به گزارش روز شنبه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، محمد علایی در نشست هم اندیشی با مسئولان نظام صنفی کشاورزی شهرستان های استان افزود: خشکسالی های طولانی و شدید به ویژه خشکسالی بی سابقه سال آبی گذشته، شرایط سختی را برای مدیریت آب استان رقم زده است.
وی خاطر نشان کرد: 37 دشت در استان خراسان رضوی وجود دارد که بیشتر آنها شرایط بحرانی را سپری می کنند.
وی گفت: مدیریت آب در ایران بیش از هشت هزار سال بستری برای گفت و گو، همدلی و اتحاد بوده است و نباید گذاشت کمبود آب و خشکسالی های شدید و طولانی مبنایی برای پرهیز از گفت و گو و زمینه ای برای اختلاف و دشمنی شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه خراسان رضوی ادامه داد: طی 6 ماه گذشته سیمای آب 28 شهرستان و 37 حوضه آبریز استان با کمک کارشناسان توانمند، استادان دانشگاه، خبرگان محلی و نمایندگان بخش کشاورزی تهیه شد و برنامه سازگاری با کم آبی برای هر شهرستان و حوضه آبریز تعیین و مصوب گردید.
وی افزود: این برنامه ها باید با همکاری همه بخش ها اجرا شود تا در افق سال 1405 کسری مخزن از آبخوان های زیرزمینی صفر شده و به تعادل آبی برسیم.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه های سازگاری با کم آبی در خراسان رضوی با حضور نمایندگان تشکل های مردمی و متولیان دستگاههای اجرایی اظهار داشت: دولت به تنهایی قادر به مدیریت کارآمد و بهینه منابع آب نیست لذا باید نمایندگان بخش کشاورزی در کارگروههای سازگاری با کم آبی فعالانه و پیگیر شرکت کنند.
علایی با بیان اینکه آب باید به دغدغه هر ایرانی تبدیل شود گفت: بزرگترین هنر نیاکان ما در این سرزمین خشک و نیمه خشک سازگاری با کم آبی بوده است و آنها همیشه با اتکا به ظرفیت اجتماعی جوامع محلی و مهارت گفت وگو توانسته اند مسیر درست را پیش گیرند.
3027 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.