به گزارش ایرنا اسماعیل نجار روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری خراسان جنوبی در بیرجند با حضور استانداران ادوار استان، با بیان اینکه افزود: در حال حاضر مدیریت منابع آبی موجود این استان تنها راهکار مقابله با کم آبی است.
وی با اشاره به اینکه استانداران پیشین برای انتقال آب به این استان راهکارهای اجرایی و عملیاتی ارایه دهند، ادامه داد: از ابتدای فروردین ماه امسال تاکنون هیچ بارندگی در این استان نبوده که اگر این روند ادامه یابد معلوم نیست چه بر سر این استان خواهد آمد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از خراسان جنوبی به عنوان استان تشنه کشور یاد کرد و گفت: قطعا مردم و مدیران این استان با برنامه و تدبیر بر این مشکل فائق می آیند، از زمان های گذشته مردم این استان با درآمد کم و زحمت امرار معاش می کردند.
وی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت فکری استانداران ادوار گذشته اعم از خراسان بزرگ و خراسان جنوبی می تواند منشا خیر و اثر برای پیشرفت و توسعه استان باشد.
نجار بیان کرد: تاکنون در زمینه مشکلات کم آبی، کمک هایی از سوی سازمان مدیریت بحران به خراسان جنوبی شده است که این کمک ها نیز ادامه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: بیلان آبی خراسان جنوبی منفی 183 میلیون مترمکعب بود که هم اکنون به منفی 150 میلیون متر مکعب کاهش یافته که امید است این روند بهبود، ادامه یابد.
وی افزود: مطالعه آبهای ژرف در استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در حال انجام است و اعتباری به این امر اختصاص یافته است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، استمرار طرح ترسیب کربن در خراسان جنوبی را در راستای توانمند کردن جوامع محلی بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: آبیاری تحت فشار و تغییر الگوی کشت در برابر کم آبی می تواند اثرگذار باشد.
نجار اظهار امیدواری کرد؛ چالش بزرگ کم آبی در خراسان جنوبی با تدبیر و اندیشه رفع شود که در این زمینه باید برای نزول رحمت الهی دست به دعا برداست.
وی در ادامه با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های خراسان جنوبی افزود: نمی توان از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در حوزه های مختلف این استان که برخی همتراز با استان های بزرگ و برخی حائز رتبه یک کشور هستند، چشم پوشی کرد.
به گفته وی، خراسان جنوبی با متون و سنگ نوشته های کشف شده دارای قدمت تاریخی، غنای فرهنگی و مردمانی دانش دوست است چنانکه قدمت مدرسه علمی آن با دارالفنون تهران و رشدیه تبریز برابری می کند و رتبه سوم کشوری را دارد.
وی بیان کرد: همچنین در بخش علوم دینی مدرسه علمیه معصومیه بیرجند دارای سابقه هزار ساله است که چنین تاریخی خواندنی و مردم آن ستودنی و سزاوار تکریم هستند.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: سیستم لوله کشی آب شرب بیرجند به عنوان نخستین شهر کشور و قنوات کهنی که برند و نشان این استان هستند از دیگر مزیت ها و ظرفیت های مثال زدنی است.
نجار در ادامه به اشاره به مزیت های گردشگری خراسان جنوبی، یادآور شد: بخش معدن این استان بسیار حائز اهمیت است و استخراج معادن آن می تواند ظرفیتی مهم و تاثیرگذار در حوزه اشتغال باشد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557* 6054
خبرنگار - رقیه محمدی* انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.