به گزارش ایرنا شرایط جغرافیایی خراسان جنوبی برای بروز 75 درصد بلایای طبیعی مستعد و به طور میانگین هر 12 سال شاهد وقوع زلزله های بالای 6 ریشتر بوده که برگزاری چنین مانورهایی به منظور تقویت توان عملیاتی و بررسی نقاط ضعف احتمالی بسیار ضروری است.
وجود گسل هایی که دو سوم پهنه این استان را در اختیار گرفته اند، نیازمند تدبیر و آمادگی بیش از پیش برای مقابله با حوادث احتمالی، پیشگیری از تبدیل شدن به بحران و کاهش اثرات آنهاست.
زلزله دشت بیاض و فردوس، طبس، اردکول و زیرکوه در سال های گذشته خسارت های زیادی را به این خطه از مرز و بوم وارد کرده اما آنچه حایز اهمیت است از این گونه بلایا باید کسب تجربه کرد تا بتوان حوادث و بحران های احتمالی را به بهترین نحو ممکن مدیریت کرد.
آمادگی دستگاه های امدادی امروز 14 سال پس از زلزله ویرانگر بم و چند هفته پس از زلزله کرمانشاه سنجیده و حتی چراغ های گردان، میزان آب خودروهای آتش نشانی و داروهای موجود در خودروهای اورژانس بازدید شد که این سنجش، میزان اهمیت آمادگی دستگاه های امدادی را می رسانند.

** 382 عنوان طرح و برنامه در هفته ایمنی برگزار می شود
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در حاشیه این مانور که در شهر مود از توابع شهرستان سربیشه برگزار شد، به خبرنگار ایرنا گفت: 382 عنوان طرح و برنامه از دوم تا هشتم دی ماه در این استان پایه ریزی شده است که امیدواریم تاثیر مثبتی بر میزان آمادگی نیروهای امدادی و مردم در برابر حوادث بگذارد.
سید ابوالحسن میرجلیلی افزود: هدف اصلی از برگزاری این مانور بدون اعلام رسمی به دستگاه های امدادی، افزایش ظرفیت و سطح آمادگی عملیاتی نیروهای امدادی است.
وی با بیان اینکه 400 مانور ایمنی از ابتدای سال 96 تاکنون در استان خراسان جنوبی انجام شده است تصریح کرد: در این هفته 47 پروژه مرتبط با مدیریت بحران با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال به بهره برداری خواهد رسید.
وی از گردهمایی بزرگ یکهزار و 500 نفری بحران یاران استان با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان هفته جاری خبر داد و گفت: در این گردهمایی از آتش نشان، امدادگر، تکنسین اورژانس، راهدار و نجات گر برتر سال تجلیل خواهد شد.
وی درباره نحوه امدادرسانی امدادگران در مواقع بحرانی توضیح داد: در هر مانور امدادی حدود 44 دستگاه عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان حضور دارند و امدادگران دستگاه های مربوطه با توجه به دستور مدیریت بحران در هر منطقه انجام وظیفه می کنند.

** وجود بیش از سه هزار مسکن غیر مقاوم در شهرستان سربیشه
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار سربیشه هم گفت: از 11 هزار واحد مسکونی موجود در این شهرستان سه هزار و 500 مسکن مقاوم نیستند که بدون شک مقابل حوادث آسیب پذیر خواهند بود.
غلامرضا فراشی اظهار کرد: امروز تسهیلات ارزان قیمت برای مقاوم سازی و بهسازی ساختمان ها در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و از سویی هم به لحاظ خدمات فنی آمادگی لازم وجود دارد و مردم باید در منطقه ای که مستعد حوادثی همچون زلزله است، انگیزه بیشتری برای مقاوم سازی خانه ها و دیگر اماکن داشته باشند.
وی افزود: مقاوم سازی و ایمنی در برابر زلزله یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و با اینکه در چند سال گذشته شاهد زلزله هایی با قدرت بالا نبوده ایم اما مطالعات زمین شناسی نشان دهنده این است که شهرستان سربیشه استعداد وقوع زلزله های بزرگ را دارد.
وی گفت: در این مانور میزان آمادگی دستگاه های امدادی در مکانی دورتر از مرکز شهرستان سنجیده شد تا آمار دقیقی از میزان آمادگی دستگاه ها در مواقع بحرانی به دست آید.
مود از توابع شهرستان سربیشه در 30 کیلومتری جنوب بیرجند قرار دارد و مرکز این شهرستان در 65 کیلومتری مرکز استان است.
استان مرزی خراسان جنوبی با 11 شهرستان پس از سیستان و بلوچستان و کرمان سومین استان پهناور کشور محسوب می شود و زلزله، سیلاب، خشکسالی و توفان شن از حوادث طبیعی پر رخداد در این استان است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
3215*3028
خبرنگار: محمدرسول ابراهیمی اسفدن * انتشار: رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.