به گزارش ایرنا مهدی هنری روز شنبه در نشست خبری افزود: این دهستان ها شامل شوسف و میغان در نهبندان، پترگان زیرکوه، قهستان درمیان، منتظریه طبس و درح شهرستان سربیشه است.
وی اظهار کرد: در سال 1395 برنامه ای برای متمرکز شدن اقدامات عمرانی در نقاط محروم تدوین شد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرارگاه پیشرفت و آبادانی را در کشور ایجاد کرد.
وی تصریح کرد: بر اساس اعتبار مورد نیاز و گستردگی کار قرار شد برای انجام بهتر کارها سطح دهستان در نظر گرفته شود که در این راستا آبادانی یکهزار نقطه محروم کشور در دستور کار قرارگاه یاد شده قرار دارد.
رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته نخستین سال ورود استان های کشور به بحث آبادانی هزار دهستان بود و 130 دهستان در کل کشور در برنامه سالیانه قرار گرفت.
هنری اظهار کرد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی در مرکز، زیر نظر فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد که ستاد تخصصی پیشرفت و آبادانی زیر مجموعه آن در تهران ایجاد شده و در کارگروه های عمران و زیرساخت، اشتغال، سلامت، تعلیم و تربیت و فرهنگی فعالیت می کند.
جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی اضافه کرد: پشتوانه علمی این قرارگاه اندیشکده پایا، زیر مجموعه دانشگاه امام حسین(ع) است.
وی در ادامه بیان کرد: مسئولیت اجرایی این قرارگاه در استان ها بر عهده جانشین قرارگاه است، فرمانده سپاه هر استان هم فرمانده آن است اما اختیارات کامل در این خصوص به جانشین قرارگاه تفویض شده است.
هنری گفت: در هر 6 دهستان منتخب طرح آبادانی، یک مسئول انتخاب شده که در سال 1395 دوره آموزشی برای آنها در تهران برگزار شد و این افراد تحصیلکرده، جوان با روحیه جهادی بوده و شرایط لازم مدیریت دهستان را دارند.
وی با اشاره به اینکه این افراد در مرکز دهستان مستقر و اطلاعات اولیه را جمع آوری کرده و برنامه های کارگروه ها را اجرا می کنند تصریح کرد: مسئول دهستان ها دوره مدیریتی، نحوه برخورد با مردم و دولت و نحوه انتقال مشکل و ... را سپری کردند.
هنری گفت: از سال گذشته اطلاعات اولیه وضعیت موجود روستاها گرفته شد و ابتدا روستاهای بالای 20 خانوار در دهستان های یادشده انتخاب شدند و هم اکنون بانک جامع اطلاعات روستاها را در اختیار داریم.
وی افزود: توانمند سازی مردم برای ایجاد پویایی و تحرک در روستا از اهداف قرارگاه پیشرفت و آبادانی است و وقتی مردم در حوزه های مختلف مثل اقتصاد وارد شوند موفقیت در دیگر حوزه های هم حاصل می شود.
وی با بیان اینکه اجرای کار فرهنگی در روستا برای فرهنگ سازی نخستین اقدام قرارگاه است یادآور شد: در کار گروه فرهنگی تعدادی تسهیل گر که طلبه هستند نقش امام روستا را دارند تا مردم را در همه حوزه ها پای کار آورند.
هنری افزود: 16 تسهیل گر روحانی تاکنون شناسایی شده و در مناطق پیش بینی شده مستقر هستند این روحانیان توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی در روستاها معرفی و مستقر می شوند.
وی اضافه کرد: در سال قبل با هماهنگی حوزه هنری خراسان جنوبی در پنج دهستان سینما سیار، برنامه ها و فیلم های مستند جشنواره عمار و سبک زندگی و ... را در راستای فرهنگ سازی برگزار شد.
جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی گفت: کارگروه عمران و زیرساخت اولویت برنامه های عمرانی قرارگاه ،بر اساس نیاز دیگر کارگروه های تعریف می شود و پس از اطمینان از قابل اجرا بودن پروژه، قرارداد مربوط با نظر کارگروه مرکزی منعقد می شود.
هنری افزود: یکی از مزیت های مهم کارگروه عمران تعریف هر پروزه با توجه به نیاز و توانمندی مردم است.
وی اظهار کرد: اولویت استان منابع آب است و اگر همه پروژه ها در این بخش قرار گیرد ضرورت دارد و نیاز واقعی دهستان ها هم همین است.
وی تاکید کرد: یکی از مشکلات موجود که در برنامه ریزی و توزیع اعتبارات استانی در شهرستان ها وجود دارد اجرای کارها به شکل مستقل و جزیره ای توسط دستگاه هاست.
