غلامحسین حقدادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تولیدات و محصولات سینمایی در بخش های صدا و سیما، سینما و شبکه نمایش خانگی مخاطبان فراوان دارد و از اثر گذاری بسیار برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه مسائل اجتماعی نمی توان محصول استریل تولید کرد اظهار داشت: تولید هر محصول می تواند برای عده ای بدآموزی داشته باشد و حتی جدا کردن و محدود کردن مخاطبان نیز کار بسیار سختی است.
وی گفت: در چنین شرایطی می توان محصولاتی را تولید کرد که با در نظر گرفتن مخاطرات و آثار منفی آن در جامعه، دارای آثار و پیامدهای مثبت باشد و با نظر خواهی از متخصصان در عرصه های مختلف اجتماعی، جامعه شناسی و روانشاسی تولید شود.
این روانپزشک افزود: برای اینکه از عوارض منفی محصولات سینمایی و سریالها کاسته شود می توان جنبه های روانشناختی و اجتماعی این تولیدات را قبل از تولید در زمینه دیالوگها، فضاسازی و نحوه ایفای نقش ها بررسی کرد تا هم محصول نزدیک تر به واقعیت تولید شود و هم با آسیب کمتر همراه باشد.
وی اظهار داشت: در هر کار رسانه ای باید چگونگی انتقال مطلب و شناخت مخاطب را در نظر گرفت و بخصوص در مسائل خانوادگی باید محتاط تر عمل کرد تا فضای رسانه اثر منفی و ناهنجاری بر خانواده نداشته باشد.
وی با بیان اینکه بهتر است در تولیدات سینمایی برای اثر گذاری بهتر به عوامل موثر و شایع در طلاق و از هم گسیختگی خانواده بیشتر پرداخته شود گفت: به عنوان مثال باید به نقش مشکلات روانی در انتخاب همسر و طلاق توجه فراوان شود.
حقدادی افزود: با توجه به شیوع طلاق باید در رسانه ها به مشاوره در انتخاب دقیق همسر و آسان سازی و رایج کردن این فرهنگ در جامعه بیشتر پرداخته شود.
وی اظهار داشت: فیلم سازان می توانند در زمینه عوامل شایع در طلاق از ما درخواست درصد و ارائه وضعیت کنند تا بتوانند شایع ترین دلایل را در جامعه مطرح و در کنار فرهنگ سازی برای رفع آن به آموزش و پیشگیری نیز اقدام کنند و تولیدات موثر داشته باشند.
وی با بیان اینکه خشونت از مناظر مختلف کلامی، روانی و جسمی در خانواده ها وجود دارد، گفت: بیش از آنکه در ارتباط با خشونت فیزیکی می توان کار کرد باید به پیشگیری از خشونت روانی که توهین و تحقیر را شامل می شود پرداخت.
معاون بهزیستی خراسان رضوی افزود: توهین و تحقیر می تواند فضای مسمومی را در خانواده ایجاد کند که برای تک تک اعضا عواقب و پیامدهای منفی دارد.
وی اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که ازدواج و طلاق را توامان تحت تاثیر قرار داده است، مسئولیت پذیری مردان در پذیرش زندگی متاهلی است که در حال حاضر در این زمینه ضعف فراوان در خانواده ها مشاهده می شود و به این موضوع نیز پرداخته نشده است.
وی گفت: رسانه ها در بخش های مختلف تصویری، مکتوب و صوتی می توانند نقش مهم در حفظ و تداوم فرهنگ و هنجارهای جامعه و نیز هدایت نسل جوان و نوجوان به این سو داشته باشند بنابراین سریالها باید با هدف و نیت تاثیر گذاری مثبت و رفع مشکلات موجود در جامعه تولید شوند.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.