دکتر مصطفی جعفر زاده، روز شنبه به مناسبت هفته قوه قضاییه در شورای قضایی خراسان جنوبی ، افزود: در سال 95 بیشترین آمار معاینه ها مربوط به تصادف رانندگی بود که موارد مربوط به نزاع با سه و نهم دهم درصد افزایش، در ردیف دوم قرار داشت.
به گفته وی براساس قانون، برای مرگ های غیرطبیعی پس از معرفی مراجع قانونی به این اداره کل، گواهی فوت صادر می شود.
وی ادامه داد: عموما برای فوت طبیعی مراکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گواهی فوت صادر می کنند و نیازی به گواهی پزشکی قانونی نیست، اما بر اساس آماری که به این اداره کل سال گذشته ارجاع شد، 200 مورد فوت ناشی از تصادف رانندگی بود.
وی تاکید کرد: آمار قابل توجهی از مرگ ناشی از حوادث رانندگی مربوط به جاده های بیرجند- قاین و بیرجند- طبس است، جا دارد تا تمهیدات لازم در این زمینه برای کاهش تصادف های رانندگی با استاندارد سازی راه ها توسط اداره های ذی ربط اندیشیده شود.
وی تصریح کرد: بر اساس آمار، 22 مورد فوتی ها مربوط به افراد زیر 10 سال بود و 48 درصد موارد فوت ناشی از حوادث رانندگی مربوط به سرنشین خودروها و 41 درصد رانندگان بودند.

** آغاز طرح دادپزشک در خراسان جنوبی
دکتر جعفر زاده از آغاز طرح دادپزشک در استان خبر داد و افزود: با عملیاتی شدن این طرح کارشناسان این اداره کل برای صدور گواهی فوت مرگ های طبیعی به محل اعزام می شوند.
وی اظهار کرد: در مواردی که امکان حضور پزشک صدور جواز پزشکی وجود ندارد مردم می توانند با شماره 1530 تماس بگیرند تا پس از معاینه، گواهی جواز فوت صادر شود.
وی در ادامه از تشکیل 121 پرونده مربوط به سقط جنین در استان خبر داد و افزود: از این تعداد برای 77 مورد مجوز صادر شد و بقیه به این دلیل یا تشخیص اولیه اشتباه بود یا از موعد قانونی گذشته بود مجوز صادر نشد.

** مواد مخدر عامل محکومیت 75 درصد از زندانی های خراسان جنوبی
همچنین مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی، گفت: مواد مخدر عامل زندانی شدن 75 درصد از زندانیان استان است که 93 درصد زندانیان مرد و بقیه زن هستند.
علی هاشمی ادامه داد: هشت درصد این زندانیان 18 تا 25 سال، 54 درصد 26 تا 39 سال، 35 درصد40 تا 60 سال و 2 درصد بالای 60 سال دارندد.
وی کاهش هدفمند جمعیت کیفری، توسعه، بهسازی و انتقال زندانیان به خارج شهر ها، ارتقای بهره وری و توسعه منابع انسانی و ارتقای سلامت زندانیان را جزو اولویت های این اداره کل بیان کرد.
به گفته وی توانمند سازی و مهارت فردی- اجتماعی زندانیان، اصلاح الگوی مصرف، و ساماندهی بازداشتگاه های امنیتی – انتظامی استان از دیگر اولویت های کاری این اداره کل در سازمان زندان هاست.
به گزارش ایرنا، هاشمی تصریح کرد: رسالت اصلی این اداره کل، اصلاح و تربیت زندانی است که دقت و توجه ویژه ای به این موضوع شده است.
وی عنوان کرد: برای اصلاح و تربیت به مقوله های سلامت جسم، روح و روان، فعالیت های فرهنگی و تربیتی، اشتغال، حرفه آموزی و مراقبت های پس از خروج از زندان مورد توجه است.
به گفته وی در همین ارتباط سال 95 ، 30 هزار و 165 نفر توسط پزشک عمومی ویزیت شدند و هزار و 755 نفر تحت نظر متخصص و هزار و 139 نفر توسط روانپزشک معاینه شدند که این مهم خود نشان دهنده اهمیت سلامت زندانیان در ندامتگاه های استان است.

** برگزاری 124 دوره آموزشی در زندان های استان
مدیرکل زندان های استان با بیان اینکه سال 95 ، 124 دوره آموزشی فنی حرفه ای، صنایع دستی و کشاورزی در استان برگزار شد، عنوان کرد: در این دوره ها 2 هزارو 934 نفر شرکت کردند و 2 هزار و 271 نفر موفق به اخذ مدرک در این دوره ها شدند.
به گفته وی هم اکنون 804 زندانی دارای اشتغال مولد و 812 نفر دارای اشتغال غیر مولد هستند(اشتغال مولد درآمد بالای 200 هزار تومان در ماه است).
هاشمی در رابطه با اقدام های فرهنگی و تربیتی در زندان توضیح داد: خوشبختانه توانسته ایم 12 کانون فرهنگی هنری مساجد در زندان مستقر کنیم که در کشور یک رکورد محسوب می شود و این در حالی است که چندین سال متوالی در بحث برگزاری نماز به صورت جماعت دارای رتبه برتر در استان هستیم.
وی تاکید کرد: تشویق های فرهنگی – مذهبی در زندان ها تاثیر بسیار مطلوبی دارد و از زمانی که زندانیان و خانواده های آنها برای حفظ هر سه صفحه از قرآن تا 2 روز مرخصی می گیرند تعداد حافظان یک تا 30 جزء قرآن کریم در این اداره کل از 50 حافظ به 800 حافظ رسیده است.
شورا یاد شده به مناسبت بزرگداشت هفته قوه قضاییه و شهادت شهید بهشتی در بیرجند برگزار شد.
شهید بهشتی نخستین رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در روز هفتم تیرماه سال 1360 به همراه 72 نفر از اعضای حزب جمهوری اسلامی به دست منافقان کوردل به شهادت رسیدند و هفته نخست تیرماه با تصویب شورای فرهنگ عمومی در سال 1373، هفته قوه قضاییه نامگذاری شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
3215*2047*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.