احمد زمانیان روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل افزود: هم اکنون قوانین متعدد و دست و پاگیری ازجمله قوانین گمرکی، قانون عبور وسایل نقلیه خارجی از کشور، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون تجارت برای فعالان اقتصادی این حوزه مشکلات بسیار ایجاد نموده و این صنعت را با خودتحریمی مواجه کرده است.
وی اظهار داشت: از طرفی بخشنامه ها و قوانین خلق الساعه موجب شده شرکتهای ترانزیتی نتوانند تعهدات خود را به صاحبان خارجی بار به موقع انجام دهند و این مساله به افزایش زمان سیر محموله ترانزیتی در کشور انجامیده است.
وی گفت: بروز برخی مشکلات از جمله افزایش برخی هزینه های ترانزیت در مرز دوغارن با افغانستان و معطلی بار در مرز نیمروز با این کشور صاحبان بار را به فکر انتخاب مسیرهای دیگر به جز ایران برای ترانزیت کالای خود می اندازد.
زمانیان با اشاره به کاهش ترانزیت و تجارت و رکود فراگیر اقتصادی در منطقه افزود: سال 1392 ترانزیت انجام شده بوسیله شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی با کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان 15 میلیون تن بود که با توجه به مشکلاتی که در این بخش بوجود آمده این میزان به حدود 9 میلیون تن در سال رسیده است.
وی اظهار داشت: تنها بخشی از این کاهش به خاطر رکود اقتصادی و کاهش تجارت بین المللی است اما بخش زیادی از این کاهش به دلیل استفاده تجار خارجی از مسیرهای ترانزیتی جایگزین ایران بوده است که مشکلات قانونگذاری و معطلی بار در مبادی ورودی و خروجی کشور عامل اصلی این تغییر مسیرها می باشد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌ های حمل و نقل بین ‌المللی خراسان رضوی گفت: هم اکنون شاهد سه مسیر ترانزیتی جایگزین ایران برای تجارت کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان هستیم.
وی افزود: در مسیر نخست ترانزیت از بنادر ترکیه و ارمنستان آغاز شده و با عبور کالا از خاک آذربایجان و استفاده از مسیر دریای خزر کالا به ترکمنستان منتقل می شود ، چندی پیش نیز مسیر 'راه لاجورد' با حضور کشورهای منطقه و افغانستان افتتاح شد که این راه ادامه همین مسیر ترانزیتی ترکیبی است که از شمال افغانستان به شهرهای مزار شریف و هرات ختم می شود.
وی اظهار داشت: مسیر بندر کراچی به جنوب افغانستان و سپس شهرهای جلال آباد ، قندهار و کابل و مسیر ریلی غرب چین به کشورهای آسیای مرکزی دو مسیر دیگر جایگزین راه های ترانزیتی ایران است.
زمانیان با اشاره به بروز برخی مشکلات در مرز نیمروز افغانستان گفت: کشور پاکستان نیز مانند ایران دارای برخی مشکلات مدیریتی و سیاستگذاری در بخش ترانزیت است اما اگر روزی بتواند از بندر گواتر به درستی بهره برداری کند ایران و شرکتهای حمل و نقل همانگونه که ترانزیت کالا به جنوب افغانستان را از دست داده اند تجارت و ترانزیت کالا به شمال و غرب این کشور را نیز از دست خواهند داد.
وی دخالت و فعالیت حدود 19 سازمان و دستگاه در حوزه ترانزیت و وجود قوانین خلق الساعه و سلیقه ای را از جمله مهمترین مشکلات فعالان حوزه ترانزیت عنوان کرد و افزود: معتقدیم استفاده از یک قانون واحد، به روز و غیرسلیقه ای باید جایگزین قوانین موجود شود و پیشنهاد داده ایم قانون عبور کالای خارجی به عنوان قانون مادر در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.
وی اظهار داشت: نگاه دولت به ترانزیت به عنوان پایه تجارت بین المللی باید تغییر کند و در این صورت است که حمل و نقل بین المللی در کشور روان شده و به تبع در مناطق مرزی و پایانه های کشور برای جوانان شغل ایجاد خواهد شد که این موضوع امنیت را نیز به ارمغان خواهد آورد.
زمانیان گفت: عبور هر تن کالای ترانزیتی از کشور برای دولت 15 تا 20 دلار درآمد دارد، اگر ظرفیت ترانزیت در کشور به جایگاه شایسته خود برسد علاوه بر درآمدزایی برای دولت، بخشهای دیگر از جمله صنعت حمل و نقل و سفر کشور نیز رونق خواهد یافت.
وی تعداد شاغلین در هر شرکت حمل و نقل بین المللی استان را به طور متوسط 10 نفر اعلام کرد و افزود: هزار و 700 شرکت حمل و نقل بین المللی جاده ای در کشور فعالیت می کنند که 220 شرکت از این تعداد در خراسان رضوی هستند.
26 آذر در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز ملی حمل و نقل نامگذاری شده است.
3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.