فعالیت در زیر نور مستقیم آفتاب می‌تواند موجب گرما زدگی و از دست رفتن آب بدن شود.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، هر ساله با شروع گرما شاهد گرمازدگی در بین مردم هستیم. تعریف گرمازدگی از نظر پزشکی این است که درجه حرارت مرکزی بدن از 40 درجه سانتیگراد بیشتر می‌شود.
علائم آن به صورت تهوع، تشنج، کاهش سطح هوشیاری و کما است. گرما‌زدگی به‌صورت خفیف، متوسط یا شدید بروز می‌کند. این عارضه در موارد شدید حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.
در صورت مشاهده گرمازدگی با اورژانس تماس بگیرید. قبل از رسیدن اورژانس بیمار را در یک وان یخ قرار دهید و تمام لباس‌های اورا درآورید. تکه‌های یخ را در زیر بغل، کشاله ران و گردن بیمار بگذارید.
دمای عادی بدن ۳۷ درجه‌ی سانتی‌گراد است، گرمازدگی زمانی ایجاد می‌شود که دمای بدن به بالای ۴۰ درجه‌ سانتی‌گراد می‌رسد.
علائم گرمازدگی
علائم گرمازدگی این‌گونه است که پوست خشک و داغ است. ابتدا پوست قرمز و سپس رنگ پریده یا کبود می‌شود.در این حالت بدن عرق نمی‌کند. تنفس فرد کوتاه و سریع  و نبض ضعیف و در برخی افراد تند می‌زند. دمای بدن به بیش از 40 درجه می‌رسد. سردرد، گرفتگی عضلات، گشادی مردمک چشم در هنگام گرمازدگی ایجاد می‌شود. 
علائم روحی و روانی
علائم روحی و روانی فرد در هنگام گرمازدگی شامل زدن سخنان بی‌ربط، گیجی، رفتار پرخاشگر، آشفتگی و هیجان، توهم، بی‌حالی، بی‌حسی و تشنج است.
علائمی که شما دچار گرمازدگی شده‌اید
اسهال، استفراغ و تهوع، پوست رنگ پریده و چسبناک، از دست رفتن دمای طبیعی بدن، گرفتگی عضلات، سرگیجه، ضعف و غش، ادرار زرد تیره یا نارنجی، سردرد، کشیدگی و درد عضلات و ضعف و خستگی  اگر این علائم را داشتید بدانید در معرض گرمازدگی قرار دارید. در این حالت به پزشک مراجعه کنید. پزشک علائم شما را بررسی کرده و میزان فشارخون و دمای بدن شما را اندازه می گیرد.
درمان گرمازدگی
درمان گرمازدگی بستگی به شدت آن دارد.  اگر دیدید کسی دچار گرمازدگی شده آمبولانس خبر کنید یا هر چه سریع تر او را به نزدیک‌ترین بیمارستان برسانید. اولین اقدام ، برای این افراد کاهش هر چه سریع تر دمای بدن است.
تفاوت گرمازدگی و تب
وظیفه‌ی تنظیم دمای بدن بر عهده‌ی قسمتی از مغز به نام هیپوتالاموس است. این قسمت، معمولا دمای بدن را در حدود ۳۷ درجه‌ی سانتی‌گراد با اندکی تغییر در طول شبانه‌روز نگه می‌دارد. اگر ویروس یا باکتری وارد بدن شود تب ایجاد می‌شود.
با از بین رفتن عفونت، هیپوتالاموس دمای بدن را به‌حالت عادی برمی‌گرداند. مسکن‌هایی مثل استامینوفن برای تب تجویز می‌شود و تأثیری روی گرمازدگی ندارند. تنها تغییر شرایط محیطی، آب‌رسانی به بدن و خنک کردن بدن از طریق گذاشتن یخ روی پوست گرمازدگی بهبود میابد.
جلوگیری از گرمازدگی
برای جلوگیری از گرمازدگی در سایه یا در محیط خنک استراحت کنید و اگر نیاز به خارج شدن از منزل ندارید در خانه بمانید. وقتی در دمای بالا کار می‌کنید، هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آب یا نوشیدنی‌های خنک بنوشید. وقتی بیرون از خانه‌ هستید لباس‌های سبک و رنگ روشن بپوشید.
کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند. بچه‌های زیر ۲ سال قادر به بیان مشکلات خود نیستند ولی مادر می‌تواند با دیدن علائمی مثل کم شدن یا غلیظ شدن ادرار متوجه کم آبی وگرمازدگی کودک خود شود.
اقدامات اولیه در گرمازدگی کودکان
کودک را به درون سایه منتقل کنید، لباس کودک را آزاد کنید یا در بیاورید ،کودک را به خوردن وآشامیدن تشویق کنید، کودک را در یک حمام خنک البته نه با آب سرد شستشو دهید. با پزشک خود تماس بگیرید. در صورتی که کودک شما خیلی بی‌حال و قادر به خوردن و آشامیدن نیست به بیمارستان منتقل کنید تا از طریق سرم درمان شود. اگر درمان به تاخیر بیفتد ممکن است بسیار خطرناک و کشنده باشد.
این خبر برگرفته از مقالاتی از دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی و سایت خبری جامعه سلامت است. 
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.