به گزارش ایرنا، فعالیت راه آهن در خراسان رضوی از طریق 2 اداره کل راه آهن خراسان و شرق مدیریت می شود اما از آنجایی که مهم ترین مسیر قطارهای مسافربری از جمله مشهد - تهران در خراسان رضوی واقع است و سرخس نیز به عنوان مهم ترین پایانه ریلی کشور زیر نظر مرکز خراسان اداره می شود لذا برای برگزاری این میزگرد از محمد هادی ضیایی مهر، مدیر کل راه آهن خراسان دعوت شده است.
همچنین هومن جنگی، مدیر عامل شرکت حمل و نقل بین المللی واگن بار آسیا و کاظم شیردل، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی به عنوان نمایندگان بخش خصوصی در حوزه بار ریلی در این میزگرد حضور دارند.
سعید ولی زاده، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری خراسان ‌رضوی به عنوان فعال صنفی در بخش مسافرتهای ریلی و جواد وحدتی فرد، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی از دیگر افراد حاضر در این میزگرد هستند که در مرکز خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

_ بخش بار:
* کاهش ترازیت جاده ای
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی با ارائه آماری از کاهش تجارت جاده ای بین این استان و کشورهای منطقه گفت: کاهش حجم تجارت به نوعی نشان دهنده بروز و توسعه بحرانهای اقتصادی جهان در منطقه است که به کاهش درخواستها و خریدها انجامیده است.
جواد وحدتی فرد افزود: کمتر از 2 دهه گذشته و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی فرصتهای خوبی برای توسعه تجارت و ترانزیت ایران با کشورهای آسیای مرکزی به وجود آمد اما با طی این زمان رقبای منطقه ای ما نیز بیکار ننشسته و به ایجاد مسیرهای جایگزین ترانزیتی و تجاری پرداخته اند.

* مسیرهای جایگزین ترانزیتی
وی با اشاره به طرح راه لاجورد افغانستان، مسیر دریایی بندر ترکمن باشی ترکمنستان و بندر باکو آذربایجان در دریای خزر و توسعه بندر گواتر پاکستان توسط چین اظهار داشت: کشورهای مختلف در منطقه در حال فرصت سازی هستند و این اقدام برای حذف مسیرهای ما نیست بلکه برای رشد کشور خود این طرح ها را اجرا می کنند.
وی خلق این فرصتهای جدید در منطقه را موجب توسعه تجارت منطقه ای دانست.
وحدتی فرد گفت: موقعیت پهناور کشور ضرورت توجه بیشتر به حمل و نقل ریلی را می طلبد به ویژه اینکه این بخش از حمل و نقل برای جابجایی بارهای بزرگ و ثابت بسیار مقرون به صرفه و مناسب است اما حمل و نقل جاده ای زمینه دسترسی آسان بار به ناوگان را فراهم کرده و از این رو امتیاز ویژه ای برای آن محسوب می شود.

* رونق مداوم جابجایی بار ریلی در مسیر آسیای مرکزی
مدیر کل راه آهن خراسان در حوزه عملکرد باری راه آهن به مسیر ترانزیت ریلی سرخس به آسیای مرکزی و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: طی هفت ماه سال جاری در سرجمع صادرات، واردات و ترانزیت بار ریلی، عملکرد بین الملل این اداره کل با جابجایی یک میلیون و 447 هزار تن بار، 52 درصد افزایش داشته است.
محمد هادی ضیایی مهر افزود: بر این اساس صادرات ریلی رشد 70 درصدی داشته اما رشد صادرات بارگیری شده از استان 100 درصد می باشد که اغلب مربوط به سیمان بوده و به دلیل تقاضای بازار مصرف کشور ازبکستان رخ داده است و در مجموع 63 درصد صادرات ریلی از مرز سرخس سیمان بوده است.
وی به افزایش پنج درصدی واردات از آسیای مرکزی اشاره کرد و اظهار داشت: ترانزیت ریلی نیز رشد 53 درصدی در وزن داشته است و طی مدت یاد شده 944 هزار تن بار از آسیای مرکزی به بندرعباس حمل شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 83 درصد افزایش داشته است.

