به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی میرمحمدی، عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه مفید، هایدی هدسل استاد اخلاق اجتماعی و رئیس کالج هارتفورد آمریکا و روون فایرستون استاد مطالعات تطبیقی اسلام و یهودیت در آمریکا از جمله سخنرانان این نشست علمی بودند که ارائه سخنرانان خارجی به صورت مجازی و به زبان انگلیسی انجام شد.
عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه مفید دراین نشست گفت: نکات مشترک زیادی میان ادیان الهی در زمینه حقوق شهروندی وجود دارد.
حجت الاسلام و المسلمین میرمحمدی با بیان این که در حقوق شهروندی قانونگذاران و دولت و افراد رابطه متقابل با یکدیگر دارند، افزود: مطابق حقوق شهروندی باید دولت از شهروندان حمایت و دفاع کند و مهمترین نیازهای آنان را فراهم آورد، همچنین دولت ها باید در برخورد قضایی و کیفری با شهروندان عدالت را در همه حوزه ها رعایت کنند.
وی ادامه داد: شهروندی در زمان کنونی تابع شرایط دولت محوری است که در جامعه امروز وجود دارد و ما شهروندان را با شناسنامه و سایر مولفه ها می شناسیم.
وی بیان کرد: در این مفهوم، پدیده هایی همچون مرزبندی میان کشورها بر مساله شهروندی دامن زده است.
میرمحمدی گفت: باید دید ادیان در تعریف شهروند از چه مولفه هایی استفاده می کنند، آیا مرزها هویت ما را مشخص می کند یا باورها، اخلاق و اشتراکات دینی.
وی بیان کرد: در آموزه های اسلامی مخاطب افراد هستند نه دولت ها و نه مرزها.
این استاد دانشگاه ادامه داد: درست یا نادرست اعتقاد این است که مفهوم حقوق شهروندی مولفه ای سکولار است و آنها با این مفهوم با ادیان و مذاهب وارد دعوا و چالش شدند.
استاد دانشگاه مفید قم گفت: رابطه در حقوق و آموزه های اسلامی بر اساس دو عنصر ایمان و امنیت شکل می گیرد.
وی افزود: معتقد هستیم در ادبیات دینی با تکیه بر منابع اصلی مانند قرآن و سنت، رعایت حقوق شهروندی پر رنگ است و در قرآن اصل عدالت و مشورت و امر به معروف و نهی از منکر و حق انتقاد و تذکر دادن به پیشوایان مسلمان همه نشان دهنده آن است که در آموزه های اسلامی رعایت حقوق شهروندی غنی است.
وی ادامه داد: در اسلام رابطه با غیر مسلمانان تنها بر اساس صلح و امنیت خواهد بود که همان رابطه کلیدی ایمان و امان است.
میرمحمدی گفت: امروز باید به سمت حقوق همبستگی که جامعه انسانی را درکل در نظر می گیرد حرکت کنیم و آن در واقع امروز بین ادیان الهی مطرح است.
وی بیان کرد: به نظر می رسد جوامع مذهبی برای غلبه بر چالش های حقوق شهروندی باید بر مولفه های حقوق همبستگی که موضوعی بین ادیانی است همفکری کنند.
استاد مطالعات تطبیقی اسلام و یهودیت در آمریکا نیز در این نشست گفت: منظور از حقوق شهروندی یکسان بودن حقوق افراد در همه زمینه ها است.
روون فایرستون افزود: در حقوق شهروندی به معنای عام در یهودیت هیچ تمایزی میان انسان ها وجود ندارد و همه حقوق یکسانی دارند اما در حوزه تکالیف میان یهودیان و غیریهودیان تفاوت است ولی در اجرای حکم فرقی میان یهودی و غیر یهودی نیست و احکام به صورت مساوی برای همه اجرا می شود.
وی ادامه داد: منشا اخلاق در یهودیت مسائل فقهی و تورات درحقیقت منبع اصلی حقوق و اخلاق در یهودیت است.
فایرستون گفت: روش استنباط حقوق دریهودیت استناد به متون مقدس و سیره حضرت موسی (ع) است که می توان از میان آنها قواعد حقوق شهروندی را استخراج کرد.
استاد اخلاق اجتماعی و رئیس کالج هارتفورد آمریکا نیز در این نشست گفت: قلمرو حقوق شهروندی در آمریکا بیشتر حوزه حکومت سکولار است و نه مساله دینی اما این به معنای آن نیست که مسیحی ها علاقه ای به حقوق شهروندی ندارند.
هایدی هدسل افزود: همه مسیحی ها احساس مسئولیت اخلاقی می کنند که در حوزه عملی به مساله حقوق شهروندی التزام داشته باشند.
وی بیان کرد: مساله حقوق شهروندی از متون مقدس مسیحیان و همچنین سیره حضرت عیسی (ع) قابل استخراج است.
به گفته هدسل ، سنت، تاریخ و تجربیات علمی نیز به صورت دیگر منشا الهام ارزش های اخلاقی مانند حقوق شهروندی در میان مسیحیان بوده است.
هدسل گفت: مباحث الهیاتی و اخلاقی هنوز در میان فرقه های مختلف مسیحیت مطرح است و گرایشات گوناگونی در این زمینه وجود دارد و آنان تلاش می کنند با استفاده از راهکارهای مختلف از جمله مرجعیت پاپ و تشکیل جلسات مشورتی، بر چالش های اجرای صحیح حقوق شهروندی پیروز شوند.
وی بیان کرد: امید است جامعه دینی الهام بخش جامعه سکولار باشد و آن را به سمت ارزش های دینی هدایت کند.
به گزارش ایرنا، منشور حقوق شهروندی مشتمل بر حقوق مصرح 22 گانه و دربردارنده 120 ماده است که این مواد قانونی در واقع تجمیع حقوق و قوانین مربوطه ای است که در منابع و ادوار مختلف مصوب شده و در نظام حقوقی و منظومه قوانین کشور امکان بهره مندی از آن وجود داشته است.
در تدوین منشور حقوق شهروندی به موضوعاتی همچون حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، حق کرامت و برابری انسانی،حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشارکت در تعیین سرنوشت و حق اداره شایسته و حسن تدبیر پرداخته شده که این امر گامی در راستای تحقق مطالبات مردمی است.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.