به گزارش ایرنا، شاهرخ پارسا روز چهارشنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: از ابتدای مهر تا پایان آذر امسال تنها 38.2 میلیمتر بارش در استان وجود داشت که این میزان بارش در مدت مشابه سال قبل 152.4 میلیمتر بوده است.
وی افزود: هم اینک یکهزار و 161 میلیمتر کمبود بارش در چهارمحال و بختیاری از سال 1386 تا امسال وجود دارد.
پارسا به قرارگیری یکهزار و 923 کیلومتر مربع از حوضه زاینده رود در چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: در 10 سال گذشته افزون بر یکهزار و 347 میلیمتر کمبود بارش برابر دو میلیارد و 590 میلیون متر مکعب در این حوضه وجود داشته است.
وی با اشاره به قرارگیری 13 هزار و 642 کیلومتر مربع از وسعت کارون در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: از سال 1386 تاکنون 935 میلیمتر کمبود بارش برابر 12 میلیارد و 761 میلیون متر مکعب در این حوضه وجود دارد.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: براساس آمار بلند مدت بارش پائیز 29 درصد از سرجمع بارش های سال زراعی را تشکیل می دهد.
وی گفت: چهارمحال و بختیاری هم اینک پس از استان های خراسان جنوبی، قم، یزد، اصفهان، کرمان، مرکزی، سیستان و بلوچستان و تهران در رتبه نهم خشکسالی کشور قرار دارد.
پارسا تاکید کرد: براساس پیش بینی های صورت گرفته دمای هوای چهارمحال و بختیاری در آذر تا بهمن امسال نیم تا یک درجه گرمتر خواهد بود.
وی افزود: میانگین بارش های چهارمحال و بختیاری هم اینک نسبت به سال قبل 75 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 77 درصد کاهش دارد.
چهارمحال و بختیاری از سال 1386 تاکنون با پدیده خشکالی مواجه و دچار کمبود بارش، کاهش منابع آب و افت سفره های زیرزمینی شده است.
چهارمحال و بختیاری سرچشمه دو رود کارون و زاینده رود و بخشی های از رودخانه دز است.
خبرنگار: وحید رئیسی دهکردی** انتشار دهنده: محمود رئیسی
7362/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.