حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در نشست شورای اداری استان که روز شنبه با حضور وزیر اطلاعات در استانداری برگزار شد، افزود: بعد از دشمن‌شناسی مردم عظیم شأن‌ که ستودنی است در این ایام، یک مقدار به صورت ریشه‌ای این مساله را تبیین می‌کنم.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی وی بیان کرد: ما به دوستی و دشمنی به دید یک احساس نگاه می‌کنیم که درست هم است اما اگر معنای حقیقی‌اش را بخواهیم بفهمیم، مبتنی بر مسائل عقلانی است.
وی گفت: اگر بخواهیم دوستی و دشمنی را درک کنیم اول باید دوست را تعریف کنیم تا بفهمیم دوستی یعنی چه، هرچه و هرکه به رشد انسانی انسان کمک کند، دوست است و هرچه و هرکه به نقص انسانی منجر شود، دشمن است.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: بهترین دوست انسان، عقل انسان است بنابراین دوستی بر مبنای این معنای دوست باید تفسیر شود و هرجا احساسات ما گُل کرد و صدقه قربان هم بشویم، آن دوستی نیست.
وی افزود: جایگاه این مساله هم در دین مبین یک جایگاه استثنایی است که هیچ چیز جایش را نمی‌گیرد و در روایت داریم که از امام معصوم (ع) می‌پرسد آیا دوستی و دشمنی هم مساله ای از مسائل دینی است و پاسخ، در روایت دارد که فرمود «هَل الدّین إلـّا الحُبّ وَ البُغض» شما سئوال می‌کنید آیا دوست ربطی به دین دارد آیا دین غیر از دوستی و دشمنی است؟
حجت الاسلام و المسلمین عبادی با تاکید بر اینکه تمام دین دوستی و دشمنی است گفت: آنچه را شما به عنوان احکام دین، اعمال دین، اخلاق دین و انواع و اقسام تکالیف دینی می ‌بینید اینها مظاهر دوستی و دشمنی است.
وی تصریح کرد: اما حقیقت دین دوستی و دشمنی است و ماهیت انسان هم اینجا مشخص می‌شود تا اینکه انسان خودش را بشناسد و اگر بخواهیم خودمان را در انسانیت نمره دهیم، چه می‌دهیم آنجا دیگر جای پارتی‌بازی نیست و جای وجدان است اما عالمانه.
امام جمعه بیرجند گفت: ته دلتان را باید نگاه کنید چه خبر است آنجا « فَإنْ کانَ یُحِبُّ أهْلَ طاعَهِ اللّهِ وَ یُبْغِضُ أهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَفیکَ خَیْرٌ وَاللّهُ یُحِبُّک» اگر جاذبه تو نسبت به انسان‌های صالح، مومن و محق است و دافعه‌ات نسبت به انسان‌های سوء استفاده ‌چی، بی‌ایمان، دزد، و خائن، اگر جاذبه به سمت اهل ایمان است و دافعه‌ات نسبت به اهل فساد، «فَفیکَ خَیْرٌ وَاللّهُ یُحِبُّک» خوش به حالت چون ارزش‌ات را جاذبه و دافعه تعیین می‌کند نه نماز، روزه، خمس و زکات.
وی بیان کرد: اینها که تنظیم شود آنها همه تکالیف است و مظاهر این دوستی است اما در روایت روی آنها انگشت نگذاشته روی این انگشت گذاشته، اصل این است و اگر چنانچه عکس شد و دلت به سمت انسان‌های منحرف جاذبه دارد، قطب‌نمات اینطوری نشان می‌دهد و نسبت به اهل ایمان به نحوی آری «وَ اللّهُ یُبْغِضُکَ» حواست را جمع بگیر که دشمنت خداست. چرا؟ چون تو داری با مظاهر ایمانی و الهی دشمنی می‌ کنی.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: مرحوم علامه شهید مطهری کتاب جیبی به نام ولاها و ولایتها دارد درست مثل پلیسی که سر پنج‌راه بایستد و انتهای هر راه را تعیین کند این کتاب چنین کتابی است و انتهای راه‌ها را علمی، فلسفی و دقیق تعیین می کند، مطلع هستم و مستند عرض می‌کنم کسی بعد از شهادت آن بزرگوار ایشان را خواب دید مقامش خیلی بالاست، بیش از حد تصور یک عالم، گفت آقای مطهری این مقام در مقابل اعمالی که در دنیا انجام دادید به شما دادند؟ فرمود همه آنچه می بینی به خاطر نوشتن همان کتابچه ولاها و ولایتهاست.
وی تصریح کرد: جاذبه شما به سمت بیگانه نرود که این وحی قرآن است، وقتی در هر مرحله ای کار به جایی برسد آنها از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند نه از شما، اگر در میان شما اهل ایمان کسانی جاذبه ‌شان به سمت کسانی برود که خدا نهی کرده او را از خود نشمرید، او جزو آن جماعت است.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: چه ظلمی است که انسان خدا، اولیای خدا، پیامبران و جانشینان آنان را رها کند و به سمت کسانی برود که آنها را خدا نهی صریح فرموده، این حقیقت ایمان و دین است که انسان قدرت پیدا کند و جاذبه و دافعه ‌اش را کنترل کند که اگر این کار را کرد، همه کارش درست است و نکرد، هیچ کارش درست نیست.
به گزارش ایرنا در این نشست با حضور وزیر اطلاعات، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از خدمات صائد رحیمی مدیرکل سابق اطلاعات خراسان جنوبی قدردانی و فاضلی به عنوان مدیرکل جدید اطلاعات استان معرفی شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
تنظیم و انتشار: رسول محمدحسنی
3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.