ادامه مطلب به این شرح است: نمایشگاه های بین المللی محلی است که در آن تولیدکنندگان به عرضه و نمایش کالا می پردازند.
نمایشگاه یک صنعت است و اغلب شرکت ها به این دلیل در نمایشگاه ها شرکت می کنند تا کارایی کالا و تولیدات خود را به نمایش بگذارند و از این طریق موفق خواهند بود تا بازارهای جدید را شناسایی کنند.
شرکت های موفق و بزرگ دنیا حضور در نمایشگاه بین المللی را فرصت طلایی برای ایجاد ارتباط، اطلاع رسانی و پیشبرد فروش می دانند.
کارشناسان بازرگانی معتقدند که حضور شرکت ها در نمایشگاه های بین المللی بر فروش جذب مشتری، ایجاد نام و شهرت تجاری، تبلیغات برای محصولات شرکت و همچنین افزایش حجم مبادلات تاثیر دارد.
به اعتقاد این کارشناسان، نمایشگاه یکی از ابزارهای بازاریابی است که می تواند در خدمت صادرات کشور قرار گیرد و نمایشگاه بین المللی به عنوان یک مکمل و راه حل مناسب جهت توسعه صادرات غیر نفتی مطرح می باشد.
در تعریفی گویا و کوتاه، نمایشگاه را می توان تبلیغ زنده نامید، زیرا در نمایشگاه عواملی چون تولیدکننده، توزیع کننده، مصرف کننده و کالا و خدمات در یک زمان و مکان مناسب گرد هم می آیند.
همچنین برگزاری نمایشگاه موجب افزایش و بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش عمومی،علمی و فنی بازدید کنندگان می شود.
اغلب کارشناسان تبلیغات و بازاریابی ، نمایشگاه را از مهمترین شیوه های بازاریابی تلقی می کنند. بازده مستقیم شرکت در نمایشگاه چندین برابر هزینه های انجام شده و نتایج آن نیز بسیار چشمگیرتر از روش های تبلیغی دیگر است.
گرچه مسئولان نمایشگاه بین المللی خراسان جنوبی نیز همین دیدگاه ها را قبول دارند زیرا مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان در مطلبی که از طریق سایت این نمایشگاه منتشر کرد، گفت: استان تازه تاسیس خراسان جنوبی از شاخص های
مثبت و توانمندی های بالقوه اقتصادی، صنعتی، تجاری و معدنی فراوانی برخوردار است که در صورت تامین زیر ساخت های مورد نیاز، زمینه فعالیت یافتن همه این توانمندی ها بوجود خواهدآمد.
به نوشته حسین لشکری صنعت نمایشگاهی در ذات خود حرکتی فرهنگی است و به همان میزان که پیام های فرهنگی سایر نقاط را به استان می آورد، صادر کننده پیام های فرهنگی استان نیز است و می تواند درعرصه اقتصادی قابلیت و ظرفیت های منطقه را به نحو بارزی بنمایاند و در رونق اقتصادی استان بسیار تاثیرگذار باشد.
اما آنطور که مردم و اصناف استان بازگو می کنند این است که نمایشگاه بین المللی تبدیل به یک فروشگاه و بازارچه شده و از هدف اصلی خود دور شده است.

** وضع اسفبار غرفه ها ریشخند مردم است
یکی از شهروندان بیرجندی در این خصوص به آوا می گوید: به دلیل ضعف زیرساخت های جامعه در زمینه نشاط اجتماعی و اوقات فراغت مردم بیرجند از کوچکترین فضایی که بتوانند وقتشان را در آن صرف کنند استقبال می کنند اما همین فضا می تواند محلی سودمند برای جامعه باشد و یا گاه گاهی باعث شرمندگی یک شهر فرهنگی.
هفته گذشته بر خلاف میل باطنی و به اصرار خانواده برای بازدید از آنجا مراجعه نمودم.
در بنر ورودی اسم نمایشگاه غذای سالم و ... بود و جای شما خالی به محض ورود به سالن ها یک چهارشنبه بازار مسقف و به مراتب بی برنامه تر از آنچه که در خیابان بهشتی است دیدم .
وی با بیان اینکه فریادهای « بدو بدو تمام شد» ، « سه تا صد تومن » و « آتش زدم به مالم و ... » جای پیام های فرهنگی آوای نمایشگاه را گرفته بود ادامه می دهد: وضع اسفبار غرفه ها و همچنین ترکیب ناهمگون آن و حضور بیمه و ماست و گردو و لباس و گلدان در کنار هم نوعی تمسخر مردم به حساب می آمد.

