حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا روز سه شنبه در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی افزود: با توجه به نگاهی که امروز در عرف وجود دارد اگر کسی مرتکب جرم شود، مردم جز سزادهی و کمتر از حبس قانع نیستند و با همه تلاش هایی که در زندان ها برای اصلاح و بازپروری مجرمان می شود باز هم شاهد نتیجه مطلوبی نیستیم.
وی ادامه داد: براین اساس و قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 مصوب شد برخی مجازات های تعریف شده و معین که برای قضات تعریف شده است به جای محکومیت حبس، جایگزین تعیین شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: مجازات های جایگزین شامل خدمات عام المنفعه ای می شود که با رضایت محکوم برای مدت معین و به طور رایگان به موجب حکم دادگاه و وفق ماده (84) قانون به شرح مندرج در آیین نامه در نهادهای پذیرنده انجام می شود.
وی امور آموزشی، بهداشتی و درمانی، فنی و حرفه ای، خدماتی، کشاورزی و کارگری را از مهمترین موارد مجازات های جایگزین حبس عنوان کرد و افزود: نهادهای پذیرنده متقاضی به کارگیری محکومان در هر حوزه قضایی مکلف هستند ظرفیت پذیرش و نوع خدمت مورد نیاز خود را براساس خدمات مندرج در آیین نامه را به دادستان یا رئیس دادگاه بخش اعلام کنند.
وحدانی نیا گفت: دادگاه صادر کننده رای با رضایت محکوم و با توجه به نوع جرم، صلاحیت علمی و اخلاقی، شخصیت، تخصص، مهارت، تجربه، سن محکوم و سایر شرایط قانونی نوع، مدت یا مدت خدمت رایگان را تعیین خواهد کرد.
وی با بیان اینکه محکومان معرفی شده باید بدون هیچگونه نشانه یا لباس متمایزی در نهاد پذیرنده به انجام خدمات مبادرت ورزند افزود: امید است با همکاری نهادهای پذیرنده این روند در استان به خوبی اجرا شود و جلوی بسیاری از آسیب ها که عموما خانواده های زندانیان را درگیر می کند، گرفته شود.

**کاهش هدفمند جمعیت کیفری زندان ها با مجازات جایگزین
مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: مجازات های جایگزین باعت کاهش هدفمند جمعیت کیفری زندان ها خواهد شد و محاکم قضایی با اجرای این مهم در رفع دغدغه مقام معظم رهبری برای کاهش زندانی های کیفری گام های موثری بر خواهند داشت.
علی هاشمی اظهار کرد: بر اساس آمار 30 درصد از آمار زندانیان استان کمتر از یک ماه در زندان به سر می برند که اگر مجازات های جایگزین اجرا شود و دستگاه ها هم استقبال کنند به طور حتم جلوی بسیاری از آسیب های مربوط به زندانیان جامعه گرفته می شود.
وی گفت: با ورود افراد به زندان بسیاری از خانواده ها از هم می پاشند و ما نباید با حبس یک نفر یک خانواده را از بین ببریم و زندان باید جای افرادی باشد که جرایم سنگینی را مرتکب شدند نه کسانی ک برای جهل یا سهل انگاری کوچکی مرتکب جرم شده اند.
وی ادامه داد: زندان های استان در حال حاضر در وضعیت خوبی در زمینه های رفاهی و آموزشی به سر می برند به طوری که هم اکنون فقط در زندان مرکزی 450 حافظ یک تا 30 جزء قرآن را داریم و با توجه به اینکه در استان های دیگر برای هر نفر بین 6 یا هفت متر مربع فضا فراهم شده اما در خراسان جنوبی این متراژ به 17 متر مربع رسیده است.
مدیرکل زندان های استان خراسان جنوبی گفت: با همه اینها باز زندان برای همه افراد مناسب نیست و امیدواریم با همکاری دستگاه ها و محاکم قضایی این امر به زودی محقق شود.
هیات وزیران در جلسه پنجم شهریور ماه 93 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های کشور و دادگستری و تایید قوه قضاییه به استناد ماده 79 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 این آیین نامه را به تصویب رساند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
3215*3028*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.