* کمبود واگن، چالش اصلی تجار
مدیر عامل شرکت حمل و نقل بین المللی واگن بار آسیا نیز گفت: کمبود واگن مسقف در مواقع اوج بار بیشترین مشکل فعالان این بخش است.
هومن جنگی در تشریح دلایل این کمبود افزود: پیش از این واگنهای ترانزیتی آسیای مرکزی پس از تخلیه بار خود در بندرعباس در مسیر بازگشت بارهای ایران را به آسیای مرکزی منتقل می کردند و واگن های ازبک بیشتر بارهای پنبه را ترانزیت می کردند که با تغییر مسیر ترانزیت این محصول از ازبکستان این واگنها دیگر وارد ایران نمی شود و بار ما روی دست ما مانده است.

* ورود واگنهای ناایمن ترکمنستان به ایران
جنگی اظهار داشت: البته واگنهای ترانزیت ترکمنستان که بار خود را از طریق ایران منتقل می کنند در بازگشت می توانند محموله های صادراتی ما را نیز جابجا کنند اما سیر آنها تنها در کشور ترکمنستان صورت می گیرد، چرا که تاریخ مصرف و مجوز سیر آنها در شبکه ریلی کشورهای عضو سی.آی.اس (کشورهای مشترک المنافع ) به سر آمده و اجازه ورود به این کشورها از جمله ازبکستان که مقصد اصلی محموله های ما می باشد را ندارند.
این فعال حوزه حمل و نقل بین المللی بار در آسیای مرکزی گفت: ایمنی این واگنها نیز با منقضی شدن تاریخ اعتبار آنها خدشه دار شده است ، این ناوگان به راحتی در شبکه راه آهن ایران تردد دارند هرچند به ندرت حادثه ای به خاطر این واگنها درایران رخ داده است.

*رشد 100 درصدی تقاضا واگن تامین شد
مدیر کل راه آهن خراسان نیز با تایید اینکه زمان مجوز سیر واگنهای ترکمنستانی ورودی به ایران، مطابق استاندارد های راه آهن های آسیای مرکزی، گذشته است گفت: باید این نکته در زمینه تامین واگن بخش ترانزیت و صادرات را مد نظر داشت که طی هفت ماه گذشته 394 هزار تن کالا بوسیله پنج هزار و 219 واگن از طریق راه آهن صادر شده که 320 هزار تن آن معادل 81 درصد در خراسان رضوی بارگیری شده است.
ضیایی مهر افزود: از طرفی با توجه به این میزان تجارت ریلی که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 100 درصد رشد داشته است ، توانسته ایم ناوگان مورد نیاز برای پاسخگویی به این رشد را تامین کنیم که نشان دهنده تلاش همکاران ما در استان است.
وی با اشاره به عدم اخذ مجوز ورود واگنهای ایرانی به خاک کشورهای عضو سی.آی.اس اظهار داشت: صادرات ریلی ما وابسته به ورود واگن از آسیای مرکزی به ایران است و از طرفی بازهم نیازمند تامین واگن امدادی از آن کشورها هستیم. این واگنها بصورت خالی از کشورهای ازبکستان ، ترکمنستان و تاجیکستان تامین شده و به ایران می آیند و بار صادراتی ما را به کشورهای مقصد در منطقه حمل می کنند.
وی گفت: برای تامین واگن امداد و در جهت کاهش هزینه ها باید از واگن های دولتی استفاده کرد ، چرا که استفاده از واگنهای بخش خصوصی منطقه موجب افزایش هزینه صادر کنندگان کالای ایرانی می شود لذا این روش توجیه اقتصادی برای آنان ندارد.

* نیاز واگن صادراتی استان همچنان پابرجاست
مدیر کل راه آهن خراسان افزود: تنها سه کشور ترکمنستان ، ازبکستان و تاجیکستان دارای واگن دولتی و ارزان هستند و می توانند این ناوگان را به ما اجاره دهند اما از آنجایی که ابتدا نیاز صادراتی و ترانزیتی خود را تامین می کنند لذا تاکنون تعداد واگن امدادی مورد نیاز ایران به این وسیله تامین نشده است.
وی اظهار داشت: این سه کشور پیش از این تبادلات تجاری ریلی عمده نداشته اند اما اخیرا ترانزیت و صادرات از طریق راه آهن در آنها فعال شده و خود به ناوگان ریلی نیاز پیدا کرده اند.
وی گفت: به عنوان مثال ازبکستان برای دراختیار قرار دادن واگن مسقف خالی به کشور ما شرط کرده است باید محوله هایی در ایران بارگیری شوند که در خاک ازبکستان تخلیه نشود تا این کشور بتواند حق ترانزیت بیشتری از این تردد کسب کند.

