تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: سبک زندگی و سخنان حضرت امام رضا (ع) الگویی برای تمام ادیان ابراهیمی است و اصل برگزاری این همایش نیز هم اندیشی و وحدت نظر صاحب نظران ادیان ابراهیمی در برابر الحاد و سکولاریسم است.
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی افزود: جریان استکباری با استفاده از ابزار رسانه‌ ای و فضای ارتباطی و دیجیتالی به دنبال گسترش نگاه الحادی است و این همایش باید به ساز و کاری در حوزه تربیت دینی دست یابد که در حوزه های مختلف اعم از خانواده، مدرسه و نهادهای رسمی و غیررسمی اجرا شود.
وی اظهار داشت: در تاریخ ادیان سه نگاه نسبت به هدایت بشر وجود دارد، نخستین نگاه این است که باید بشر را تحت هر شرایطی هدایت کرد که به نوعی یک دیدگاه تحمیلی است، نگاه دوم این است که پیام کلی به بشر داده می شود اما افراد در انتخاب راه صحیح مختار هستند.
وی گفت: در نگاه دوم نسبت به هدایت بشر در تاریخ ادیان، نوعی بی تفاوتی دیده می شود که بشر را آزاد گذاشته و اگر پذیرش دین از سوی انسانها صورت نگیرد، مقصر عواقب آن خودشان هستند.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: نگاه سوم به هدایت بشر، درون مایه فطری دارد به این معنا که به ویژگی های فطری انسان نظیر خداجویی، حق خواهی و عدالت خواهی توجه شده و آنها را ملاک هدایت بشر قرار داده است.
وی اظهار داشت: خداوند با فطرتی که در درون انسانها قرار داده او را به سوی نیکی ها و دوری از بدی ها سوق داده تا با تفکر صحیح به سوی برخورداری از اندیشه بالنده، اخلاق کریمه و علم و عمل سالم پیش رود.
وی گفت: دین پناهگاه و خواستگاه دینداران است و ارکان دین نسبت به سرنوشت و تفکر انسانها بی تفاوت نیست.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تربیت، احیای تمایلات انسانی است لذا آموزه های دینی ملاک تربیت انسان بوده و در واقع این دنیا بسترساز حیات جاودان انسان توام با نعمت‌ های الهی است.
وی اظهار داشت: جامعه کنونی گرفتار شبیخون فرهنگی شده که معنویت و ایمان انسان را مورد هجوم قرار داده است، استکبار جهان را تهدید می کند و سعی بر دور کردن انسانها از معنویت دارد.
وی گفت: رسالت مهم پیروان ادیان ابراهیمی این است که با همفکری، هم‌ اندیشی و همزبانی در مقابل تهاجم استکبار ایستادگی کنند.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: کلاهک ‌های هسته‌ ای و تجاوز به حقوق اولیه مردم فلسطین محصول استکبار است، از این رو باید صاحبان اندیشه و تفکر، پژوهشگران و محققان با هم ‌اندیشی، راهکارهای اجرایی برای ایستادگی در برابر اندیشه ‌های تحمیلی و سکولار ارائه دهند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش گفت: مفهوم تعلیم و تربیت باید بر اساس مبانی دینی تعریف شود و ساحت تعلیم علمی در تربیت دینی بر سه اصل اخلاقی، علمی و اجتماعی استوار است.
محمد مهدی طهرانچی افزود: ما به خلقت خداوند به عنوان علمی که قرآن به آن توجه دارد، نمی نگریم و علم زمین ‌شناسی نیز که به مشاهده آفرینش‌ ها و خلقت خدا می پردازد، مبتنی بر آموزه های قرآنی نیست.
وی اظهار داشت: قرآن کتاب هدایت است و اگر در این کتاب آسمانی توجهی به علم شده، ناظر بر هدایت انسان ‌ها بوده و با رویکرد تربیتی مطرح شده است.
دومین همایش بین ‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی که از روز گذشته با حضور جمعی از مسئولان آستان قدس رضوی و اندیشمندان و محققان دینی داخل و خارج از کشور در مشهد آغاز شده بود، امروز به کار خود پایان داد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.