مهدی علیپور محمدیه روز چهارشنبه در جریان بازدید از فعالیتهای اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اداره با برنامه ریزی هدفمند، تدبیر و هماهنگی لازم به خوبی توانسته از ظرفیت انجمنهای میراث فرهنگی استفاده و بهره برداری کند.
وی 'مشارکت در مرمت آثار تاریخی، معرفی و حفاظت میراث مادی و معنوی، شناسایی محوطه های تاریخی، برگزاری نمایشگاههای صنایع دستی، پیگیری ثبت روستای بسک به عنوان روستای ملی ابریشم کشی، مستندسازی و عکاسی آثار تاریخی، همکاری در خصوص اعلام گزارش حفاریهای غیرمجاز و کمک در دستگیری قاچاقچیان و توقیف اشیای تاریخی مسروقه و برگزاری جشنواره های گردشگری در روستاها' را از مهمترین فعالیتهای اداره میراث فرهنگی تربت حیدریه با محوریت و کمک انجمنهای میراث فرهنگی برشمرد.
مدیر انجمنهای میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: آموزش و فرهنگ سازی عمومی به منظور حفظ و حراست آثار تاریخی نیز امر بسیار مهمی است که تلاش در این راستا می تواند در کاهش صدمات و خسارت به آثار تاریخی و همچنین تقویت و توسعه گردشگری و ترویج صنایع دستی تاثیر بسزایی داشته باشد.
21 انجمن میراث فرهنگی در تربت حیدریه فعالیت دارند.
نخستین انجمن‌ میراث‌ فرهنگی در ایران سال 1325 در سازمان حفاظت آثار باستانی و در نیشابور شکل گرفت. سال 1364 اساسنامه سازمان میراث ‌فرهنگی مصوب شد و سال 1373 اساسنامه انجمنهای میراث‌ فرهنگی به ‌تصویب شورای عالی میراث‌ فرهنگی ‌رسید.
سال 1395 نیز شورای ‌عالی میراث ‌فرهنگی 'اساسنامه انجمنهای میراث‌ فرهنگی' را بازنگری و مصوب کرد. بر این اساس هدف از فعالیت انجمنهای میراث ‌فرهنگی زیر نظر سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری ایجاد زمینه برای حمایت از میراث ‌فرهنگی توسط افرادی است که در استان، شهرستان، روستا و بخش خود مسئولیت دارند.
تاکنون از مجموع 200 اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در تربت حیدریه 47 بنا و محوطه تاریخی و دو اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در فاصله 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
6121
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.