون متر مکعب آب استحصال می شود.

وی اجرای طرح آبیاری کم فشار طی سال گذشته در سطح 2 هزار و 500 هکتار در 48 منبع آبی این شهرستان با اعتبار 8 میلیارد و 500 میلیون تومان ،آبیاری تحت فشار در سطح 370 هکتار در 4 نقطه با اعتبار 2 میلیارد تومان و اجرای طرح  انتقال آب با لوله به طول 80 کیلومتر در 70 نقطه  جغرافیایی با اعتبار 2 میلیارد و 400 میلیون تومان را از مهم ترین اقدامات انجام شده برشمرد و گفت: هرکدام از اجرای این طرح ها  بیش از 70 درصد بهره وری آب را افزایش داده است. 

photo_2019-06-14_16-32-28

مدیر جهادکشاورزی بردسکن اظهارداشت: علیرغم همه این اقدامات باز هم  بیش از 60 درصد از منابع آبی شهرستان بردسکن نیاز به اجرای طرح های نوین دارد. 

وی با اشاره به ناگذاری سال رونق تولید گفت:توسعه کشت های گلخانه ای یکی از مهم ترین برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی و مدیریت جهادکشاورزی بردسکن است که درهمین راستا  شهرک گلخانه ای بردسکن با وسعت 30 هکتار که از سال 91 راکد مانده بود با پی گیری های اخیر فرماندار و نماینده شهرستان مجوز های لازم از قیبل واگذاری زمین و آب مورد نیاز اخذ شد و در صورت  تامین اعتبار ملی از امسال  این شهرک فعالیت خودش را آغاز خواهد کرد. 

وی همچنین این خبر خوش را داد که  روستاییان می توانند با استفاده از تسهیلات قرض الحسنه با بهره 4 درصد تا سقف 20 میلیون تومان  برای ایجاد گلخانه های کوچک مقیاس در سطح 300 متر اقدام کنند که ازابتدای امسال تاکنون  18 مجوز برای احداث  این گلخانه ها صادر شده است.

مدیر جهادکشاورزی بردسکن به طرح پلاک گذاری و تحت پوشش بیمه قرار دادن تراکتورهای بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت:تراکتورهایی که تحت پوشش این طرح قرار بگیرند در تامین سوخت با مشکلی مواجه نخواهند شد.

محمدی عنوان کرد:خوشبختانه شهرستان بردسکن ظرف 3 سال گذشته توانسته  بیشترین جذب تسهیلات مکانیزاسیون استان را جذب کند و در سال جاری نیز 3 میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است.

وی اظهارداشت:در بحث مبارزه با آفات اقدامات لازم در سطح مزارع و باغات انجام شده است که درهمین راستا بیش از هزار 100 هکتار از مزارع  شهرستان با آفت ملخ ، سن و شته غلات، علف های هرز،شته مومی و علف های هرز کلزا مبارزه انجام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.