* رفع وابستگی به واگن آسیای مرکزی، راه حل ریشه ای
مدیرکل راه آهن خراسان افزود: باید راه حل ریشه ای برای رفع این مشکل بیابیم ، بخش خصوصی با سرمایه گذاری در این بخش می تواند وابستگی ما به واگنهای آسیای مرکزی و انحصار واگن این کشورها را کم کند.
وی به عدم تخصیص اعتبار دولتی برای خرید واگن اشاره کرد و اظهار داشت: نیاز صادراتی کشور بیشتر به واگنهای مسقف است لذا بخش خصوصی باید این ناوگان را تهیه و شرایط سیر آنها در منطقه را فراهم نماید.
وی گفت: در بخش صادرات سیمان با استفاده از واگنهای لبه بلند نیاز کشور به ناوگان ریلی به اندازه کافی تامین شده است.
ضیایی مهر به عدم صدور مجوز ورود ناوگان ریلی ایران به کشورهای عضو سی.آی.اس اشاره کرد و افزود: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی قبلا عضو ناظر اتحادیه راه آهن های کشورهای حوزه سی.آی.اس بودیم اما به دنبال اخذ عضویت وابسته در این گروه هستیم تا بتوانیم علاوه بر حق رای با ثبت ناوگان ریلی خود در سامانه های حمل و نقلی این اتحادیه زمینه سیر واگنهای کشور را در این منطقه عظیم فراهم کنیم، منطقه گسترده ای که علاوه بر روسیه و آسیای صغیر و قفقاز ، آسیای مرکزی را نیز شامل می شود.

* پرداخت بدهی ارزی ایران به راه آهن های آسیای مرکزی
وی به سه شرط عضویت ایران در اتحادیه یاد شده اشاره کرد و اظهار داشت: پرداخت بدهی های ارزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران به کشورهای آسیای مرکزی یکی از این شروط است که برای نحوه تخصیص و تامین منابع این اقدام مکاتبات لازم با دستگاههای مربوطه صورت گرفته است.
مدیر کل راه آهن خراسان به لزوم تامین زیر ساختهای لازم برای تامین بوژی مورد نیاز این واگنها در مرز سرخس اشاره کرد و گفت: هم اکنون امکانات لازم برای تامین بوژی عریض برای 100 واگن در مرز ریلی سرخس فراهم شده است و آمادگی لازم برای تامین تجهیزات فنی سیر در راه آهنهای عریض روسی منطقه برای 100 واگن دیگر نیز در حال انجام است.
وی افزود: شرط دیگر این اتحادیه تامین واگن مطابق با شرایط فنی راه آهنهای منطقه سی.آی.اس می باشد که عمده واگنهای موجود در ایران، اروپایی است البته تعدادی واگن روسی پیش از این خریداری شده است که مسقف نیست و از طرف دیگر شرایط فنی لازم برای ورود به این منطقه را ندارد و به همین دلیل اجازه ثبت و ریجستر این ناوگان نو در شبکه اتحادیه راه آهنهای سی.آی.اس داده نشده است.
مدیرکل راه آهن خراسان اظهار داشت: در زمان تامین این واگنهای نو روسی هنوز خبری از الزام ایران به رعایت شرایط فنی اتحادیه راه آهن های کشورهای سی.آی.اس نبود.
وی گفت: البته پیش از اجرایی شدن این سه شرط توافق کلی با راه آهن ترکمنستان انجام شده است که بر اساس آن خواهیم توانست واگنهایی با مالکیت ایران را وارد شبکه ریلی ترکمنستان کنیم تا در سه یا چهار نقطه از مبادی این کشور فعالیت بارگیری و تخلیه داشته باشند.
ضیایی مهر افزود: از جمله مبادی پیشنهاد شده، منطقه ای در نزدیک مرز ازبکستان است تا صادرکنندگان بتوانند کالاهای خود را تا نزدیکی مرز این کشور منتقل نمایند.
وی اظهار داشت: منتظر اعلام آمادگی ترکمنستان برای برگزاری نشست مشترک به منظور تصمیم گیری در خصوص پروتکلهای مالی ، فنی و گمرکی این توافقنامه هستیم.
وی در باره ارسال واگنهای مسقف امدادی از ازبکستان نیز گفت: رایزنی ها دراین زمینه با ازبکها ادامه دارد، پیش از این آنها شروطی گذاشتند از جمله اینکه باید این واگنهای مسقف تنها برای ترانزیت و به منظور عبور از ازبکستان صورت گیرد تا درآمد ترانزیتی برای این کشور حاصل شود که راه آهن با این خواسته ازبکها موافقت کرد.

