هاشم ولی پور مطلق روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این استان با دارا بودن 15 هزار و 13 هکتار باغ زیر کشت زرشک و تولید سالانه 18 هزار تن محصول، بیش از 98 درصد زرشک ایران را در اختیار دارد.
وی بیان کرد: از مجموع سطح زیر کشت زرشک استان در حال حاضر 12 هزار و 839 هکتار آن بارور است.
وی زرشک تولیدی امسال در استان را بیش از 18 هزار تن پیش بینی کرد و گفت: در حال حاضر 25 هزار خانوار در بخش کاشت، داشت و برداشت محصول زرشک در استان فعالیت می کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، قیمت پیشنهادی برای خرید توافقی هر کیلوگرم زرشک را چهار هزار و 500 تومان عنوان کرد و افزود: سال گذشته 17 هزار و 207 تن محصول زرشک از باغ های سطح زیر کشت این محصول در استان برداشت شد.
'زمان برداشت زرشک در خراسان جنوبی از نیمه مهر تا اواسط آبان ماه است.'
وی گفت: بیشترین سطح زیر کشت این محصول با چهار هزار و 233 هکتار با تولید چهار هزار و 582 تن مربوط به شهرستان قاینات است.
ولی پور مطلق افزود: 10 کارخانه فرآوری با ظرفیت اسمی 11 هزار و 348 تن و 308 بارگاه بهداشتی زرشک، جواز تاسیس دریافت کرده اند.
وی اظهار کرد: از این تعداد تاکنون 101 واحد به بهره برداری رسیده است که در صورت بهره برداری کامل قابلیت نگهداری 30 هزار تن زرشک را در سال خواهند داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اکنون 22 واحد فرآوری دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت کل اسمی هفت هزار و 518 تن در شهرستان های بیرجند، سربیشه، قاین و درمیان مشغول فعالیت هستند.
وی ادامه داد: براساس گزارش های اخذ شده از واحدهای تولیدی، در چهار ماه نخست امسال پنج هزار تن محصول زرشک به ارزش ریالی 150 میلیارد ریال در استان به صورت محصولات آب زرشک، شربت، کنسانتره، پودر، بسته بندی و غیره فرآوری شد.
استان مرزی خراسان جنوبی از قطب های تولید زرشک، زعفران و عناب در کشور است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028*خبرنگار - رقیه محمدی* انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.