حجت الله حیدری روز شنبه در جمع خبرنگاران وسعت جغرافیایی منطقه شش شهرداری مشهد را پنج هزار و 180 هکتار و بیشترین سطح آن را مربوط به املاک آستان قدس رضوی ذکر و بیان کرد: 180 هزار نفر جمعیت حاشیه نشین در این سکنت دارند.
وی بر لزوم توجه شایسته به این جمعیت تاکید و بیان کرد: تلاش می شود پیوند حاشیه به متن در منطقه شش شهرداری مشهد برقرار گردد تا این لکه حاشیه نشینی برطرف و توسعه متعادل شهری در این محدوده محقق شود.
شهردار منطقه ششم شهرداری مشهد همچنین مجموع اعتبارات امسال این منطقه را دو هزار و 710 میلیارد ریال و هزینه صرف شده تاکنون را دو هزار میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: حجم اعتبارات عمرانی منطقه شش هزار و 220 میلیارد ریال است که تاکنون 700 میلیارد ریال آن هزینه شده است.
وی افزود: همچنین از ابتدای امسال تاکنون 157 فقره پروانه ساخت و ساز و هزار و 86 مترمربع پایان کار ساختمانی در این محدوده صادر شده است.
شهرداری منطقه شش مشهد سال 1370 ایجاد شد. این منطقه با 616 هزار نفر جمعیت از شمال به ضلع جنوبی خیابان 75 متری محدوده کوی کارمندان و خیابان سرخس، از جنوب به بلوار شیرودی، شرق بلوار شهید رستمی و شهرک مصطفی خمینی، ازغرب به بلوار 17 شهریور و از شرق به شهرک شهید رجائی محدود می شود.

* دو سوم املاک منطقه چهار شهرداری سند ندارند
شهردار منطقه چهارم شهرداری مشهد نیز در این نشست مساحت این منطقه را هزار و 445 هکتار و شمار املاک آن را 54 هزار ملک ذکر و بیان کرد: دو سوم این املاک با متوسط زیربنای 80 مترمربع فاقد سند هستند.
غلامرضا غلامی جمعیت ساکن منطقه چهار شهرداری مشهد را نیز 262 هزار نفر در قالب 76 هزار خانوار ذکر و بیان کرد: این منطقه دارای 10 محله با 120 مسجد و حسینه و 98 مدرسه و پنج حوزه علمیه است.
وی 28 درصد مساحت این منطقه را نیز بافت فرسوده توصیف و بیان کرد: وسعت بافت فرسوده منطقه چهار شهرداری 17 درصد از کل بافت فرسوده کلاتشهر مشهد را تشکیل می دهد. همچنین 35 درصد وسعت این منطقه سکونتگاه غیررسمی محسوب می شود و 15 درصد جمعیت آن به تعداد 40 هزار نفر مهاجران خارجی هستند.
شهردار منطقه چهار شهرداری مشهد به صدور 339 فقره پایان کار ساختمانی در این محدوده طی امسال تاکنون اشره و بیان کرد: طی این مدت 522 فقره پروانه ساخت و ساز نیز صادر شده است.
شهرداری منطقه چهار مشهد نیز که سال 1373 تاسیس محدوده شمال شرق این کلانشهر را شامل می شود.

* معضل زمینهای رها شده
شهردار منطقه پنج شهرداری مشهد هم در این نشست خبری مساحت منطقه را هزار و 438 هکتار شامل 110 هکتار بافت فرسودهو جمعیتش را 175 هزار نفر اعلام و بیان کرد: زمینهای رها شده از معضلات این منطقه است.
حسین عبدالله زاده افزود: 450 هکتار زمین بزرگ مقیاس در محدوده خدماتی منطقه چهار وجود دارد که برای ساماندهی آن کارگروه تشکیل شده و شناسایی و مذاکره با مالکان آنها در حال انجام است. تاکنون با مالکان 158 هکتار از این وسعت توافق اولیه صورت گرفته است.
وی ادامه داد: 37 بوستان و فضای سبز در محدوده منطقه چهار شهرداری مشهد وجود دارد و سرانه فضای سبز آن چهار مترمربع است.
شهرداری منطقه پنج مشهد نیز سال 1374 تأسیس شد. این منطقه در شرقیترین نقطه جغرافیایی مشهد دارای قدیمی‌ ترین و اصیلترین محلات شهر و همجواری ناحیه یک این منطقه با حرم ثامن‌الحجج(ع) از ویژگیهای خاص آن است.
کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد دارای 13 منطقه شهری است. یک سوم این جمعیت در 66 پهنه حاشیه شهر سکونت دارند.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.