مراسم بزرگداشت مرحوم حاج حسین یگانه از اساتید موسیقی مقامی کشور در آستانه بیست و هفتمین سالگرد در گذشت این هنرمند فقید برگزار شد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، شب گذشته آیین بزرگداشت بیست و هفتمین سالگرد درگذشت بخشی خراسان حاج حسین یگانه در محل تالار اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قوچان با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان و مردم علاقه‌مند به موسیقی شهر قوچان برگزار گردید.

در این مراسم چندین گروه موسیقی مقامی و پاپ به اجرای موسیقی پرداختند؛ در حاشیه این مراسم حمید ضیائی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قوچان در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در سال‌های گذشته هر چهارشنبه برنامه اجرای موسیقی آزاد با حضور هنرمندان قوچانی به صورت رایگان برای عموم مردم برگزار می‌شد.

وی ادامه داد: این برنامه پس از مدتی بنا به دلایلی متوقف شد اما پس از پیگیری‌های لازم مقرر شد مجددا این برنامه در سه‌شنبه هر هفته اجرا شود و همانند گذشته این برنامه در تالار ارشاد خواهد بود و ورود برای همه آزاد است و هنرمندان به ویژه جوانان فعال در عرصه موسیقی بومی و محلی، موسیقی سنتی و حرکات آیینی به اجرای برنامه می‌پردازند.

وی با اشاره به برگزاری آیین بزرگداشت بیست و هفتمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد حاج حسین یگانه گفت: استقبال مردم از این برنامه بسیار باشکوه بود و امیدواریم  با اتمام ساخت مجتمع فرهنگی و سالن آمفی تئاتر مشکلات سیستم صوت، نور و کمبود فضا حل شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قوچان در پایان از برگزاری هفتمین جشنواره موسیقی مقامی پیران چنگی پس از سال‌ها وقفه در سال جاری خبر داد و افزود: با همکاری اداره کل و فرماندار شهرستان قوچان در صدد هستیم به محض تامین اعتبار هفتمین جشنواره پیران چنگی را برگزار کنیم.
گفتنی است؛ حاج محمدحسین یگانه در سال ۱۲۹۷ در روستای داغیان از توابع شهرستان قوچان دیده به جهان گشود، تحصیلات ابتدایی خود را در مکتب‌خانه گذراند و به کار آرایشگری نیز مشغول بود.

وی دارای صدای گرم و رسایی بود و علاوه‌بر نواختن دو تار با هنر نقالی آشنایی کامل داشت و شاهنامه فردوسی را به خوبی می‌خواند.
 
این بخشی بزرگ شمال خراسان نواختن ساز را به فرزندان خود آموخته بود تا این سنت در میان خانواده از بین نرود. وی در سال ۱۳۷۰ و در جشنواره هفت اورنگ ساز خود را که میراث یک بخشی است به فرزندش محمد یگانه اعطا کرد و سرانجام در ۲۹ تیرماه ۱۳۷۱ دیده از جهان فروبست و در باغ بهشت قوچان به خاک سپرده شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.