** برگزاری برخی نمایشگاه ها جز ضعیف کردن اصناف نتیجه دیگری ندارد
رئیس اتحادیه پوشاک خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه نمایشگاه از حالت اصلی خود خارج و بازارچه تبدیل شده به آوا می گوید: برای کسب درآمد بیشتر هیچ نظارت و کنترلی بر فروشندگان نیست.
اسماعیل زاده به درخواست های مکرر و اخطارهایی از جانب اصناف اشاره می کند و می افزاید: حتی گاهی مشاهده می کنیم که اتباع خارجی اجناس خارجی یا همان کالای قاچاق را بدون قیمت گذاری فروخته و نظارتی هم بر این امر نیست.
وی ادامه می دهد: از اسم نمایشگاه تخصصی بر می آید که یک واحد تولیدی یا یک طراح در صنف خاصی به عنوان شرکت کننده به نمایشگاه آمده بازاریابی کند و در خصوص فروش بیشتر محصول با مردم و همصنفان خود تبادل نظر داشته باشد.
اما به طور مثال در نمایشگاه شب چله که بازدیدی داشتیم همه چیز پیدا می شد جز محصولات مربوط به شب چله و حتی کالاهای درجه 3 و پایین تر در نمایشگاه فروخته می شود.
رئیس اتحادیه پوشاک خراسان جنوبی با اشاره به مشکلاتی که گریبان گیر اصناف در خراسان جنوبی است یاد آور می شود: برگزاری این قبیل نمایشگاه ها جز ضعیف تر کردن اصناف نتیجه دیگری ندارد.
اسماعیل زاده با تاکید بر اینکه نمایشگاه فروش زمانی است که تعادل در بازار ایجاد کند می افزاید: در شرایطی که نمایشگاه بین المللی استان از هدف اصلی خود دور می شود ما برای ارتباط قوی با تولید کنندگان صنف خود مجبور هستیم به شهرهایی مثل تهران و تبریز برویم.

** ثبت 11 تخلف از فروشندگان لوازم خانگی در نمایشگاه اخیر
موسوی رئیس اتحادیه خدمات رایانه نیز با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی موبایل و کامپیوتر در استان به آوا می گوید: گرچه شرکت هایی از مشهد در این نمایشگاه حضور داشتند اما تبادل اطلاعات تاثیر کمی در این صنف داشت.
وی با گلایه از بالابودن اجاره غرفه ها نیز خاطر نشان می کند: بساط کردن دستفروشان در اطراف نمایشگاه نیز زیبنده نام بین المللی آن نیست.
انصاری فر رئیس اتحادیه لوازم خانگی استان نیز با این توضیح که در نمایشگاه بین المللی باید شرکت هایی از دیگر کشورها نیز حضور داشته باشند اظهار می کند: باید زمینه ای برای تبادل بیشتر با شرکت های خارجی فراهم شده تا بتوانیم تولیدات استان را بیشتر صادر کنیم.
وی خواستار متعادل شدن قیمت غرفه های نمایشگاه شد و افزود: باید بر اجناس عرضه شده در نمایشگاه نظارت داشت چون برخی از شرکت های کالای تقلبی می فروشند که این باعث بی اعتمادی بیشتر مردم می شود.
وی از ثبت 11 تخلف از فروشندگان لوازم خانگی در نمایشگاه اخیر خبر می دهد و می گوید: این فروشندگان از خارج استان در نمایشگاه شرکت کرده بودند.
انصاری فر با تاکید بر اینکه آلبوم نمایشگاه با تاخیر به اتحادیه می رسد خواستار هماهنگی بیشتر نمایشگاه با اصناف می شود و می افزاید: به دلیل کسادی بازار از ابتدای امسال چندین انصرافی و ابطال پروانه داشته ایم.

** دغدغه اصناف را پیگیری می کنیم
یزدانشناس رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی نیز در گفتگو با آوا این اعتراض اصناف را به حق می داند و می گوید: بر اساس تقویم نمایشگاه در سال فقط دو نمایشگاه فروش باید برپا شود که آنهم بهاره و پاییزه است و سایر نمایشگاهها باید به شکل عرضه تکنولوژی و روشهای علمی باشد که صنعتگران، کسبه و... بتوانند برای رونق بیشتر کسب خود از ایده ها و روشهای علمی روز استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه اکنون از حالت علمی خود دور شده اضافه می کند: البته این مشکلات مطرح و در حال پیگیری است که در برنامه های آتی نمایشگاه مد نظر واقع خواهد شد.
یزدانشناس با بیان اینکه تاکنون دعوتی از شرکت های خارجی در استان نداشته ایم قول مساعد برای پیگیری دغدغه اصناف را می دهد.

