حسین مخبر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دوره شامل 60 نسخ خطی است که تعدادی از آنها منسوب به دستخط ائمه معصوم(ع) می باشد. قرآن‌های نفیس منسوب به دستخط امام علی(ع) و امام حسن مجتبی(ع) که به خط کوفی ممتاز کتابت شده و همچنین قرآن منسوب به دستخط امام حسین(ع) در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت به نمایش در آمده اند.
وی ادامه داد: قرآن منسوب به دستخط امام سجاد(ع) از دیگر نسخه‌ قرآن های خطی در این نمایشگاه است که نسخه اصلی آن بر روی پوست نوشته و توسط شاه عباس صفوی وقف آستان رضوی شده است.
مسئول غرفه سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همچنین به 20 هزار نسخه و جزوه قرآنی در گنجینه مخطوطات سازمان کتابخانه های آستان قدس اشاره و بیان کرد: قدیمی ‌ترین قرآنی که در کتابخانه وجود دارد به دستخط امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) است که در نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد به نمایش درآمده است.
وی گفت: آثار منسوب به دستخط ائمه معصوم(ع) سیر تحول خط از کوفی قدیم به نسخ عربی امروز را نیز نشان می‌ دهد.
او افزود: در این نمایشگاه همچنین نسخ خطی مربوط به ادعیه ماه مبارک رمضان و شرح تجویدنویسی قرآن کریم در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.
مخبر نمایش عکسهایی از قرآنهای سلطان ابراهیم تیموری و بایسنقر پسر شاهرخ تیموری که از نفیسترین قرآنهای موجود جهان به شمار می رود و آستان قدس رضوی نگهدارنده آنها است را از دیگر نفایس قرآنی به نمایش درآمده در نمایشگاه قرآن مشهد برشمرد.
وی گفت: در مجموع نمایش 80 نسخه خطی از نفایس قرآنی به همراه برگزاری کارگاه مرمت و صحافی کتاب به شیوه سنتی مجموع فعالیت سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد است.
چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد با 700 غرفه در 18 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی و با حضور فعالان قرآنی 20 کشور تا چهاردهم ماه رمضان در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی این شهر برپاست.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.