به گزارش ایرنا سید مصطفی حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: با ورود و مشارکت تمام اعضای جامعه از جمله خانواده ها و سمن ها در مبارزه با مواد مخدر می توان موفق شد.
وی گفت: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان طی سال های اخیر تلاش کرد نگاه مردمی در حوزه مبارزه با مواد مخدر شکل بگیرد تا جایی سال گذشته یکی از سازمان های مردم نهاد استان در بین بیش از 2 هزار سازمان مردم نهاد موفق به دریافت لوح سپاس و تقدیر برتر شد.
وی بیان کرد: سازمان های مردم نهاد خراسان جنوبی میزبان کارگاه منطقه ای مدیریت در حوزه سمن ها با حضور 6 استان کشور بود که با حمایت های شورای هماهنگی مواد مخدر و تخصص سازمان ها برگزار شد.
وی به برگزاری همایش صیانت و گفتمان سازی مبارزه با مواد مخدر 25 آذرماه در مشهد اشاره کرد و افزود: هم افزایی، تخصص مندی و توان افزایی سازمان های مردم نهاد در حوزه کاهش و کنترل تقاضا و مصرف مواد و روانگردان ها یکی از دستاوردهای این همایش بود.
وی توانمندسازی جامعه هدف را یکی از مهمترین دغدغه های سمن ها دانست و گفت: با توجه به سیاست های دفتر توسعه مشارکت های سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری این توان افزایی در کشور آغاز شده و سازمان های سطح 2 به سطح یک و سطح سه به 2 منتقل شدند.
به گزارش ایرنا حسینی ایجاد تعامل و همسویی بین سازمان های مردم نهاد در سراسر کشور را یکی دیگر از دستاوردهای همایش مذکور عنوان کرد و افزود: امروز تمامی سازمان های مردم نهاد استان های یکدیگر را می شناسند، انتقال دانش و تجربه از این طریق انجام شده است.
وی یادآور شد: سازمان های مردم نهاد در سه حوزه فرهنگی و پیشگیری، درمان و صیانت و حمایت از خانواده های بهبودیافته گان آسیب دیده فعالیت های زیادی انجام می دهد.
وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی و پیشگیری، سمن ها همیار و همراه با برنامه های دولت در آموزش و آگاهی رسانی با تکیه بر آموزش های به روز و علمی به دهیاران، ائمه جمعه و جماعات، دانشجویان و دانشجویان، کارکنان دستگاه های اجرایی و غیره سهیم هستند.
نماینده سازمان های مردم نهاد خراسان جنوبی اضافه کرد: سازمان های مردم نهاد با تمرکز بر شهرستان های مرزی و سایر گروه های مرجع توانسته است اثربخشی، افزایش مشارکت مردمی و گروه های داوطلب را در راه مبارزه با مواد مخدر داشته باشد.

** نگاه مشورتی به سمن ها
حسینی با اشاره به مطالبات نماینده منتخب سمن های خراسان جنوبی در همایش یاد شده، گفت: نگاه مشورتی با سمن ها در بدنه اجرایی دستگاه ها باید تقویت شود چراکه در برخی حوزه ها مدیران آنچنان که باید و شاید به سازمان ها اهمیت نمی دهند.
وی عنوان کرد: یکی از مسائلی که مورد تاکید اکثر استانداران بود بحث اعتمادسازی اجتماعی سازمان های مردم نهاد است، که اگر محقق شود یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری که بحث آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد است از راه این سازمان ها حل خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه سمن ها با مشکل کمبود اعتبارات مواجه هستیم، یادآور شد: افتخار ما بر غیر دولتی بودن سازمان های مردم نهاد است اما باید در این زمینه اعتبارات لازم در نظر گرفته شود.
وی اظهار کرد: در خراسان جنوبی سازمان مردم نهادی که به صورت تک عمل کند وجود ندارد همه با یکدیگر برای اجرایی شدن یک برنامه اجتماعی همکاری دارند که این مهم به عنوان الگو در سطح کشور شناخته شده است.
حسینی تاکید کرد: مالیات و فشار تامین اجتماعی برای اعضای داوطلب سازمان های مردم نهاد یکی از مشکلات سمن هاست، سمن ها عقیده بر قانون دارند اما چرا باید در حوزه آسیب های اجتماعی و صیانت از بهبودیافتگان آسیب دیده مالیات اخذ شود.

** تغییر آهنگ مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی
وی با تاکید بر اینکه آهنگ تغییر مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی تبدیل شده است، گفت: مناطق مرزی کشور به ویژه خراسان جنوبی نیازمند نگاه سازمان های مردم نهاد است.
وی ادامه داد: پیشنهاد می شود از طرح های سمن ها در مداخله همه جانبه در راستای کنترل و کاهش تقاضای مواد مخدر و روان گردان در مناطق مرزی به ویژه خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به صورت فوق العاده رسیدگی و اعتبارات مورد نیاز تامین شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7557**خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار-مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.