حمیدرضا موحدی زاده روز دوشنبه در نشست شورای شهر مشهد افزود: وزارت کشور امسال 55 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت بابت پروژه های بافت فرسوده و ناگان حمل و نقل عمومی در اختیار شهرداریهای هفت کلانشهر کشور قرار می دهد که سهم مشهد از آن 17 هزار میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: 12 هزار میلیارد ریال از این رقم برای تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی و پنج هزار میلیارد ریال نیز بابت پروژه های نوسازی بافت فرسوده اختصاص یافته است.
عضو شورای شهر مشهد گفت: از سهم بافت فرسوده نیز سه هزار و 500 میلیارد ریال برای پروژه نوسازی و بهسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی است که قرار شده شهرداری مشهد اصل و سود این مبلغ از اوراق مشارکت را واریز کند و دولت این مبلغ را نقدی در اختیار شهرداری قرار دهد تا در اجرای آن شتاب صورت گیرد.
وی افزود: هزار و 500 میلیارد ریال اوراق مشارکت از سهم بافت فرسوده مشهد نیز بابت نوسازی بافت فرسوده حر عاملی این شهر منتشر خواهد شد.
موحدی زاده ادامه داد: برای شتاب در اجرای پروژه های نوسازی بافت فرسوده می بایست مشارکت مردم قویتر شود که البته لازمه آن پرداخت حق و حقوق آنها و کاهش بروکراسی اداری و کارهای اضافی است.
وی همچنین گفت: لایحه مدیریت جامع شهری مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. البته در محتوای لایحه مجلس باید در جهت افزایش اختیارات شهرداریها و شورای شهر گام بردارد. طبق یکی از بندهای این لایحه، شوراهای شهر نمی توانند عوارض وضع کنند، در صورتی که عوارض از مهمترین منابع درآمدی شهرداریها است.
او افزود: در این لایحه امور ملی از امور منطقه ای باید جدا شود و دولت بار خود را سبک کند تا به سمت سیاستگذاری و حمایت از پیشرفت شهرها گام بردارد. واگذاری امور منطقه ای به شوراها از ابتدای انقلاب مورد بحث بوده و بزرگترین پایگاه اجتماعی کشور در شوراهای شهر و روستا شکل گرفته است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: روا نیست اختیارات شهرداریها و شوراها از آنها گرفته، مسئولیتها و هزینه ها روز به روز بیشتر و اختیارات و بودجه ها کمتر شود. اگر چنین شود چالشهایی برای کشور به وجود خواهد آمد که به زیان مردم و دولت خواهد بود.
مساحت بافت فرسوده مشهد دو هزار و 292 هکتار است. اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده منطقه ثامن مشهد و پیرامون حرم مطهر رضوی از سال 1371 در محدوده ای به وسعت 310 هکتار آغاز شده تاکنون 40 درصد پیشرفت کرده است.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.