** مجوز اعزام و دعوت هیئات تجاری به نمایشگاه بین المللی استان واگذار شد
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در گفتگویی با آوا اظهار می کند: نمایشگاه بین المللی یک بنگاه اقتصادی است و در کنار کار معرفی و تخصص باید فروش نیز باشد.
جویبان با این تاکید که البته نمایشگاه فروش نیز تابع شرایط خاصی است تصریح می کند: فروش محصولات شرکت کنندگان باید با هماهنگی دفتر فروش نمایشگاه و ارایه فاکتور صورت پذیرد و مردم هم اجناس سفارش داده را از نمایشگاه تحویل می گیرند.
وی ادامه می دهد: تقویم نمایشگاه هر سال قبل از سال بسته شده و نماینده اصناف نیز در این جلسه حضور دارد.
وی متولی بحث قیمت گذاری را اصناف و اتحادیه ها می داند و می گوید: نمایشگاه موظف شده که در صورت فروش محصول مراحل قیمت گذاری و پلمپ را رعایت کند.
جویبان در خصوص نحوه ارایه محصولات غیر مرتبط در نمایشگاه نیز خاطر نشان می کند:
برخی از غرفه های بیرون که به صورت دائمی برپا هستند ، پروانه کسب دارند و این از ضروریات هر نمایشگاه است که این غرفه ها برای تامین مایحتاج ضروری مردم از جمله آب معدنی باز باشند.
وی از واگذاری مجوز اعزام و دعوت هیئات تجاری به استان خبر داد و گفت: برگزاری این قبیل نمایشگاه ها می تواند برای تجار، بازرگانان و صنعتگران استان مفید واقع شود که در جلسه ای با اعضای هیئت مدیره نمایشگاه های بین المللی مقرر شده تدابیری برای برگزاری این نمایشگاه ها اتخاذ شود.

** ما در هر شرایطی از اصناف استان با آغوش باز استقبال می کنیم
معاون شرکت نمایشگاه های بین المللی استان نیز برخی سخنان در خصوص نحوه برگزاری نمایشگاه ها را اظهار نظر های شخصی عنوان می کند و می گوید: هدف ما از برپایی نمایشگاه به عنوان ویترین استان کوتاه کردن رابطه بین تولید کننده و مصرف کننده است و در کنار حمایت از تولید ملی از مصرف کننده نیز حمایت می کنیم.
جعفری عرضه کالا با قیمت معقول و کیفیت مطلوب را هدف دیگر برپایی نمایشگاه می داند و می افزاید: بحث تخصصی شدن نمایشگاه ها را قبول داریم و این یک موضوع ارزشمند است اما به این معنا نیست که مردم از حق طبیعی خرید محروم شوند.
وی با تمهیدات نمایشگاه برای پایین آوردن قیمت غرفه ویژه اصناف بومی اشاره می کند و می گوید: ما در هر شرایطی از اصناف استان با آغوش باز استقبال می کنیم.
جعفری همچنین از تلاش هایی برای دعوت از شرکت های بین المللی خبر می دهد و می افزاید: از طرفی باید تمامی دست اندرکاران استان در فراهم کردن زیرساخت ها همکاری کنند.
معاون شرکت نمایشگاه های بین المللی استان مشکلات حمل و نقل و نبود ظرفیت هتلینگ را عامل بازدارنده برای جذب شرکت های خارجی در نمایشگاه عنوان می کند و می گوید: خراسان جنوبی علی رغم تمامی توانمندی هایی که در زمینه های مختلف دارد اما جذابیت برای حضور شرکت های خارجی کم است.
وی از تجربه موفق نمایشگاه صنایع دستی در استان یاد می کند و می افزاید: استقبال زیاد مردم از این نمایشگاه و حضور غرفه دارانی از سایر نقاط کشور باعث رونق نمایشگاه در استان شد.
جعفری فروش و عرضه کالاهای نامتناسب با عنوان نمایشگاه ها را کاملا رد کرد و گفت: غرفه هایی خارج از سالن های نمایشگاه به صورت دائمی کالا عرضه می کنند و ارتباطی با عناوین نمایشگاه ها ندارند.
وی در نهایت عنوان کرد: در صورتی که اصناف تمایلی به برگزاری نمایشگاه خاص داشته باشند با تخفیف ویژه غرفه ها، آمادگی همکاری داریم.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*7559*2047*تنظیم کننده-امیرشاهین نایبی فر* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجچیری

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.