* لزوم تامین مقطعی واگن
مدیر عامل شرکت حمل و نقل بین المللی واگن بار آسیا گفت: در مقطع کنونی باید نیاز صادرکنندگان، بخش ترانزیت و شرکتها به واگن مسقف تامین شود و سپس به فکر برنامه های بلند مدت بود.
هومن جنگی افزود: در این راستا پیشنهاد می کنیم راه آهن اجازه دهد شرکتهای حمل و نقل ریلی واگن مسقف از ازبکستان وارد کنند تا نیاز مقطعی به واگن برطرف گردد.
وی اظهار داشت: شرکتهای داخلی به خاطر تجربه و روابط تجاری با شرکتها و عوامل دولتی و تجاری ازبکستان یا دیگر کشورهای منطقه می توانند به شکل دیگر و فارغ از تشریفات خاص اقدام به تامین واگن کنند.

* سهم 55 درصدی خراسان از صادرات ریلی به آسیای مرکزی
عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: هم اکنون 55 درصد صادرات ریلی به آسیای مرکزی از این استان بارگیری می شود در حالی که حدود 35 درصد واگنهای صادراتی به صادرکنندگان خراسان رضوی اختصاص می یابد و بقیه به دیگر استانها تعلق می گیرد.
کاظم شیردل افزود: بحث اصلی تامین نیاز کوتاه مدت صادرکنندگان خراسان رضوی به ناوگان ریلی است، اگر در کوتاه مدت این واگنها تامین شود صادرکنندگان استان دیگر مجبور نیستند در استانهای دیگر سفارش بار بدهند و از سهمیه آنان برای تامین ناوگان ریلی استفاده کنند.
این فعال اقتصادی که نایب رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان نیز می باشد اظهار داشت: نمی خواهیم این موضوع را به عنوان یک پیشنهاد سیستماتیک و دائمی مطرح کنیم بلکه صادرکنندگانی که از شهریور ماه در انتظار تامین واگن هستند می خواهند به صورت موقت واگن مورد نیاز خود را تامین کنند.
مدیرکل راه آهن خراسان نیز با اعلام موافقت شخصی خود با تامین مقطعی ناوگان ریلی مسقف توسط تجار خراسانی در ترکمنستان گفت: این موضوع را باید در مرکز پیگیری کرد، تصمیم گیرنده تهران است لذا این پیشنهاد را به شکل غیر مکتوب با تهران مطرح می کنم.

* خط کشتی رانی بندر امیر آباد - اکتائو مسیر جایگزین ترانزیت
مدیر عامل شرکت حمل و نقل بین المللی واگن بار آسیا افزود: برای رفع درازمدت مشکلات موجود باید به فکر راه اندازی یک مسیر جایگزین به جای ترکمنستان بود.
جنگی اظهار داشت: هم اکنون ارتباط بندر امیرآباد به بنادر کشورهای حاشیه خزر متصل است، چرا از این بندر برای ایجاد کریدور حمل و نقل ترکیبی جایگزین مسیر ازبکستان استفاده نمی شود؟
وی گفت: می توان محموله های صادراتی را با قطار یا کامیون به بندرامیر آباد منتقل کرد و از آنجا نیز با کشتی به بنادر قزاقستان نظیر اوکتائو منتقل نمود و دوباره از طریق راه آهن یا جاده بار مورد نظر به ازبکستان و تاجیکستان را ارسال کرد.

