به گزارش ایرنا، هیات ابوالفضلی در سال 1300 تاسیس شده و از نخستین هیات هایی است که با برافراشتن علم و بیرق عزای امام حسین (ع) هرساله در سوگ سالار شهیدان با راه اندازی دستجات سینه زنی و زنجیر زنی به عزاداری می پردازد.
رئیس هیات مدیره هیات ابوالفضلی بیرجند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به حضور گسترده مردم در این هیات برای عزاداری ایام شهادت اباعبدالله الحسین (ع)، گفت: 80 درصد اعضای هیات ابوالفضلی را نسل جوان تشکیل می دهند.
غلامحسین کریم پور افزود: فقط حضور گسترده در هیات ها کافی نیست بلکه باید جوانان و نوجوانان با فلسفه قیام عاشورا آشنا شوند.
وی اظهار کرد: فلسفه قیام عاشورا عمل به سیره پیامبر(ص) و اشاعه امر به معروف و نهی از منکر است.
وی بر درس گرفتن از زندگی امام حسین (ع) و آموزه های قیام عاشورا تاکید کرد و گفت: باید معارف قیام عاشورا آنگونه که هست برای جامعه بازگو شود.
وی اضافه کرد: بیش از 1400 سال است که عزاداری ماه محرم با حضور و برنامه های هیات های مذهبی زنده نگه داشته شده و امروز حضور پرشور جوانان در هیات ها جلوه ای خاص به آن داده است که باید از این فرصت بهره لازم برده شود.
وی افزود: دارالایتام حضرت ابوالفضل متعلق به موسسه فرهنگی و خیریه هیات ابوالفضلی بیرجند، چهارشنبه هر هفته بصورت مستمر برای 800 یتیم پخت می کند.

** زندگی اباعبدالله الحسین (ع) دانشگاهی بزرگ برای انسان شناسی است
مداح اهل بیت و هیات ابوالفضلی (ع) بیرجند هم ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) با بیان اینکه افتخار مداحی و منقبت سالار شهیدان را دارم، گفت: سراسر زندگی و مصائب امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان در حقیقت دانشگاهی بزرگ برای انسانیت و انسان شناسی است.
غلامحسین علیزاده افزود: اگر واقعه کربلا را مطالعه کنیم از آن درس ایثار، گذشت، معرفت و اخلاق را می آموزیم.
وی اظهار امیدواری کرد که رویکرد جوانان امروزی به سمت مداحی فقط ایجاد شور نباشد بلکه باید مداحی امام حسین (ع) به سمت شعور و معرفت، گذشت و ایثار باشد.
وی با بیان اینکه رسالت یک مداح، بیان خصوصیات اخلاقی امامان، اهل بیت و ائمه اطهار(ع) است، یادآور شد: امروز بیشتر مداحی ها به حاشیه رفته است و مداحان درک صحیحی از جایگاه خود ندارند.
وی گفت: یکی از ویژگی های حضرت ابوالفضل(ع) امام شناسی ایشان بود به طوری که نگاهش به برادر بزرگوارشان به عنوان امام، سید و مولا بود و همواره یک قدم پشت سر ایشان حرکت می کرد.
وی ادامه داد: باید با کمک به مستمندان و امر به معروف و نهی از منکر تلاش کنیم فلسفه قیام عاشورا را عملا در جامعه پیاده و مردم را به امام شناسی و ولایتمداری دعوت کنیم.
علیزاده با اشاره به اینکه محرم فرصتی برای ابراز ارادت مداحان، شاعران و مرثیه سرایان به ساحت مقدس امام حسین (ع) است اظهار کرد: مداحان و شاعران با صوت و شعرهای حماسی خود فرصتی برای ابراز ارادت به امام حسین (ع) پیدا می کنند ولی باید توجه کرد شعرها و سروده این افراد در خط و آرمانهای قیام عاشورا باشد.

** نوکری عزاداران امام حسین (ع) افتخار است
آشپز هیات ابوالفضلی بیرجند با بیان اینکه 40 سال است که برای عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) غذا می پزد گفت: نوکری عزاداران امام حسین (ع) افتخار من است.
حسن سبزه کار افزود: در روزهای تاسوعا و عاشور برای 14 تا 16 هزار نفر در هیات ابوالفضلی پخت می شود و علاوه بر عزاداران در هیات، سایر مردم هم از سفره امام حسین (ع) بهره مند می شوند.
خراسان جنوبی دارای یک هزار و 287 هیات مذهبی است.
6054* خبرنگار و انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.