سکینه کهنسال واجارگاه روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این طرح در کلکسیون عناب جهاد دانشگاهی استان با کمک نشانگر ISSR، به عنوان یکی ازکارآمدترین نشانگرهای مولکولی به اجرا گذاشته می شود.
وی ادامه داد: خراسان جنوبی مهمترین مرکز کشت و پرورش عناب دارویی است و بسیاری از باغداران جنوب خراسان از راه پرورش این گیاه امرار معاش می کنند.
وی گفت: دانش کافی از تنوع ژنتیکی در جمعیت‌ های گیاهی و چگونگی استفاده بهینه از آن، از منافع بنیادین برای علوم پایه و برنامه‌های کاربردی مانند مدیریت موثر منابع ژنتیکی محصولات گیاهی است.
وی افزود: بهبود منابع ژنتیکی گیاهی، وابسته به تزریق مدام نمونه‌ های وحشی، گونه‌های سنتی و استفاده از روش‌های اصلاحی مدرن است، این فرایند تماما نیاز به ارزیابی تنوع دارد تا واریته‌های با عملکرد بالا و مقاوم انتخاب شوند.
به گزارش ایرنا کهنسال اظهار کرد: تاکنون در زمینه تنوع موجود در نمونه‌ های عناب اقدام چندان زیادی در استان صورت نگرفته است.
وی اضافه کرد: با این حال نتایج اولیه روی نمونه‌های جمع‌آوری شده اکوتیپ‌های موجود و ایجاد کلکسیون از برخی انواع عناب در ایران نشان می دهد که تنوع مورفولوژیکی زیادی در عناب وجود دارد.
وی یادآور شد: عناب گیاهی کم‌ توقع است که علاوه بر خاصیت دارویی، چوب درخت آن نیز بسیار محکم و زیباست که برای ساختن اشیای زینتی و ساختن میز و صندلی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.
عضو گروه پژوهشی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تاکید کرد: برای تعیین تنوع ژنتیکی و دسته ‌بندی مواد ژنتیکی عناب، بهترین روش استفاده از نشانگرهای مولکولی است.
کهنسال ادامه داد: تعیین تنوع بر اساس نشانگرهای مورفولوژیکی با توجه به اثرات متقابل محیط و ژنوتیپ بر فنوتیپ گیاهان، کارایی لازم را نخواهد داشت.
وی اظهار کرد: با عنایت به اهمیت اقتصادی و دارویی این گیاه، نخستین قدم برای برنامه‌های اصلاحی روی عناب، اطلاع از تنوع ژنتیکی و روابط خویشاوندی بین اکوتیپ‌های مختلف آن در مناطق مختلف است.
وی اضافه کرد: از آنجاییکه نشانگر ISSR برای تعیین تنوع ژنتیکی در گیاهان کارایی بالایی دارد، فرض بر این است که بتوان از آن در بررسی تنوع و گروه ‌بندی ژرم پلاسم موجود عناب در کشور استفاده کرد.
عضو گروه پژوهشی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان با اشاره به اینکه تحقیقات چندانی در زمینه شناسایی اکوتیپ ها و نشاندار کردن عناب خراسان جنوبی صورت نگرفته است، گفت: ازاین ‌رو انجام چنین تحقیقاتی به ویژه برای این استان که اقلیم به شدت خشک دارد و عناب به عنوان محصول استراتژیک منطقه به شمار می رود و امروزه مورد تاکید و توجه خاص برای توصیه به کشت و کار است، بسیار ضروری می ‌رسد.
کهنسال گفت: گروه پژوهشی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در راستای رسالت خود در زمینه عناب دارویی و پس از احداث کلکسیون گیاهان دارویی اکنون درصدد انجام طرح های مختلف در زمینه گیاه دارویی عناب و تبدیل شدن به قطب گیاهان دارویی است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*6054*خبرنگار - رقیه محمدی * انتشار - مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.