رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران مشهد گفت: سال گذشته صادرات زعفران ۳۵۱ میلیون دلار ارز آوری برای استان خراسان رضوی در برداشته است و در سال رونق تولید پیش بینی برداشت بیش از ۵۰۰ تن زعفران می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، غلامرضا میری در این باره گفت: در حالی که تیرماه رو به پایان است اما گمرک به رغم مکاتبات و مراجعات پی درپی ، در مورد میزان صادرات زعفران از کشور در سال جاری هیچ آماری در اختیار اتحادیه صادر کنندگان زعفران قرار نمی دهد این در حالی است که این آمار برای فعالان این حوزه بسیارتعیین کننده است.

وی در مورد برخی مسائل نظیر پولشویی در صادرات زعفران و نحوه برگشت ارز حاصل از فروش آنها، تصریح کرد: از چند سال گذشته که تحریم ها علیه کشور شدت گرفت و صادر کنندگان نمی توانستند ارز وارد کشور کنند به خریداران خارجی پیشنهاد دادیم که در صورت امکان یا در داخل کشور بهای آن را به تومان پرداخت کنند و برخی هم از طریق صرافی ها و از طریق یک کشور ثالث در خارج از کشور  وجه را به تومان حواله کرده و وارد کشور می کردند که این وضعیت همچنان ادامه دارد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران افزود: در جلسه اخیر با بانک مرکزی این مجموعه اعلام کرد که به زودی صرافی هایی را معرفی خواهند کرد که از طریق آنها وجه صادرات زعفران به صورت ارز وارد  کشور شود. از طرفی اینکه سال گذشته صادر کنندگان زعفران وجه را به صورت تومان وارد کشور کرده اند قصد و غرضی نداشته اند و هیچ گونه هدفی مبنی بر پولشویی در این زمینه نداشته اند وضمن رد کردن برخی ادعاها در این زمینه ،  مدارک و مستندات قانونی بابت فروش و دریافت وجه حاصل از فروش زعفران  از طریق بانک های مختلف موجود است.

میری اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلو زعفران در بازار حداقل ۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان و حداکثر ۱۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان می باشد و صادر کنندگان بین ۲تا ۵درصد برای هر کیلو زعفران سود برده و قادر هستند در هر نقطه از جهان که تقاضا وجود داشته باشد آن را تحویل دهند.     

وی  بابیان اینکه بین ۹۰تا ۹۲درصد صادرات زعفران از استان های خراسان انجام می شود، افزود: سال گذشته حدود ۴۰۰ تن زعفران در خراسان رضوی  برداشت شده  که بالغ بر ۲۵۰ تن آن  صادر گردیده است و ارزآوری در حدود  ۳۵۱ میلیون دلار برای استان در بر داشته است.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان  زعفران مشهد با اشاره به اینکه در سال رونق تولید نیز پیش بینی برداشت ۵۰۰تن زعفران در استان خراسان رضوی می شود، افزود: زعفران ایران به بیش از ۴۷ کشور دنیا صادر می شود و کشورهایی نظیر امارات متحده عربی، هنگ کنگ ، اسپانیا، ویتنام و افغانستان بیشترین مقصد های واردات زعفران از ایران هستند.

وی در مورد وجود برخی زعفران‌های تقلبی و اسپری های زعفران در بازار نیز بیان داشت: در مورد زعفران که مردم باید از مراکز معتبر، دارای استاندارد و همچنین  دارای مجوز و با نام و نشان خریداری کنند و از خرید زعفران هایی که هیچ مشخصه ای برای شناسایی ندارند، صرفا به خاطر ارزان بودن خریداری نکنند. در مورد اسپری های زعفران نیز این سازمان استاندارد و معاونت غذا و دارو  است که باید تقلبی یا درست بودن آنها را تایید و یا رد کند اما اگر در اینگونه موارد شکایتی به اتحادیه ارائه شود مورد پیگیری قرار می گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.