*راه آهن تنها به دنبال تعامل یک سویه با ترکمنستان است
عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز گفت: دولت و راه آهن جمهوری اسلامی با شعار تعامل، هر چه را که طرف ترکمنستانی می گوید قبول می کنند، چرا به واگنهای تاریخ گذشته آنها اجازه ورود به ایران را دادند در حالی که وقتی برای بار ترانزیت از این واگنها استفاده می کنیم کشورهای قزاقستان و قرقیزستان به این واگنهای غیر استاندارد اجازه ورود به خاک کشورشان را نمی دهند.
شیردل افزود: هم اکنون در بخش قرنطینه مرز ریلی سرخس نیز برخی محموله ها مدت زیادی معطل می شوند و این موضوع موجب ضرر و زیان تجار می شود.
وی اظهار داشت: ظاهرا آزمایش برخی اقلام در بخش قرنطینه سرخس به تهران ارسال می شود و همین موضوع چند روز طول می کشد در حالی که واردات همین اقلام که کنجاله های گیاهی هستند در مرز اینچه برون گرفتار سختگیری های گمرک استان گلستان نمی شود و تجار در این منطقه به راحتی این اقلام را وارد می کنند.
مدیر کل راه آهن خراسان در این باره گفت: زیرساخت خدمات راه آهن در بندر امیرآباد تکمیل شده است و بهره برداری از آن یا استفاده ترکیبی از مسیر بندر امیرآباد تا اوکتائو قزاقستان در اختیار مقامات دیگر کشور است و ارتباطی با راه آهن ندارد.
ضیایی مهر افزود: میانگین تردد واگنهای ترانزیت آسیای مرکزی در مسیر ایران 21 روز است که امسال به 19 روز کاهش یافته اما معطلی محموله ها در سرخس به عملکرد گمرگ و واحد قرنطینه مربوط می شود.

* افزایش ناگهانی کرایه حمل بار
فعالان بخش خصوصی حمل و نقل بار ریلی استان همچنین از افزایش ناگهانی کرایه های راه آهن خبر دادند که در این راستا عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اعتراض نسبت به افزایش کرایه ها که تحت تاثیر افزایش چند ماه قبل نرخ ارز اتفاق افتاده خواستار حمایت دولت از بخش صادرات و تخصیص ارز دولتی به این بخش شد.
کاظم شیردل افزود: مشکلات مربوط به قرنطینه و گمرک ریلی در سرخس موجب شده بار با کامیون از مشهد به مرز لطف آباد منتقل شود و از آنجا با قطارهای ترکمنستان بارگیری شود و از طرفی تصمیم های ناگهانی و بخشنامه های خلق الساعه در زمینه کرایه واگن نیز موجب زیان صادرکنندگان شده است.
وی اظهار داشت: با قوانین خلق الساعه و عدم اطلاع رسانی مناسب به صادرکنندگان و تجار استان فرصت برنامه ریزی و انطباق آنها با قیمتهای جدید داده نشده است.

* کرایه های حمل 2 برابر شده است
مدیر کل راه آهن خراسان با اشاره به اینکه از سال 1385 تا چند ماه قبل کرایه های دریافتی از سوی راه آهن بابت واگنها تغییر نکرده است گفت: کرایه های دریافتی از شرکتهای حمل و نقل ریلی 2 برابر شده که به دلیل ابلاغ دستور العمل از 20 مرداد سال جاری بوده است.
ضیایی مهر افزود: با این حال راه آهن این دستورالعمل را اجرا نکرد تا بتواند هزینه ها را با سبد ارز 42 هزار ریالی سامان دهی کند اما این موضوع ممکن نشد لذا راه آهن از طریق سامانه نیما هزینه ها را اعمال کرد.
وی نرخ کرایه واگن حمل بار از مشهد به سرخس را حدود 9.5 فرانک سوئیس برای هر تن اعلام کرد و اظهار داشت: نرخ های جدید از ابتدای شهریور ماه با سامانه نیما اعمال شد اما مشکل اینجاست که این موضوع از قبل به صادر کنندگان یا شرکتهای حمل و نقل ابلاغ نشده بود لذا در یک پروسه حمل و نقل ریلی مطالبات کرایه از مشتریان به صورت ناگهانی افزایش یافت و هزینه های آنان بالا رفت.