هنری گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای طرح هادی، اداره کل کتابخانه ها در حوزه کتابخانه و ... به طور مستقل پیگیر اعتبار هستند، اما قرارگاه صرفا بر اساس نیاز روستا و با مشارکت دستگاه های اجرایی مربوط فعالیت می کند.
وی افزود: 50 درصد اعتبارات لازم از طرف قرارگاه پیشرفت و آبادانی و بقیه اعتبار لازم از طریق اعتبار دولتی، کمک خیران و مردم تامین می شود.
وی اضافه کرد: سال قبل، 82 پروژه عمرانی در برنامه مرحله یک قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی با اعتبار 55 میلیارد ریال منعقد شد که نیمی از این مبلغ توسط قرارگاه و بقیه توسط دستگاه های اجرایی متولی استان تامین می شود.
جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی با بیان اینکه پروژه ها شامل قنات، استخر ذخیره آب و لوله کشی، خانه عالم و ... است افزود: این پروژه ها تاکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که تا پایان اردیبشهت ماه سال جاری تکمیل می شود.
وی تصریح کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری و خروج روان آب ها از مرز استان از مهم ترین مشکل دهستان هاست که در سال جاری پروژه هایی در این خصوص تعریف می شود.
وی اضافه کرد: بند های خاکی، ملاتی، گاویون بندی و ... هم در در مرحله دوم قرارگاه که تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری برنامه ریزی می شود، در دستور کار قرار می گیرد.
هنری گفت: برای هر دهستان به طور میانگین 20 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که با توجه به مشارکت استان و دستگاه های اجرایی تخصیص می یابد.
وی افزود: دستگاه های اجرایی استان، برنامه های خود در حوزه دهستان ها را به قرارگاه پیشرفت و آبادانی ابلاغ و سهم مشارکت خود را تامین کنند.
وی یادآور شد: یکی از مشکلات روستاهای استان آب آشامیدنی است و بسیاری از روستاها به شکل سیار آب رسانی می شود، در این قسمت با آستان قدس رضوی مذاکره شده و اقدامات خوبی انجام شده است.
وی تصریح کرد: کارگروه سلامت بر موضوع سبک زندگی اسلامی و اصلاح الگوی تغذیه متمرکز است و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری به دنبال مباحث پیشگیرانه با رویکرد طب سنتی هستیم.
وی ادامه داد: همه اقدامات در این حوزه مربوط به اصلاح سبک زندگی مردم است متاسفانه در کشور مقاومت هایی در بخش طب سنتی دیده می شود.
جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان بیان کرد: در گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مدارک افراد متخصص در طب سنتی را تایید می کرد که مدتی است در این حوزه مشکل ایجاد شده و بسیاری از متخصصان طب سنتی کشور به دیگر کشورها مهاجرت کرده اند.
هنری گفت: 248 نفر از مردم روستا آموزش لازم در خصوص اصلاح سبک زندگی را گذرانده و به عنوان سفیر سلامت روستا انتخاب شدند.
وی افزود: اخیرا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند دوره های سبک زندگی را برگزار کرده است.
وی اظهار کرد: سال گذشته، چهار هزار درخت مثمر با هزینه قرارگاه پیشرفت و آبادانی در قالب طرح فدک در محوطه مدرسه ها و مناطق عام المنفعه کاشته شد.
وی یادآور شد: کارگروه تعلیم و تربیت با هدف پیشگیری از مهاجرت در روستاها به دلیل تحصیل فرزندان ایجاد شد.
وی اضافه کرد: دانش آموز روستایی به دلیل نبود امکانات آموزشی لازم به شهر مهاجرت می کند، قرار است در کارگروه یادشده برنامه های خاص آموزشی برای دانش آموزان و معلمان برگزار شود و ارتباط بین مدرسه، مسجد و خانه برقرار شود.
هنری گفت: در مدرسه های شبانه روزی دهستان ها با هماهنگی کارگروه تعلیم و تربیت و کارگروه سلامت برنامه غذایی خاص پیشنهاد شد که هم هزینه دانش آموزان کاهش می یابد و هم موجب سلامتی آنان می شود.
وی افزود: در کارگروه تعلیم و تربیت و سلامت موضوع مزاج شناسی و هدایت تحصیلی به شکل پایلوت در یک مدرسه آغاز می کنیم چون معتقدیم بر اساس مزاج افراد می توان استعدادیابی انجام شود.
وی اضافه کرد: در کارگروه اشتغال، هدف،ایجاد شغل در روستا است که در این زمینه یک کار مطالعاتی و علمی انجام و در هر دهستان بر اساس بافت آنجا طرح تحلیلی نوشته شده و بر اساس رسته اولویت دار شغلی، اقدام می شود و با شبکه سازی نیز افرادی که در حوزه خاص فعالیت می کنند در قالب تشکل روستایی با هم مشغول به کار می شوند.
*7559 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.