دکتر علیرضا رفیعی پور، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: نظارت دامپزشکی به این معناست که شروع هر تولیدی منوط به حضور مستمر ناظر بهداشتی و شرعی است و در این ارتباط تمهیداتی برای جلوگیری از بروز بیماری وجود دارد، بررسی و انجام شده باشد.
وی ادامه داد: این امر باعث شد که خراسان جنوبی جزو هشت استان عاری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باشد و این مهم جز با کنترل و نظارت شبانه روزی محقق نشده است.
به گزارش ایرنا، رفیعی پور با بیان اینکه اقدام های صورت گرفته در این ارتباط باعث شد که جلوی بسیاری از مخارج جاری گرفته شود، عنوان کرد: سازمان دامپزشکی تاکنون 400 میلیارد ریال خسارت و غرامت این بیماری را متحمل شد که خراسان جنوبی سهمی در این غرامت ها نداشته است.
وی اظهار کرد: اقدام های صورت گرفته باعث شد که پارسال یک میلیارد و 200 میلیون ریال بودجه برای تکمیل، تجهیز و خرید اقلام مختلف پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان جذب شود، امیدواریم با توجه به 151هزار کیلومتر مربع مساحت خراسان جنوبی ، این استان بیشتر مورد توجه مسئولان مرکز قرار گیرد.

** صادرات 27 هزار تن خوراک دام و طیور
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه سال قبل، 27 هزار تن خوراک دام و طیور تولید استان به ارزش 13میلیون دلار به خارج صادر شد،افزود: میزان صادرات از نظر وزن نسبت به سال 94، 6هزار تن افزایش دارد.
به گفته وی صادرات فرآورده های دامی و طیور قبل از اخذ کد IR از خراسان جنوبی به عراق و افغانستان صادر می شد که بعد از اخذ کد یاد شده توسط کشتارگاه های استان، تجار استان به دنبال بازاریابی در کشورهای آسیای میانه و روسیه هستند.
رفیعی پور ادامه داد: خراسان جنوبی در بحث کد حلال هم جزو پنج استان برخوردار در ایران است، این ویژگی فروش محصول و فرآورده های دامی و طیور را در کشورهای اسلامی و بعضا اروپایی تسریع کرد و به فروش این فرآورده ها در بازار های داخلی نیز کمک کرده است.

** 72 هزار مورد بازرسی دام و طیور
به گفته این مسئول با توجه به اهمیت کنترل و نظارت پارسال 72 هزار مورد نظارت بر ذبح دام و طیور در کشتارگاه های استان انجام شد که این نظارت ها جلوی شیوع بسیاری از بیماری های مشترک میان انسان و دام را گرفته است.
رفیعی پور تاکید کرد: سه سال متوالی موردی از مشاهده بیماری تب کریمه کنگو در استان گزارش نشد که این موفقیت نتیجه نظارت مطلوب دامپزشکی است.
وی تصریح کرد: این اداره کل علاوه بر نظارت بر فعالیت کشتارگاه های استان، اقدام به 14بار خونگیری، واکسیناسیون و ثبت بیماری دام های سنگین اقدام کرد که مانع شیوع بیماری تب کریمه کنگو، تب برفکی، سیاه زخم، هاری و طاعون نشخوار کنندگان کوچک شده است.
مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: این 14 فعالیت طبق استاندارد جهانی باید در مورد 85 درصد دام های سنگین در هر منطقه انجام شود که این آمار در خراسان جنوبی 90 تا 100 درصد است.

** انجام 45 هزار مورد آزمایش دامپزشکی در استان
رفیعی پور در ادامه این نشست از آزمایش 45 هزار نمونه گیری از دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و ... خبر داد و افزود: آزمایشگاه حد واسط یک تشخیص بالینی با یک تشخیص قطعی است و در این ارتباط سعی شد که در خیلی از تشخیص ها به موقع و موفق عمل کنیم.
به گفته وی در بحث آموزش هم این اداره کل موفق به برگزاری هشت هزار و 400 نفر ساعت آموزش با صرف 540 میلیون ریال سال گذشته در استان شد.
به گفته وی به روز رسانی اطلاعات کارمندان هر سازمان باعث موفقیت بهتر آن نهاد در عمل می شود که در این مورد سعی شد اطلاعات کارکنان این اداره کل علمی و به روز باشد.
وی در ادامه با تاکید بر نقش پدافند غیرعامل در جامعه، اظهار کرد: پدافند غیرعامل نباید ساده انگاشته شود بلکه در بین مردم فرهنگ سازی شود تا در مواقع تهدید ناخواسته جامعه توان مقابله بالایی داشته باشد که یکی از مهم ترین آنها توان مقابله با انواع بیماری هاست.
اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی دارای 11 شبکه دامپزشکی، 9 پست دامپزشکی، چهار پست قرنطینه ای مرزی، 2 خانه بهداشت دام و 118نیروست که در مقاطع مختلف در مقابله با بیماری ها خدمت می کنند.
همچنین این استان 60 واحد دامپزشکی خصوصی دارد که 115 نفر هم در این مراکز فعالیت می کنند.
خراسان جنوبی با 151 هزار کیلومتر مربع مساحت پس از سیستان بلوچستان و کرمان سومین استان پهناور و دومین استان بیابانی کشور است.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*3215* 6054* خبرنگار- محمد رسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.