_ بخش مسافربری:
* راه آهن خراسان 33 درصد مسافران ریلی کشور را جابجا می کند
مدیر کل راه آهن خراسان گفت: 12 درصد از 10 هزار کیلومتر خطوط ریلی کشور در خراسان رضوی قرار دارد و این استان میزبان 50 درصد از قطارهای مسافربری کشور در طول سال است و این قطارها سالانه 33 درصد از مسافران ریلی کشور را جابجا می کند.
محمد هادی ضیایی مهر افزود: طی هفت ماه سال جاری هشت میلیون و 611 هزار نفر از 29 شهر و مرکز استان در مسیر خراسان جابه جا شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 17 درصد رشد داشته است.
وی اظهار داشت: با تداوم روند افزایش جابجایی مسافر تا پایان سال جاری 14 میلیون مسافر در این خطوط جابجا خواهد شد که بر این اساس رکورد بیشترین جابجایی مسافر با 13.6 میلیون نفر امسال شکسته خواهد شد.

* واقعی شدن نرخ سوخت مزیت های راه آهن را عیان می کند
مدیر کل راه آهن خراسان با اشاره به ظرفیت بالقوه جابجایی 20 میلیون مسافر ریلی در راه آهن خراسان گفت: یکی از مشکلات عمده در زمینه سفرهای ریلی مربوط به وضعیت عمومی و شرایط اقتصادی کشور، تقاضای سفر و به تبع آن حجم مسافر است ، اگر این شرایط مهیا باشد مردم برای سفر بیشتر برنامه ریزی می کنند.
وی با تاکید براینکه هم اکنون سفر با وسایل نقلیه شخصی برای مردم با صرفه جلوه می کند افزود: اگر نرخ سوخت واقعی شود مزیتهای حمل و نقل ریلی برای مردم عیان شده و مردم به استفاده از این ناوگان روی می آوردند.
ضیایی مهر به تامین زیرساختهای ریلی شامل شبکه خط آهن، تجهیزات سیگنالینگ و تاسیسات ایستگاهی در خراسان اشاره کرد و گفت: در حوزه توسعه سفرهای ریلی نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز هستیم.

* هزار و 400 میلیارد ریال هزینه راه اندازی ناوگان مسافربری
مدیر کل راه آهن خراسان گفت: هزینه راه اندازی یک واگن مسافربری راه آهن با نرخ های قدیم ارز 40 میلیارد ریال بود که با نرخ های کنونی به 120 میلیارد ریال رسیده است یعنی برای یک قطارمسافربری به جز هزینه های لوکوموتیو ، حقوق نیروها و هزینه های مصرفی، تامین واگنها بیش از هزار و 400 میلیارد ریال هزینه در بر دارد که مبلغ بسیاری است لذا دولت باید تمهیداتی بیاندیشد که سرمایه گذاری در این بخش تسهیل شود.
ضیایی مهر افزود: راه آهن بر خلاف بخشی مثل فرودگاه در حوزه مسافربری حتی یک ریال هم حق دسترسی و حق خدمات ایستگاه از مشتریان نمی گیرد لذا بخشی از سوبسید دولت از طریق راه آهن به شرکتهای بخش خصوصی در قالب این خدمات تعلق می گیرد.
وی اظهار داشت : آنچه علاوه براین می تواند به این شرکتهای مسافربری کمک کند پرداخت تسهیلات بلند مدت با بهره کم و سیاستگذاری دولت به نفع بخش خصوص در این حوزه است.

* فعالیت 300 عامل فروش بلیت قطار در خراسان رضوی
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری خراسان‌ رضوی گفت: در این استان بیش از 450 آژانس مسافرتی در حال فعالیت هستند که 300 آژانس در بخش فروش بلیت قطار فعالیت دارند و ازسال گذشته هیچ افزایش قیمتی در بخش بلیت قطار نداشته ایم.
سعید ولی زاده افزود: با توجه به افزایش چند ماه گذشته بلیت هواپیما شاهد هجوم مسافران به سفرهای ریلی بوده و فروش بخش مسافربری راه آهن در آژانس های استان بیشتر شده است.
وی اظهار داشت: هم اکنون قیمت بلیت قطارهای مطلوب مسافر در مسیر تهران - مشهد از 800 هزار ریال آغاز می شود که این قیمتها شناور است اما بر اساس نرخ های مصوب و اعلام شده قبلی می باشد.

