مرتضی تقی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد تله‌ در چهار مرحله با همکاری محیط زیست، یگان مرزبانی، منابع طبیعی، جوامع محلی و همیاران افتخاری محیط زیست شهرستان جمع آوری شد.
وی بیان کرد: این تله ها در منطقه شکار ممنوع مصوب مرزی، منطقه شکار ممنوع دق پترگان، مراتع سیرخون، کویر همت آباد و چشمه بید و مزارع اطراف چاه شط و چاه پایاب جمع آوری شد.
وی گفت: بعضی افراد سودجو با پهن کردن این تله های زنده گیری اقدام به شکار پرنده زیبا هوبره می کنند که با شکارچیان متخلف بر اساس قانون برخورد می شود.
مدیر محیط زیست زیرکوه با بیان اینکه هوبره از جمله پرندگان در معرض خطر انقراض کشور است، افزود: افرادی که نسبت شکار و زنده گیری پرنده بالغ، جوجه، تخم هوبره و همچنین تخریب لانه آن اقدام کنند، 200 میلیون ریال جریمه می شوند.
تقی زاده ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی این شهرستان در پاییز و زمستان این پرنده زیبا، دو فصل از سال را به منطقه مهاجرت می کند که انتظار می ‌رود مردم از شکار آن خودداری کنند.
وی یادآور شد: همچنین سال گذشته نیز 2 هزار و 400 تله زنده گیری هوبره در شهرستان جمع آوری و معدوم شد.
هوبره از تیره درناسانان و یکی از گونه های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست است که از لحاظ ظاهری تا حدودی به بوقلمون ماده شباهت دارد.
پرنده رو به انقراض هوبره در زیستگاه ‌های بیابانی و مناطق خشک دشتی زاد و ولد می کند و این پرنده ارزشمند دارای گردن و دم خرمایی رنگ دراز و از حشرات، بی مهرگان، دانه و بذر گیاهان تغذیه می کند.
هوبره تمایل کمی به پرواز کردن دارد و اغلب راه می رود و از این رو شکارچیان غیرمجاز با ساخت دیواره و پرچین هایی کم ارتفاع از بوته ها و شاخ و برگ درختان در مسیر حرکت این پرنده و ایجاد سد معبر در مسیر آن اقدام به زنده گیری می کنند.
منطقه حفاظت شده شاسکوه به وسعت 70 هزار هکتار در سال 86 به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی مصوب شد.
تاکنون 31 گونه پستاندار در منطقه حفاظت شده شاسکوه شناسایی شد که از این تعداد، سه گونه جانوری قوچ و میش، گربه وحشی و گربه پالاس در خطر انقراض و آهو در این منطقه منقرض شده است.
همچنین 93 گونه پرنده در منطقه حفاظت شده شاسکوه شناسایی شد که از این تعداد پنچ گونه در معرض خطر انقراض قرار دارند.
همچنین می توان به وجود 15 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی مهاجر در منطقه شاسکوه اشاره کرد.
شهرستان زیرکوه در سال 1391 تاسیس شد و حاجی آباد مرکز آن در فاصله 85 کیلومتری مرز با افغانستان قرار دارد.
مساحت زیرکوه 9 هزار و 185کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از 45 هزار نفر است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7556*6054* خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.