به گزارش ایرنا، یکی از ویژگی های شب های چله قدیم در چهارمحال و بختیاری بارش برف بود که مردم دور کرسی ها در خانواده ها جمع می شدند و برای فصل بهار و کشت و کار برنامه ها داشتند.
بارش برف حتی در برخی از شبهای چله تا 30 سانتیمتر نیز در همین دو دهه پیش می رسد و آنقدر جاده ها پر برف بود که تردد در آن در روزهای آخر پاییز نیز به سختی انجام می شد.
در آن سالها مردم آنقدر در شهرهای مختلف چهارمحال و بختیاری برف پارو می کردند که انباشت برف حتی تا نزدیکی ها بام خانه ها نیز می رسد و بچه ها از روی بام بر روی پشته ها بر سرسره بازی می کردند.
بخاری ها چوب سوز و این آخری ها بخاری ها نفتی دودزا به زحمت جواب سرما را می داد و گاهی آنقدر پای بچه ها از سرما یخ می زد که پاهای خود را به چراغ نفتی می چسباندند.
این روز دیگر خبری از برف نیست و زمستان سال 97 نیز مانند یک دهه اخیر بودن برف آغاز شده است و رودهای این استان یلدای بی آب را تجربه می کنند.
یک کارشناس کشاورزی و معاون آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری می گوید: خشکسالی های اخیر باعث کاهش آبهای سطحی و زیر زمینی استان شده است به گونه ای که
یک سوم قنات های استان خشک شده است.
سیدطاهر نوربخش اظهار کرد: به دلیل پدیده خشکسالی از 841 رشته قنات چهارمحال و بختیاری، یک سوم آن خشک شده است.
یک کارشناس اقلیم شناسی نیز می گوید: گرم شدن هوا برای کره زمین یک تهدید است و این گرم شدن سطح کره زمین در همه کشورها جهان مشهود است.
معصومه آقا بیگی پور گفت وگو با ایرنا افزود:خشکسالی هواشناسی و خشکسالی آبشناسی بر روی کشاورزی و اجتماع تاثیر گذار است و تنها راه مقابله با پدیده خشکسالی بهنیه مصرف کردن آب است.
از سوی دیگر کارشناسان هواشناسی چهارمحال و بختیاری می گوید این استان در دهمین سال خشکسالی با کاهش 77 درصدی بارش ها روبرو است.
با این حال چله ای دیگر از راه رسید و مردم چهارمحال و بختیاری یک شب یلدای بی برف دیگر را نیز تجربه کردند.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری می گوید:دمای استان در انتهای پاییز و در زمستان امسال نسبت به سال گذشته کمتر شده است.
شاهرخ پارسا در گفت وگو با ایرنا افزود:براساس پیش بینی های صورت گرفته دمای هوای چهارمحال و بختیاری در آذر تا بهمن امسال نیم تا یک درجه گرمتر خواهد بود.
وی گفت: از این رو، چهارمحال و بختیاری پس از استان های خراسان جنوبی، قم، یزد، اصفهان، کرمان، مرکزی، سیستان و بلوچستان و تهران در رتبه نهم جدول استانهای خشک قرار دارد.
به گفته وی، از ابتدای مهر تا پایان آذر امسال تنها 38.2 میلیمتر بارش در استان وجود داشته است که این میزان بارش در مدت مشابه سال قبل 152.4 میلیمتر بوده است.
وی افزود:اکنون میانگین ماندگاری برف در استان از 142 روز به 79 روز کاهش یافته است و هم اینک این استان با یکهزار و 161 میلیمتر کمبود بارش روبرو است.
پارسا تاکید کرد: وی افزود: میانگین بارش های چهارمحال و بختیاری هم اینک نسبت به سال قبل 75 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 77 درصد کاهش دارد.
به گزارش ایرنا، این پاییز و زمستان گرم چهارمحال و بختیاری به دلیل اینکه استان سرچشمه دو رود مهم کشور است بر سایر نقاط نیز تاثیر می گذارد.
گزارش از محمود رئیسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.