فرشته خالقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بهره گیری از پتانسیل های مردمی (جوامع محلی) به صورت مدیریت مشارکتی برای حفاظت از مناطق زیست محیطی بسیار موثر و کارآمد است.
وی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در ایام نوروز به ویژه 13 فروردین که روز انس با طبیعت است، نقشه ها و تابلوهایی را در مناطق تحت مدیریت خود، برای آگاهی و آموزش مردم قرار داده است.
وی بیان کرد: حفظ پتانسیل و جاذبه های زیست محیطی (محیط های طبیعی و حیات وحش) یکی از اهداف غایی، اصلی و از وظایف ذاتی و تعریف شده حفاظت محیط زیست است.
این مسئول در اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان به حفاظت از محیط طبیعی در تعطیلات نوروزی اشاره کرد و گفت: در این ایام از هر گونه روشن کردن آتش، قطع شاخه درختان، بوته کنی، ریختن زباله، شکار، وارد شدن با خودرو به مناطق تحت مدیریت، ایجاد آلودگی صوتی، برهم زدن آرامش حیات وحش و ریختن زباله در پارک ها و فضای گردشگری خودداری شود.
وی ادامه داد: در صورت نیاز در مناطقی آتش روشن شود که پوشش گیاهی ندارد و در زمان ترک منطقه اطمینان حاصل کنید که آتش خاموش شده باشد زیرا احیاء پوشش طبیعی منطقه به سادگی میسر نیست.
وی گفت: محیط بانان حفاظت محیط زیست و سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در تعطیلات نوروز به مناطق گردشگری استان کرمان رفته و توصیه های زیست محیطی را به مردم گوشزد می کنند.
رئیس اداره آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه استفاده نکردن از کیسه های پلاستیکی در ایام نوروز و روز 13 فروردین به حفظ طبیعت کمک می کند افزود: با همکاری سمن ها و مردم زباله ها را از بستر طبیعت جمع آوری خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه جنگل ها و مراتع، محلی امن برای حیات وحش است اظهار کرد: پسماند و زباله خود را مدیریت کرده تا در مناطق حفاظت شده زیست محیطی ریخته نشود.
خالقی گفت: کتابچه آموزشی به صورت انیمیشن در حوزه آب و مدیریت پسماند، برای دانش آموزان تهیه و تدوین شده که شامل توضیحاتی در زمینه کاهش زباله، تفکیک زباله و ساخت کاردستی از مواد بازیافتی برای دانش آموزان و معلمین می باشد.
وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در تمام سال وظایف اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مسائل زیست محیطی را بر عهده دارد.
رئیس اداره آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان بیان کرد: در راستای مبادله تفاهم نامه بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر آموزش و پرورش باید سند فرابخشی در حوزه مسائل زیست محیطی به خصوص آب و انرژی را همواره دنبال کنیم و با کمک آموزش و پرورش کلاس هایی برای دانش آموزان و معلم ها جهت آموزش مسائل زیست محیطی برگزار کرده ایم.
وی گفت: دفترچه رابط بین مدرسه و والدین که با شعارها و تصاویر محیط زیستی با تقویم سال 96 طراحی و تهیه شده با همکاری آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید، بین مدارس توزیع خواهد شد و همزمان سه گروه از مخاطبین تأثیر گذار، معلمین، دانش آموزان و والدین با این دفترچه در ارتباط خواهند بود.
خالقی افزود: پویش حمایت از سه شنبه های بدون خودرو نیز در سطح استان کرمان در حال اجراست و به این ترتیب هر کسی یک روز از هفته را با دوچرخه، اتوبوس و یا تاکسی به محل کار خود می رود و از افراد برتر در اجرای این طرح نیز تقدیر خواهد شد.
وی عنوان کرد: از سایت استانی حفاظت محیط زیست، لینک اداره آموزش و پژوهش، جهت اطلاع رسانی و آموزش مسائل زیست محیطی به شهروندان، استفاده شده و اطلاعاتی در مورد پسماند، زباله، آب، خاک و انواع آلودگی ها و نحوه کنترل آنها به مردم داده شده است.
رئیس اداره آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: ویژه نامه نوروز و محیط زیست توسط اداره آموزش و پژوهش با عنوان 'در طبیعت چیزی جز ردپا برجا نگذاریم' تدوین و در این ویژه نامه مناطق تحت مدیریت، تنوع زیستی استان، معرفی و توصیه های زیست محیطی جهت حفظ طبیعت به گردشگران گرامی داده شده است.
وی افزود: معتقدیم که آموزش در سن پایین موثرتر است و در این زمینه کارت های محیط یاری بین دانش آموزان توزیع شده و باعث می شود دانش آموزان دوستدار محیط زیست علاوه بر رعایت موارد زیست محیطی با اداره کل محیط زیست استان نیز همکاری نمایند و رعایت نکات زیست محیطی توسط دانش آموزان، محترمانه به دوستان و خانواده ها تذکر داده می شود.
خالقی خاطرنشان کرد: فصلنامه جامعه کریمان جاهای گردشگری کرمان را به کشور معرفی می کند و در این فصلنامه تمام جاذبه های طبیعی گردشگری کرمان توسط اداره آموزش و پژوهش حفاظت محیط زیست استان کرمان معرفی خواهد شد.
وسعت مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست شامل پارک های ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده در مجموع 2 میلیون و 405 هزار و 257 هکتار که 13.1 درصد از وسعت استان کرمان را شامل می شود.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
7420/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.