حجت الله اسدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: یکی از اهداف هیات بیماران خاص و پیوند اعضا خراسان رضوی ایجاد باور پیرامون تاثیر مثبت ورزش بر عملکرد جسمانی، روحی و روانی این جامعه هدف است زیرا برخی از این بیماران پس از ورزش مداوم شاهد تغییرات مثبت در روند درمانشان بوده و نیاز به دارو در آنان کاسته می شود.
وی ادامه داد: چالش دیگر هیات بیماران خاص و پیوند اعضا خراسان رضوی در حالی فقدان اطلاع از آمار دقیق و پراکندگی بیماران در سطح استان است که برنامه ریزی برای حوزه نیازمند ارائه آمار دقیق می باشد.
رئیس هیات بیماران خاص و پیوند اعضا خراسان رضوی گفت: 210 بیمارخاص تاکنون در سایت این هیات به عنوان ورزشکاران ثبت نام کرده اند که 60 درصد این تعداد مرد هستند.
وی موجود از جامعه هدف هیات بیماران خاص و پیوند اعضا خراسان رضوی را گرچه ناکامل اینگونه اعلام کرد: جامعه هدف بیماران پیوند اعضا سه هزار و دو نفر، تالاسمی 795 نفر، هموفیلی هزار و 200 نفر، بیماران مبتلا به ام.اس چهار هزار و 800 نفر، همودیالیز چهارهزار و 200 نفر و دیابت حدود 150 هزار نفر هستند.
اسدی افزود: هم اکنون ورزشهای بیماران خاص در رشته های دو و میدانی، شنا، دوچرخه سواری، پینگ پبگ، بدمینتون، بولینگ، فوتبال، اسکواش، پتانگ، دارت، تنیس خاکی و تیراندازی در بخش مردان و دو و میدانی، پینگ پنگ، اسکواش، پتانگ، دارت، تنیس خاکی و تیراندازی در بخش زنان فعالیت دارند.
وی ادامه داد: برخی از این ورزشکاران نیز به عضویت تیمهای ملی در آمده و یا به اردوی آمادگی این تیمها دعوت شده اند که فوتبال، دارت، تیمهای پیوند اعضا، اسکواش و تنیس روی میز از آن جمله هستند.
رئیس هیات بیماران خاص و پیوند اعضا خراسان رضوی همچنین به آغاز فعالیت هیاتهای شهرستانی مشهد، بجستان، گناباد و مه ولات اشاره و بیان کرد: شش هیات شهرستانی دیگر نیز در شرف راه اندازی است.
وی گفت: همچنین از دیگر چالشها و موانع اساسی ورود ورزشکاران با بیماری خاص به این هیات خواسته خودشان جهت شناسایی نشدن در میان اقوام و دوستان به عنوان افرادی با بیماری خاص است. این اورزشکاران بیماری خود را از جامعه و بستگان پنهان می کنند لذا قدری باید در این زمینه رسانه ها به آگاهسازی جامعه بپردازند.
هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضا در زمینه فعالیتهای ورزشی افرادی با بیماری دیابت، هموفیلی، ام.اس، همودیالیز و تالاسمی و افراد دارای پیوند عضو فعالیت دارد.
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.