ادامه مطلب به این شرح است: نظام جمهوری اسلامی، حکومتی برآمده از خواست مردم است که مسئولین آن توسط خود مردم انتخاب می شوند.
در جمهوری اسلامی برای چهار نهاد ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخابات برگزار می شود.
اگر چه چهار نهاد ذکر شده برآمده از انتخاب مردم هستند اما شوراهای اسلامی شهر و روستا در این میان از جایگاه ویژه ای برخوردارند.
به جز شورا دیگر نهادهای انتخابی هرکدام شرایط ویژه ای دارند. رئیس جمهور باید رجل سیاسی باشد، اعضای مجلس خبرگان باید دارای رتبه اجتهاد باشند و نمایندگان مجلس نیز باید سابقه مدیریتی و سیاسی در پیشینه خود داشته باشند تا بتوانند از سوی مردم انتخاب شوند،اما اعضای شوراهای شهر و روستا مردم عادی اند که تصمیم می گیرند در سرنوشت محل زیست خود تاثیر بگذارند.
این نکته اهمیت شوراها را دو چندان می کند چون از این طریق مردم عادی می توانند وارد ساز و کار تصمیم گیری شوند و از این رهگذر با مشکلات مسئولان آشنا شوند که این فرایند سبب می شود آنها درک صحیحی از دشواری های فرآیند اداره کشور به دست آورند.
انتخابات شوراها موقعیتی است که در آن مردم می توانند وزن سیاسی خود را نشان دهند هر برگ رای برگ برنده ای در دستان مردم است که با آن می توانند افرادی را به ترکیب اصلی شورای شهر بفرستند.
متأسفانه متغیرهایی در انتخاب افراد برای ترکیب شورای شهر از نظر مردم تعیین کننده به نظر می رسند که عملا در آینده سیاسی و اجتماعی شهر مترین تأثیرگذاری را دارند.
به همین دلیل برخی که از مدت ها پیش قصد نامزدی برای انتخابات شورای شهر را دارند از یکی دو سال قبل از انتخابات فعالیت گسترده خود را آغاز می کنند، خانه به خانه به همشهریان خود سر می زنند، در مراسم ختم و شادی آن ها حضور می یابند و با روش های متفاوت خود را به آن ها معرفی می کنند.
البته این بستر اجتماعی موجود در جامعه است که فرد به جای انتخاب افرادی با سوابق علمی، اجرایی و سیاسی تأثیرگذار به دنبال شخصی است که برای گرفتن رأی به هر دری می زند.
این نگرش تا آنجا پیش رفته است که باعث می شود افراد شایسته کمتری ترجیح و به عبارتی به خود جرأت دهند که پای در چنین معرکه ای بگذارند و خود را در معرض آزمون قرار دهند.
پس عطای حضور در شورای شهر را به لقایش می بخشند.
ورود افراد نالایق به حوزه مدیریت شهری ضربات جبران ناپذیری بر پیکره ارزشهای آن جامعه می زند چنانچه حضرت علی (ع) در باره انسان های بیمار و ناکارآمد می فرماید: سست عنصران ناراضی نبودشان بهتر از حضورشان و بیکاری آنان از اقدامشان مفیدتر است.
واگذاری امور به افراد نالایق و ناآگاه از آسیب های مدیریتی است.
باید توجه داشته باشیم شوراهای شهر محل کسب تجربه و آزمون وخطا نیست و شایسته است افرادی در این مسند حضور یابند که در این حوزه سرآمد و باتجربه باشند.
مهم تر از آن نیز اینکه نامزدها برای به دست آوردن رأی راه درست و سالم را برگزینند که اگر چنین شود می توان به شورایی کارآمد و با کفایت امید داشت وگرنه در بر همان پاشنه خواهد چرخید.
در یک کلام برای شورای شهر افرادی باید انتخاب شوند که خوش نامی ، تجربه و تخصص آنان به شورای شهر اعتبار و عزت بدهد نه اینکه شورای شهر فرصتی برای کسب عزت و نام آوری این افراد شود.
کسی که از سرمایه مسلمین می خواهد برای خود و اطرافیانش هزینه کند چنانچه به هر قیمتی این پُست و موقعیت را بستانند، مصداق بارز خیانت است.
من و شما نیز اگر بدون آگاهی از این فرمول و قاعده دست به انتخاب بزنیم در این خیانت سهیم بوده ایم.
خوب است سوابق نامزدهای انتخابات شهر با دقت توجه کنند و افرادی را برگزینند که پیشینه قوی در امور مدیریتی داشته اند، افرادی که منافع ملی را قربانی منافع فردی نمی کنند و از نظر مالی سابقه شفافی را دارا هستند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7559*2047*خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر*انتشاردهنده -عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.