مرتضی حقیقی روز سه شنبه در نشستی خبری با خبرنگاران در مشهد افزود: اطراف این شش هزار قطعه، دیوار کشیده شده است و به عنوان اراضی موقوفی آستان قدس رضوی شناخته می شوند و همه هماهنگیها و اقدامات برای حفظ و نگهداری از آنها انجام گرفته است.
وی اضافه کرد: این شش هزار قطعه زمین مزبور در منزل آباد، کوی انصار، حاشیه بلوار امام علی، آموزگار و بلوار فرامرز عباسی مشهد مقدس قرار دارند و همه آنها نیاز به تعیین تکلیف دارند.
معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: برخی از این قطعات با پلاکهای اراضی اطراف اختلاف دارند و باید تعیین تکلیف شوند و برخی از آنها زمنیهایی هستند که سالها قبل واگذار شده اند و اسناد منفصله آنها نسبت به مالک اولی هنوز تعیین تکلیف نشده است همچنین برخی از قطعات هم کاربری مسکونی دارند اما بازار و شرایط وقف اجازه نمی دهد که ساخت و سازی در آنها انجام شود.
حقیقی افزود: طبق برنامه زمان بندی 10 سال گذشته، سالانه تقاضا برای واگذاری 40 یا 50 قطعه از این قطعات وجود داشته است و خیلی از اراضی وقفی در مشهد قبل از انقلاب تاکنون در قالب حق تقدیمی واگذار شده و ساخت و سازهای زیادی در آنها صورت گرفته است.
وی ادامه داد: توان اقتصادی آستان قدس رضوی و سایر دستگاههای همکار اجازه نمی دهد که یک شبه همه قطعات زمینی که به عنوان اراضی موقوفی دور آن دیوار کشیده شده و فاقد کاربری است را تعیین تکلیف کنیم ضمن این که ما امانتدار موقوفه هستیم و وظیفه داریم متناسب با نیت واقفان و اقدامات توسعه ای که می خواهد انجام شود امکانات مالی را فراهم کنیم.
معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: 43 درصد از اراضی 30 هزار کیلومتر مربعی داخل حریم شهر مشهد، موقوفه آستان قدس رضوی است و این نهاد در شهر مشهد 330 هزار مستاجر دارد.
حقیقی افزود: مساعدتی برای مستاجرین آستان قدس رضوی که در نوع بهره برداری از اراضی تغییراتی ایجاد کرده بودند در نظر گرفته شد به این نحو که در صورت خوداظهاری مستاجرین در پرداخت حقوق موقوفه، 30 درصد تخفیف اعمال می شود و همچنین برای ارقام بالا امکان تقسیط پنج یا شش ساله حقوق موقوفه لحاظ شده است.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال نیز به جای این که حق تقدیمی تغییر کاربریها در اراضی موقوفی را به صورت یکجا دریافت کنیم برای کمک به مستاجرینی که امکان پرداخت مبالغ بالا را ندارند از محل درآمد سالانه مستاجر از این تغییر کاربری، مبلغی منطقی به عنوان حق تقدیمی دریافت می کنیم.
معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: یکی از عمده مشکلات در اراضی موقوفی، تصرف کردن اراضی موقوفه بدون توافق است یعنی بخشی از اراضی موقوفه بدون موافقت آستان قدس رضوی به غیر واگذار می شود که این کار عمدتا توسط زارعین اصلاحات ارضی انجام می گیرد.
حقیقی افزود: زارعین اصلاحات اراضی زمین موقوفی در اختیارشان را قطعه بندی کرده و واگذار می کنند و از آنجا که این مهم درآمد زاست این گونه واگذاریها گسترش یافته است.
وی اضافه کرد:برای این گونه مستاجران که عمدتا در حاشیه شهر و مناطق کمتر توسعه یافته ساکن هستند، شرایط آسانی را در نظر گرفتیم به این نحو که 70 درصد از حقوقات وقف بخشیده و 30 درصد از بهای آن زمین به عنوان حق تقدیمی برداشته شد.
معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: یکی از دغدغه ها و نگرانیهای همیشگی معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی در مورد حاشیه شهر مشهد است که با توجه به سیاستگذاری و برنامه ریزیهایی که در سطح کلان استان برای ساماندهی اراضی حاشیه شهر انجام شده است یک سری الگوها و طرحهایی بهسازی و نوسازی شده است.
حقیقی افزود: در خصوص حاشیه شهر مشهد بحث جایگزینی این رقبات در حال انجام است تا به شکل مناسبی بتوان کیفیت زندگی و ارائه خدمات در نقاط حاشیه شهر مشهد را ارتقا داد که در این زمینه آستان قدس رضوی ورود پیدا کرده و جلسات مکرری داشته و به طرحی دست یافته که یکی از آنها اعمال تخفیف 70 درصدی در حق تقدیمی است.
وی ادامه داد: پارسال به مستاجرین بدهکار آستان قدس رضوی مساعدتهای خوبی شد به نحوی که جریمه دیرکرد کمتر از دو میلیارد ریال این مستاجرین مشمول بخشودگی قرار گرفت و از این طریق بخش زیادی از حقوق موقوفه پرداخت شد.
معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی 300 میلیارد ریال از محل اجاره بهای موقوفات و 700 میلیارد ریال نیز از بابت مستاجرینی که چک آنها وصول نشده یا به تعهد خود عمل نکرده اند طلبکار است.
حقیقی با بیان این که 97 درصد از اراضی سرخس موقوفه آستان قدس رضوی است افزود: روستاهای این شهرستان و مناطق کم برخوردار آن مشمول بخشش 100 درصدی حق تقدیمی شدند.
وی ادامه داد: برای این روستائیان سند عرصه به شکل رایگان صادر شد و تاکنون برای مستاجرین اراضی آن منطقه چهار هزار سند مالکیت صادر شد و همچنین برای 14 هزار پلاک، نقشه برداری ارضی صورت گرفته است.
معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: این آستان چیزی به عنوان فروش زمین ندارد و واگذاری اراضی نیز به صورت مزایده و قیمت گذاری زمین به قیمت روز انجام می گیرد لذا در حال حاضر واگذاری حق تملک اعیان صورت نمی گیرد و رویکرد آستان قدس رضوی ایجاد درآمدهای پایدار است.
حقیقی در پاسخ به سوالی در خصوص واگذاری اراضی موقوفی برای اجرای پروژه باند سوم فرودگاه مشهد افزود: باند سوم فرودگاه مشهد در اراضی منطقه طرق قرار می گیرد و دارای دو دسته مالکیت به صورت اصلاحات ارضی و موقوفات آستان قدس رضوی است.
وی ادامه داد: قرار است اداره کل فرودگاههای خراسان رضوی به صورت مستقیم نسبت به آزادسازی اراضی متعلق به آستان قدس رضوی برای اجرای این پروژه اقدام کند.
1922/7489
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.