موسی سلیمانی روز چهارشنبه در نشست برنامه ریزی آبرسانی سیار به مزارع زعفران افزود: این شهرستان با سطح زیر کشت 2 هزار و 625 هکتار و تولید 10 تن زعفران مقام دوم تولید زعفران را در استان به خود اختصاص داده و بیش از 20 درصد سطح زیر کشت زعفران شهرستان معادل 525 هکتار از مزارع زعفران در مناطق کوهپایه ای واقع شده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر 780 نفر بهره بردار مستقیم با کاشت و برداشت زعفران در سرایان امرار معاش می کنند و با توجه به اینکه بیشتر درآمد مردم روستاهای کوهپایه ای از محصول زعفران است اگر حمایت های لازم در زمینه آبرسانی نشود مزارع زعفران در بی آبی از بین خواهند رفت و شاهد مهاجرت مردم از روستاها خواهیم بود.
وی گفت: با توجه به هزینه های بالای آبرسانی، کشاورزان آبیاری را در نهایت صرفه جویی و ناقص انجام می دهند که چنانچه آبیاری به مزارع زعفران انجام نشود یا به صورت ناقص انجام شود پیاز زعفران از بین خواهد رفت و با کاهش عملکرد تولید زعفران در واحد سطح مواجه خواهیم بود.

**25 درصد مزارع زعفران با تانکر آبرسانی می شود
مدیر جهاد کشاورزی سرایان افزود: کمبود آب در فصل آبیاری مزارع به دغدغه اصلی بسیاری از زعفران کاران روستاهای کوهپایه ای تبدیل شده است.
وی گفت: 25 درصد مزارع زعفران در مناطق کوهپایه ای باید با تانکر آبیاری شود و با هر تانکر 120 متر مربع زمین آبیاری می شود.
سلیمانی پیش بینی کرد که تا پایان فصل برداشت زعفران حدود 10 هزار تانکر معادل 140 هزار مترمکعب عملیات آبرسانی به مزارع زعفران صورت گیرد.
وی افزود: هزینه آبرسانی سیار با تانکر به مزارع زعفران با توجه به فواصل مزارع این محصول متفاوت است اما به طور متوسط هزینه هر تانکر 500 هزار ریال محاسبه می شود، لذا حداقل برای انجام این مهم پنج میلیارد ریال بودجه نیاز است.
وی عنوان کرد: آبرسانی به مزارع زعفران از اواخر شهریور ماه آغاز می شود و تا پایان فصل برداشت زعفران و زاج آب به طول می انجامد.
سلیمانی گفت: در چند سال اخیر اعتباری از سوی ستاد مدیریت بحران برای آبرسانی به مزارع زعفران اختصاص نیافته و کشاورزان با هزینه شخصی نسبت به آبرسانی به مزارع زعفران اقدام می کنند.
شهر سرایان در 165 کیلومتری شمال غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
شهرستان سرایان یکی از قطب های تولیدی کشاورزی استان است که براساس آمار سال 1394 با دارا بودن 155 حلقه چاه عمیق و 210 رشته قنات و چشمه سار با سطح زیر کشت 16 هزار و 45 هکتار و تولید سالانه 94 هزار و 54 تن محصولات زراعی و سطح زیر کشت پنج هزار و 216 هکتار محصولات باغی با تولید سالانه 13 هزار و 767 تن در اشتغالزایی منطقه نقش بسزایی داشته است.
فاصله شهر سرایان تا بیرجند مرکز خراسان جنوبی 160 کیلومتر است، این شهرستان دارای دو بخش آیسک و سه قلعه و چهار دهستان آیسک، سه قلعه، مصعبی و دوکوهه و 36 روستاست.
7557*3028* خبرنگار- رقیه محمدی * انتشاردهنده- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.