به گزارش ایرنا پروفسور احمد کامیابی مسک روز پنجشنبه در آیین نکوداشت وی در تالار علامه فرزان بیرجند افزود: من افتخار می کنم که بیرجندی هستم و اگر کتابهایم امروز در دانشگاه های مطرح جهان، مرجع است مدیون همین دیار و مرز و بوم هستم و هیچگاه از اصل خویش بیرون نخواهم رفت.
وی گفت: سواد کلید پیشرفت هر مملکتی است و اگر سواد برگرفته از ایمانی محکم باشد بدون شک به کمال خواهیم رسید.
استاد دانشکده هنرهای زیبا بیان کرد: در تاریخ 56 ساله آموزگاریم در پیکار با بی سوادی بوده ام و از همان ابتدا به پیرمردها و پیرزن ها و در مقطعی در سپاه دانش هم به ارتقاء سطح سواد هموطنانم کوشیده ام.
وی افزود: آنچه امروز کسب کرده ام حاصل زحمات معلمان و تلاش شبانه روزی خودم بوده است تا آنجا که 25 سال از عمرم را برای تحقیق پاسخ یک سئوال و آن هم معنای « انتظار » در کشورهای مختلف دنیا صرف کردم تا به مفهوم واقعی همان یک کلمه برسم.
کامیابی مسک با بیان اینکه کودکی دهاتی بوده ام افزود: کودکی را در روستایی گذراندم که امروز تعداد زیادی از محققان و دانشمندان معروف کشوری و جهانی از آنجا رشد کردند اما متاسفانه به دلیل شهر شدن آن نامی که نشان از دره رخش (درخش) داشت را به قهستان (از توابع شهرستان درمیان خراسان جنوبی) تغییر نام دادند.
وی گفت: این در حالی است که تمامی کشورهای پیشرفته دنیا حتی با وقوع انقلاب هایی همچون فرانسه، اسم و نام های مکان ها را تغییر نداده اند.
وی تصریح کرد: امروز ادبیات ایران در تمام دنیا طرفدار دارد و کتاب های مشاهیر ما به زبان های زنده دنیا ترجمه می شود و این در حالی است که همه جا به ما احترام می گذارند و اعتماد دارند که بر گرفته از نام ایرانی بودن ماست.

** تقدیر از بزرگان افق پرواز هنرمندان را بلندتر می کند
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این آیین با بیان اینکه تقدیر از بزرگانی همچون پروفسور کامیابی افق پرواز هنرمندان را بلندتر می کند افزود: جوانان وقتی درک کنند ایشان از کجا و به چه مرحله ای رسیده اند بدون شک الگویی مناسب را خواهند یافت.
مهدی شفیعی اظهار کرد: قطعا تعریف انسان با فضیلت این است که قابلیت های خودش را بپذیرد و پرورش دهد و هر آنچه که پروفسور کامیابی به آن علاقمند بوده را تا آخرین نقطه تکامل پیموده که قابل تامل و تقدیر است.
وی گفت: پروفسور کامیابی عمری را در حوزه پژوهش انتظار در فرهنگ های مختلف گذراندند، ضمن اینکه در نقاشی تبحر خاصی داشتند و استادی بزرگ برای پژوهشگران صاحب نام امروز در حوزه تئاتر بوده اند.
وی از تمام مدیران و هنرمندان خواست افرادی مثل کامیابی ها تا زمانی که در قید حیات هستند مورد تقدیر قرار گیرند زیرا بعد از مرگ بزرگداشت های این چنینی هیچ فایده ای نخواهد داشت.
بازیگر و مدرس تئاتر و سینما نیز در این آیین این اقدام بیرجندی ها را قابل تقدیر دانست و عنوان کرد: چه خوب است که تا بزرگان در قید حیات هستند از آنها تقدیر کنیم.
قطب الدین صادقی گفت: پروفسور کامیابی فردی است که هرچه دارد از تلاش اوست و برای مقام، دست جلوی کسی دراز نکرده بلکه همه به دنبال اندیشه او بوده اند.
وی تاکید کرد: لازم است کامیابی ها ارج نهاده شوند زیرا هر چه داریم از تلاش بی وقفه آنهاست.
احمد کامیابی مسک سال 1322 در ده مسک خراسان جنوبی به دنیا آمد.
وی نویسنده، مترجم، نمایش‌نامه ‌نویس و استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و موفق به دریافت نشان عالی شوالیه از کشور فرانسه شده است.
وی در سن 34 سالگی موفق به اخذ مدرک دکتری دولتی از کشور فرانسه شد و نشان پژوهشگر برتر سال 90 را در ایران از آن خود کرد.
119 مقاله، تالیف، ترجمه و کتاب از مهمترین آثار پروفسور کامیابی مسک است که در دانشگاه های معتبر جهان تدریس می شوند.
آیین نکوداشت وی امروز (پنجشنبه) به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با مشارکت بنیاد نخبگان و دستگاه های دیگر و با حضور استاندار و جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*3215*3028*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.