مرتضی تقی زاده، روز دوشنبه در نشست زیست محیطی شهرستان به مناسبت هفته محیط زیست با بزرگان اهل سنت منطقه، افزود: خشکسالی و کم آبی ناشی از آن تهدید جدی برای حیات وحش در زیرکوه است.
وی با بیان اینکه در سال 96 بارندگی های خوبی در ایستگاه های هواشناسی منطقه ثبت شد، گفت: اما منطقه حفاظت شده شهرستان تحت تاثیر خشکسالی 19 ساله قرار گرفته دارد.
وی ادامه داد:توزیع دایمی علوفه به صورت دستی سیاست سازمان حفاظت محیط زیست نیست، در برخی از فصول بحرانی سال از جمله زمستان، علوفه در بین گونه های حیات وحش توزیع می شود.
وی عنوان کرد: همچنین فعالیت هاغی دامداری در مناطق حفاظت شده فشار خشکسالی بر حیات وحش را تشدید می کند.
به گفته وی با فرارسیدن فصل گرما و کاهش آب در مناطق حفاظت شده، آبرسانی به وحوش انجام خواهد شد، خشکسالی باعث خشک شدن و کاهش آب چشمه ها در منطقه شده است.
وی افزود: این اداره سال های گذشته با شناسایی محل تجمع وحوش، اقدام به احداث آبشخور با هدف تامین آب مورد نیاز حیوانات کرده، در صورت تشدید کم آبی آب برای وحوش با تانکر ارسال خواهد شد.
وی شکار غیرمجاز را یکی دیگر از مشکلات منطقه حفاظت شده زیرکوه ذکر کرد و گفت: در چند سال اخیر تعداد سلاح های شکاری دارای مجاز و بدون مجوز ساچمه زنی و گلوله زنی در دست مردم افزایش یافته است.
وی بیان کرد: گاها شکارچیان با ایجاد دام و تله بدون اینکه کسی متوجه شود، حیات وحش را شکار می کنند.
به گفته وی ماموران یگان حفاظت محیط زیست به صورت مستمر از منطقه بازدید دارند و با شکارچیان غیرمجاز برخورد می کنند، کمبود نیروی انسانی از دیگر مشکلات یگان حفاظت محیط زیست شهرستان است.
وی برگزاری مراسم افطاری محیط بانان در پاسگاه محیط بانی«گریزان»، برگزاری نشست های زیست محیطی، فضای سازی محیطی، دیدار با مسئولان شهرستان، حضور در نماز جمعه، برپایی نمایشگاه عکس حیات وحش و برگزاری مراسم پاکسازی طبیعت از زباله را از جمله برنامه های هفته محیط زیست شهرستان ذکرکرد.
منطقه حفاظت شده شاسکوه به وسعت 70 هزار هکتار در سال 86 به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی مصوب شد.
عقاب طلایی، عقاب خالدار بزرگ، بالابان، شاهین و هوبره را از جمله گونه های پرنده در معرض خطر انقراض در این منطقه به شمار می روند.
همچنین چکچک ابلق، شاه بوف، شبگرد هندی، سهره طلایی، سنگ چشم دم سرخ، دم جنبانک زرد، دم جنبانک خاکستری، شبگرد، زاغ کویری، بالابان قرقی،کبک، تیهو، سیاه سینه و کرکس از گونه های پرندگان نادری هستند که در این منطقه زندگی می کنند.
شهرستان زیرکوه در سال 1391 تاسیس شد و حاجی آباد مرکز آن در فاصله 85 کیلومتری مرز با افغانستان قرار دارد.
مساحت زیرکوه 9 هزار و 185کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از 45 هزار نفر است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.