به گزارش ایرنا، احمد فاضلیان روز سه شنبه در مراسم مجمع عمومی انجمن حمایت زندانیان کرج در سالن باشگاه میلاد، ضمن گرامیداشت اعیاد شعبانیه، افزود: شنیده شده که در برنامه توسعه پیش بینی هایی شده که نیاز به قانونگذاری دارد، باید هم دولت و هم سازمان زندان ها برای حمایت از خانواده زندانیان پیش قدم شوند.
وی با اشاره به نبود قانون حمایت از خانواده زندانیان، اظهار داشت: اگر این قانون به تصویب برسد قانون جامعی است. وضعیت خانواده زندانیان و تعیین تکلیف و حمایت گسترده تر به صورت قانونمند ایجاد شود، اگر این اتفاق بیفتد می تواند بسیاری از مشکلات را در این بخش حل کرد.
فاضلیان گفت: انجمن حمایت از زندانیان برای کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم تاثیر بسزایی داشته است.
وی با اشاره به اینکه در گذشته حبس و زندانی کردن افراد مجرم ابزاری انتقام جویانه محسوب می شد، اظهار داشت: هر چقدر پیش رفتیم با کسب تجربیات جدید به این نتیجه رسیدیم که انسان دارای کرامت بالایی است که خداوند حقوق وآزادی به او داده که نمی توان آن را سلب کرد.
فاضلیان گفت: زندان باید محل اصلاح و تربیت و ایجاد زمینه برای بازگشت شرافتمندانه به جامعه باشد می توان با برنامه ریزی درست زمینه بازگشت را فراهم کنیم.
رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: باید حساب خانواده زندانیان را از خود زندانیان جدا کرد و کار انجمن از ابعاد مختلف در کاهش جمعیت کیفری و حبس زدایی اهمیت دارد. آزادی زندانیان و کمکی که ستاد دیه در این زمینه می کند، خیلی موثر است.
فاضلیان افزود: فرهنگ سازی برای شکات خیلی مهم است، شکات از قضات توقع نداشته باشند در همه زمینه به حبس متوسل شوند، باید نگاه جامعه را تغییر داد تا مجازات جایگزین حبس در جامعه ترویج داده شود.
وی تصریح کرد: هر چقدر بتوانیم میزان ورودی به زندان را کاهش بدهیم به همان نسبت آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.
فاضلیان افزود: طبقه بندی و تفکیک زندانیان متناسب با نوع جرم، شرایط مجرم و وضعیت سنی باید صورت گیرد در غیراین صورت زمینه تبادل تجربیات مجرمانه را در داخل زندان فراهم می کنیم که می تواند آثار سوئی برای جامعه داشته باشد.
فاضلیان گفت: تقویت مراقبت های بعداز خروج نیز باید مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه در ساختار و سازمان قضایی و امور اداری خیلی این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است.
وی در خصوص عملکرد بنیاد تعاون زندانیان، اظهار داشت: هدف بنیاد حمایت از زندانیان کارآموزی و تشکیل کارگاه ها در زندان ها است، اگر منابع غنی بنیاد تعاون در خدمت زندانیان و خانواده های آنان قرار گیرد بخش عمده ای از مشکلات و دغدغه ها کاهش می یابد.
فاضلیان گفت: باید در ساختار بنیاد تعاون تغییرات اساسی و سیاست جدید حاکم شود اگر این امر اتفاق بیفتد مشکلات کم می شود.
وی تامین درمان و مسکن مددجویان را از اهمیت ویژه ای برخودار است ، افزود: باید در این زمینه کار شود هزینه های درمان سنگین است و مسکن مهر را می توان با قیمت بسیار پایین این امکانات را در اختیار مددجویان قرار داد اگر خیرین در این عرصه ورود پیدا کنند بسیاری از مشکلات مرتفع می شود.
رییس کل دادگستری استان البرز گفت: منابع مالی انجمن حمایت از زندانیان باید تقویت شود در این زمینه باید تلاش بیشتری از سوی مسئولان صورت بگیرد.
این مراسم با حضور مسئولان قضایی و استانی برگزارشد.
7413/1535خبرنگار:معصومه مهتاب**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.