حجت الاسلام سید جلال حسینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کتب خطی و چاپ سنگی مزبور به زبانهای فارسی، عربی، اردو و ترکی و شامل مقتل خوانی، زندگی نامه، احادیث و شرح آثار است که در گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می شود.
وی اضافه کرد: از مهمترین این کتابها قرآن منسوب به دستخط مبارک حضرت امام حسین ‌بن علی (ع) است که با خط کوفی بر روی پوست آهو کتابت شده و در حال حاضر در موزه حرم امام رضا (ع) در معرض نمایش است.
رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در این زمینه از جمله برخی عناوین نسخه های خطی به زبان فارسی و عربی مربوط به قرون 11 و 12 قمری موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی می توان به کتابهای 'احوال امام حسین علیه السلام، جنگ وقایع عاشورا به نظم و نثر، جنگ اشعار، شخصیت و مقام حضرت امام حسن(ع) و حضرت امام حسین(ع)، رساله در فضیلت صلوات و زیارت امام حسین(ع)، شرح حالات حضرت امام حسین(ع) و شرح دیوان امام حسین (ع)' اشاره کرد.
حسینی افزود: کتابهایی مانند حال ولادت امام حسین(ع)، مرثیه در سوگ امام حسین(ع) و مقتل امام حسین(ع) سه نسخه خطی ارزشمند به زبان اردو در این زمینه هستند و مثنوی ترکی 'در قصه حضرت امام حسین(ع)' هم که قرن 13 قمری به کتاب در آمده از دیگر آثار موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی است.
وی اضافه کرد: آثار موزه ای زیادی در مورد امام حسین (ع) و قیام عاشورا در مجموعه موزه های آستان قدس رضوی وجود دارد که مهمترین آنها تابلوهای نگارگری استاد فرشچیان شامل 'عصر عاشورا، شام غریبان، پرچمدار حق یا علمدار کربلا و هدیه عشق' است.
رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: دو تابلوی معرق کاری در ابعاد شش در چهارمتر و فرشی منقوش به نقاشی عصر عاشورای استاد فرشچیان نیز در موزه حرم رضوی به نمایش درآمده است.
حسینی افزود: پرچم امام حسین (ع)، پرچم طفلان مسلم، پرچم حضرت زینب (س)، پرچم روی قبر امام حسین (ع)، تکه کاشی مربوط به حرم حضرت ابوالفضل، تکه فرش مربوط به حرم امام حسین (ع) از جمله دیگر آثار موزه ای است که توسط اشخاص برجسته به موزه حرم امام رضا (ع) هدیه داده شده است.
1922/7489
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.