* 16 درصد ظرفیت قطارهای مشهد خالی است
مدیر کل راه آهن خراسان گفت: ضریب اشغال قطارها در هفت ماه امسال در مسیرهای مشهد به تهران و سایر شهرهای کشور به جز مسیرهای حومه ای به ترتیب 86 و 82 درصد بوده است یعنی به طور متوسط در مسیر های ریلی منتهی به مشهد 16 درصد از صندلی قطارها خالی است.
محمد هادی ضیایی مهر افزود: زمان پر کردن این ظرفیت خالی زمان غیرپیک سفر می باشد و شرکتهای مسافربری می توانند با ارائه بسته ارزان قیمت سفر به شکل 'از مبدا تا مبدا' مسافران را جذب کنند همچنین برخی شرکتها در ایام غیر پیک بلیت هایی با 50 درصد تخفیف ارائه کرده اند.

* طرح های جذب مسافر ریلی
وی ادامه داد: بسته 'از مبدا تا مبدا' علاوه بر سفر ریلی شامل هتل و گشت و گذار و سایر خدمات گردشگری می باشد، شاید از این طریق 16درصد ظرفیت خالی قطارهای خراسان پر شود.
ضیایی مهر افزود: یک شرکت مسافربری به دنبال طرحی برای استفاده از ظرفیتهای آستان قدس رضوی از قبیل تامین غذا از میهمانخانه حضرت امام رضا (ع) و استفاده از زائرسراهای ارزان قیمت موجود در مشهد است تا آن را در مجموعه خدمات 'از مبدا تا مبدا' خود بگنجاند.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از ظرفیتهای مورد استفاده توافق شرکتهای مسافربری با سازمانهای بازنشستگی کشوری است ، چرا که بازنشستگان محدودیت زمان سفر ندارند و می توان با بهره گیری از این امکان نسبت به پر کردن ظرفیت های خالی قطار بهره گرفت.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری خراسان‌ رضوی گفت: هم اکنون پنج شرکت خدمات مسافرتی در ایام غیر پیک سفر ، در قالب فروش بلیت ارزان قطار و طی هماهنگی با آستان قدس رضوی حرم گردی را در بسته های سفر خود گنجانده اند و از این ظرفیتها بهره می گیرند.

*کاهش هزینه با هم افزایی شرکتهای مسافربری
ضیایی مهر نیز گفت: قیمت بلیت قطار افزایش پیدا نکرده و تصمیمی نیز در این زمینه اتخاذ نشده اما هزینه های شرکتهای مسافربری همواره با قیمتهای بازار افزایش یافته است ، این هزینه ها شامل دستمزد ، اقلام و نیازهای جاری شرکت ها و لوازم یدکی قطار می باشد که افزایش چشمگیر داشته اند.
وی ادامه داد: هم اکنون 12 شرکت قطارهای مسافربری در کشور فعال هستند که 10 شرکت در مسیر مشهد فعالیت دارند، این شرکتها دولتی نیستند به عنوان مثال شرکت رجا وابسته به شرکت شستا است و برخی دیگر وابسته به بنیادهای مخصوص هستند و به نوعی خصولتی می باشند و البته معدودی از این شرکتها واقعا خصوصی هستند.
ضیایی مهر اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه امکان افزایش قیمت بلیت در سبد خانوار ممکن نیست ، لذا کاهش هزینه های شرکتهای مسافربری ریلی می تواند تا حدی به افزایش بهره وری و تامین هزینه های این شرکتها کمک کند.
وی گفت: یکی از راههای کاهش هزینه شرکتها هم افزایی ، به هم پیوستگی و بهره گیری از ظرفیتهای مشترک است.

* آموزش آژانسهای مسافرتی مغفول مانده است
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز گفت: چون قیمت ناوگان حمل و نقل زیاد است و امکان تامین ناگهانی آن در ایام اوج مسافرتها ممکن نیست لذا برای تقویت سفر در این حوزه تور گردانی ، هم افزایی و همکاری شرکتها با یکدیگر می تواند راهگشا باشد.
جواد وحدتی فرد افزود: آموزش شرکتها و آژانسهای مسافربری در زمینه هدایت مسافر، افزایش سفرهای ریلی و استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود مغفول مانده است لذا دست اندرکاران باید در این زمینه سرمایه گذاری کنند.
وی اظهار داشت: علاوه بر هم افزایی درون بخشی باید به سوی هم افزایی حمل و نقل بین بخشی برویم، یعنی با اطلاع از منابع جاده و راه آهن از حمل و نقل ترکیبی جاده و ریل استفاده کنیم تا بتوانیم علاوه بر فراهم کردن سفر ایمن و ارزان هزینه های زائد سفر را برای مسافران کاهش دهیم.
3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.